image

ING introduceert betalen via WhatsApp, Facebook, Twitter

dinsdag 30 augustus 2016, 09:42 door Redactie, 8 reacties

Vanaf vandaag kunnen klanten van ING en andere Nederlandse banken elkaar onderling betalen en terugbetalen via social media zoals WhatsApp, Facebook, Twitter en LinkedIn. Ook kan dit via e-mail of sms. In de ING Mobiel Bankieren App is het nu mogelijk om een betaalverzoek aan te maken en dit met klanten van alle Nederlandse banken met een betaalrekening te delen.

Het verzoek kan worden betaald via iDeal, waarna ING er voor zorgt dat het bedrag op de rekening van de ontvanger terechtkomt. "De klant maakt zelf in de ING Mobiel Bankieren App een betaalverzoek aan op zijn smartphone. De app genereert vervolgens een link die de klant kan delen via welk online kanaal hij dat wil. De betalende partij opent de link en betaalt vervolgens via iDeal. Het geld komt daarna direct op de rekening van de ontvangende partij", zegt Jeroen Losekoot van ING.

Klanten konden bij ING al een betaalverzoek aanmaken met een qr-code en betalen met stembediening en vingerafdrukherkenning. Op dit moment maken ruim 2,8 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren App, die samen gemiddeld 90 miljoen keer per maand inloggen. Eerder introduceerde ABN Amro dit jaar al betalen via WhatsApp.

Reacties (8)
30-08-2016, 11:42 door Anoniem
Vragen om moeilijkheden, dit. Een link sturen via een online kanaal die een overmaking via iDeal faciliteert. Hoe weet je of de link die je volgt om de iDeal betaling te doen, jou ook daadwerkelijk het verschuldigde bedrag naar de beoogde ontvanger laat overmaken?
30-08-2016, 11:52 door karma4
30-08-2016, 11:57 door Anoniem
Door karma4: Goed nagedacht en fraaie timing https://www.security.nl/posting/483399/Privacywaakhonden+dienen+klacht+in+over+WhatsApp-beleid
De humor in de praktijk.
Het is gewoon een betaalverzoek via een URL. Hoe je die URL deelt met de ander is aan jou, dat mag ook met Signal of Threema zijn als je je zorgen maakt over je privacy. Whatsapp wordt genoemd omdat dit nu eenmaal door de meeste mensen gebruikt wordt.
30-08-2016, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem: Vragen om moeilijkheden, dit. Een link sturen via een online kanaal die een overmaking via iDeal faciliteert. Hoe weet je of de link die je volgt om de iDeal betaling te doen, jou ook daadwerkelijk het verschuldigde bedrag naar de beoogde ontvanger laat overmaken?
Dat zie je toch als je de betaling gaat doen?
Als je op dit gebied meer zekerheid wilt vraag je in feite om naam-nummer controle weer in te voeren.
Als je in de supermarkt betaalt (zeker met je favoriete contante geld dus geen PIN ofzo), hoe weet je dan of je geld in
de kas van de supermarkt komt en niet in de zak van de cassiere?
30-08-2016, 17:29 door karma4
Door Anoniem:
Het is gewoon een betaalverzoek via een URL. Hoe je die URL deelt met de ander is aan jou, dat mag ook met Signal of Threema zijn als je je zorgen maakt over je privacy. Whatsapp wordt genoemd omdat dit nu eenmaal door de meeste mensen gebruikt wordt.

Ik maak me niet zo zorgen over dat sturen van die link. Wel wer een partij die met de betalingen mee kan lijken. Spreiden over meerdere kanalen is een optie.
Voor spooknota's phishing is er een nieuwe optie.De8 onduidelijkheid wie er verantwoordelijk is als daar wat mis gaat is niet helder. Nou helder genoeg alle risico voor de afnemer of gebruiker. De bank zal natuurlijk nooit iets verwijtbaar fout doen of een algemeen risico gaan dragen. Het wantrouwen in die hoek is niet zonder reden nog steeds groot.

Voor de humor .. dat die 2 berichten over whatsapp en ing tegeijk kwamen zal vast niet door marketing verzonnen zijn. Ik vind die timing humoristisch. Is dat problematisch?
30-08-2016, 18:53 door Anoniem
hier geen WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn
Do your own research
Please!
31-08-2016, 17:45 door [Account Verwijderd]
Ik las liever:
ING introduceert een flexibele betaalpas naar behoefte
Dus een pas kunnen aanvragen waarbij je kiest voor een contactloos-betalen-chip, of kunnen kiezen tussen een PIN-pas mèt of zonder creditcard functie.

Maar dat is voor de ING allemaal té gewoon, té plat en té weinig innoverend om sier mee te maken.

Beste Jeroen Losekoot, (ING) Zojuist heb ik al gebruik gemaakt van Social Media tijdens het betalen. Een echte. Mijn mond. Ik gebruik het elke elke dag als ik boodschappen ga doen. Ik zeg ermee goedendag en dan babbel ik nog wat tussendoor tegen de dan lachende kassamedewerkster tijdens het afrekenen i.t.t. onbeschofte vlerken met smartphones tegen hun oor gedrukt (uw doelgroep in deze) voor wie de persoon achter de kassa minder dan dunne lucht is.
01-09-2016, 01:54 door johanw
Als ik vrienden iets moet terugbetalen doe ik dat gewoon contant. Zo komt ING er ook niet achter wie mijn vrienden zijn en krijg ik ook geen reclame's op grond van die gegevens. Nu doen ze dat nog niet maar ze willen het wel (meerdere malen openlijk aangegeven dor ING) dus uiteindelijk drukken ze het er wel door.,
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.