Rijgedragverzekeringen die bestuurders premiekorting in ruil voor het monitoren van hun rijgedrag bieden zijn niet altijd goedkoper en kunnen er ook voor zorgen dat consumenten hun verzekering verliezen, ook al is er geen schade veroorzaakt, zo stelt de Consumentenbond.
De Consumentenbond onderzocht hoe groot het financiële voordeel of nadeel van rijgedragverzekeringen is ten opzichte van 'normale' autoverzekeringen. De polissen kunnen interessant zijn voor oudere of jongere bestuurders, die veelal een toeslag krijgen van autoverzekeraars. Wie niet slecht en ook niet echt goed rijdt kan volgens de Consumentenbond doorgaans beter een normale autoverzekering afsluiten.
Daarnaast zijn er ook vragen over de privacy. "Met de apps die ons voortdurend in de gaten houden, rijst de vraag: hoe zit het met onze privacy?", aldus de bond, die eist dat de verzamelde data niet worden gebruikt om in de toekomst mensen uit te sluiten of toeslagen te berekenen. Ook vindt de Consumentenbond dat het onbeperkt verzamelen van gegevens moet stoppen. "Verzekeraars verzamelen soms namelijk meer gegevens dan noodzakelijk." Verder moeten verzekerden inzicht in de opgeslagen gegevens hebben en die zonder opgaaf van reden onmiddellijk moeten kunnen laten verwijderen.
Volgens de Consumentenbond is het monitoren van het rijgedrag pas het begin van alle ontwikkelingen en mogelijkheden. Binnen een paar jaar rijdt mogelijk de helft van de automobilisten met een dergelijk apparaatje rond en kan zo'n systeem bij een ongeval automatisch een ambulance of hulpdienst bellen. Assurantiebedrijf VKG is sinds 2014 bezig met een proefproject met een 'track & trace kastje' dat het rijgedrag van voornamelijk jonge automobilisten wil analyseren. Verzekeraar Allianz biedt in samenwerking met TomTom Franse automobilisten ook al een app aan, die hun rijstijl analyseert.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.