Een boze werknemer van een Indiaas callcenter heeft grootschalige oplichting door zijn voormalige werkgever blootgelegd, waarbij Amerikaanse burgers omgerekend voor mogelijk 75 miljoen dollar werden bestolen. Werknemers van verschillende callcentra, die waren getraind om zo Amerikaans mogelijk te klinken, deden zich voor als medewerker van de Amerikaanse Belastingdienst IRS en belden mensen thuis op.
Volgens de oplichters was er nog een openstaande belastingschuld die meteen moest worden voldaan, anders zou de persoon in kwestie door de politie worden opgepakt. Het openstaande bedrag zou zo'n 10.000 tot 20.000 dollar bedagen. Het slachtoffer zou uiteindelijk de schuld voor een bedrag van 3.000 tot 5.000 dollar kunnen afkopen. Het bedrag moest vervolgens via een prepaidkaart worden voldaan. De code van deze prepaidkaart moest het slachtoffer aan de oplichter doorgeven, zodat die het opgeladen bedrag kon verzilveren.
De fraude zou inmiddels al langer dan een jaar aan de gang zijn en werd volgens bronnen door een boze medewerker geopenbaard, zo meldt de Indiase Economic Times. Inmiddels zijn 70 mensen aangehouden en moeten 630 medewerkers van de callcentra zich melden. Eerder dit jaar waarschuwde de Amerikaanse IRS ook al voor de telefoonscams. Er zouden zo'n 90.000 klachten zijn binnengekomen. Verder onderzoek wees uit dat 1100 mensen voor een geschat bedrag van 5 miljoen dollar waren opgelicht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.