Amazon heeft weer van een onbekend aantal klanten uit voorzorg het wachtwoord gereset, wat in sommige gevallen voor verontruste klanten zorgde. Maandag verstuurde Amazon een e-mail naar de klanten in kwestie dat het een lijst met gebruikersnamen en wachtwoorden op internet had ontdekt.
"Hoewel deze lijst niet Amazon-gerelateerd is, weten we dat veel klanten hun wachtwoord op meerdere websites hergebruiken. Aangezien we denken dat je e-mailadressen en wachtwoorden op de lijst stonden, hebben we uit voorzorg een tijdelijk wachtwoord voor je Amazon-account ingesteld", aldus de uitleg aan klanten. Amazon laat in de e-mail verder weten hoe klanten hun wachtwoord moeten resetten. Daarnaast wordt ook het gebruik van tweefactor-authenticatie aangeraden.
Op het forum van Amazon zelf vragen echter verschillende klanten zich af of de e-mail wel legitiem is. Het is echter niet de eerste keer dat de webwinkel de wachtwoorden van klanten reset. In juni gebeurde dit ook al na de ontdekking en publicatie van enkele grote datalekken. Welk datalek nu voor Amazon aanleiding was om klanten te beschermen is niet bekendgemaakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.