Nederlanders moeten zich bewuster en veiliger op internet gedragen. Dat is de doelstelling van de jaarlijkse campagne Alert Online die vandaag officieel van start gaat en duurt tot en met 14 oktober.
Alert Online is een initiatief van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de wetenschap, met als doel de bewustwording en kennis over online veiligheid te vergroten en digitaal veilig gedrag te stimuleren.
Er is alle reden voor deze campagne, blijkt uit het onderzoek 'Cybersecurity awareness en skills in Nederland' dat in aanloop naar deze campagne is uitgevoerd door TNS NIPO. Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders van 13 jaar en ouder zegt weinig of geen kennis te hebben van cybergevaren en het bestrijden daarvan. Bijna de helft van de Nederlandse bevolking heeft nog nooit van ransomware gehoord, terwijl dat de snelst groeiende bedreiging is op internet. Samen met ransomware zijn begrippen als malware, botnets en social engineering de onbekendste cybergevaren bij Nederlanders.
Uit het onderzoek komt naar voren sommige Nederlanders wel op de hoogte zijn van belangrijke veiligheidsthema’, maar dat ze zich er niet altijd naar gedragen. Zo wordt bijvoorbeeld door een deel verzuimd om back-ups te maken van werkgerelateerde bestand en schrijft één op de vier nog wachtwoorden op een briefje.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.