Meewerken aan een commerciële gezichten database? : dacht het niet!
Zo heb je bijvoorbeeld ook het recht om de digitale bodyscan te weigeren zonder exacte opgave van redenen. Het veiligheidspersoneel aldaar heeft geen politiebevoegdheden en mag niet vragen naar je inhoudelijke motivering.
Je maakt principieel bezwaar, punt!
Dat zal, hopelijk, ook wel gaan gelden voor de biometrische flow voor de vlugge doorstroming.
Dat vertellen ze natuurlijk nergens en die informatie wordt zo goed als mogelijk verstopt.
Want zeg eens eerlijk, wie weet er nou dat je de scan mag weigeren?
Waarschijnlijk zal je dus wel kunnen aangeven dat je direct voor de ouderwetse check opteert, als je het weet.
Maar niemand die het weet.
Weet je het wel en kies je voor de vlugge haast (wachten moet je toch hoor, je stapt in hetzelfde vliegtuig dat echt niet in tweëen vetrekt), dan is dat natuurlijk je eigen afweging.
Wat ik me wel afvraag in hoeverre het Schiphol is toegestaan om biometrische gezichtsscans te verzamelen en hoe het deze verzamelt.
Doet het dat duidelijk en actief met toestemming of wordt iedereen die zich op het terrein van Schiphol begeeft, dat nogal groot is, gefilmd en waar mogelijk toegevoegd aan een gezichtendatabase.
Tegen dat laatste zou ik bezwaar hebben.
Want als Schiphol dat mag is binnen no time de beer los en draait elke winkelketen gezichtsscanning software om profielen op te slaan.
Ik wil het recht hebben om dit te kunnen weigeren omdat mijn gezicht koppelen aan een plaats en dat weer bewaren in een database maakt dat ook mijn gezicht beschouwd kan worden als een persoonsgegeven.
Schiphol zou Schiphol niet zijn als het alles uit de kast zou trekken om haar commerciële belangen maximaal op te rekken. Dat doet ze rondom haar oneindige wensen tot het willen uitbreiden van vluchten door alles te flatteren wat er maar te flatteren valt met liefst gebruik van oude rapporten en zal dit kunstje waarschijnlijk ook proberen te flikken op dit vlak.
Schiphol is echter een schoolvoorbeeld van een 'bedrijf' dat in de teugels gehouden dient te worden opdat het niet allerlei kwalijke maatschappelijke precedenten gaat scheppen.
Helaas zal Schiphol waarschijnlijk door autoriteiten geen strobreed in de weg gelegd worden in dit tijdperk van alomgewenste totale dataverzameling.
Superhandig als de overheid of politie geen database mag aanleggen maar Schiphol wel.
Grasduint men gewoon regelmatig door de database van Schiphol-hullie.
Denk niet dat dat de bedoeling kan zijn, of in ieder geval was van een rechtsstaat.
Maar daar heeft men tegenwoordig lak aan, langs de kaders van de wet, door de mazen van de wet.
We zijn in hoog tempo moreel aan het afglijden met dit keer Schiphol voorop onder het mom van efficiëntie en zogenaamde veiligheid.
Dit gaat echter niet over het vergroten van veiligheid maar over burgers automatisch digitaal profileren, en dat is onomkeerbaar kwalijk voor de maatschappij, een highway naar de digitale dictatuur.
Mede dankij de efficiency-'fascisten' van Schiphol (en de hijgende likkenbaardende security en surveillance lobby erachter).
Bedenk dat 'proef' tegenwoordig de automatische opmaat is voor invoeren (tenzij het teveel maatschappelijke onrust oplevert, dan wacht men even, doet nog een proef en voert het alsnog in).