Zowel bedrijven als thuisgebruikers kiezen steeds vaker voor een laptop in plaats van een desktop, zo stelt marktvorser IDC. Vandaag verschenen de kwartaalcijfers van de pc-verkopen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Ten opzichte van vorig jaar daalde de pc-verkopen met 3,3%. De verkoop van laptops steeg echter met 0,7%. De verkoop van laptops aan bedrijven groeide zelfs met 5,6%.
"De pc-markt blijft verdeeld in EMEA, met één gezamenlijke trend: een afname van desktops", aldus onderzoeksanalist Andrea Minnone. "Hoewel desktops wederom negatieve resultaten lieten zien en de vraag in heel EMEA laag was, presteerde laptops in alle subregio's verschillend. Wederom liet de zakelijke West-Europese markt positieve resultaten in het derde kwartaal zien, dankzij het groeiend gebruik van laptops in antwoord op de zakelijke mobiliteitsbehoefte."
De verkoop van laptops in West-Europa steeg met 1%, terwijl de groei in het Midden-Oosten en Afrika met zelfs 14,5% toenam. In Centraal- en Oost-Europa daalde de verkoop echter met 10,2%. Volgens IDC had de lancering van de Windows 10 Anniversary Update geen merkbaar effect op de pc-verkopen. HP is in EMEA nog altijd de grootste aanbieder (26%), gevolgd door Lenovo (20,1%) en Dell (10,9%). Asus wist het aandeel in de markt voor consumentenlaptops te vergroten en klom naar een vierde plek (10,3%).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.