De cookiebepaling uit de Telecommunicatiewet die websites verplicht om toestemming te vragen voordat er cookies worden geplaatst is niet effectief, kost miljoenen euro's en veroorzaakt ergernis bij gebruikers, zo stelt Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk dat de regering en Staten-Generaal adviseert.
Volgens Actal is de regeldruk van de cookiewet disproportioneel hoog. "In de praktijk klikken de meeste mensen de cookiemeldingen routinematig weg en accepteren ze zo het plaatsen en gebruiken van de cookies, zonder dat ze weten wat dit betekent voor hun privacy. De cookiebepaling in z’n huidige vorm werkt dus niet, maar levert wel veel regeldruk en ergernis op", zegt Actal-voorzitter Jan ten Hoopen. Actal adviseert minister Kamp van Economische Zaken om op Europees niveau aan te sturen op een effectievere en minder belastende oplossing (pdf).
Onderzoek van Actal laat zien dat zowel internetgebruikers als websiteaanbieders veel last hebben van de cookiebepaling. De regeldruk voor bedrijven bedraagt minimaal 74 miljoen euro eenmalig en vervolgens 7,1 miljoen euro per jaar. Verplicht zijn onder meer de melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens, het bewijs dat men geen persoonsgegevens verwerkt en de technisch-inhoudelijke aanpassingen aan websites. Bij internetgebruikers gaat het vooral om de ergernis over het steeds moeten wegklikken van cookiemeldingen. Als mensen de cookiemelding direct wegklikken, bedraagt de regeldruk 27 miljoen euro per jaar. Als iedereen zich telkens actief zou informeren over het privacybeleid van de websiteaanbieder, dan loopt de regeldruk op tot maar liefst 1,6 miljard euro per jaar.
"De eis dat mensen 'geïnformeerde toestemming' moeten geven, lijkt dan ook niet goed te werken in een digitale omgeving. Met als gevolg dat de cookiebepaling in de praktijk niet de beoogde bescherming van de persoonlijke levenssfeer biedt, maar wel leidt tot regeldruk en irritatie", aldus het adviescollege. Actal kijkt voor een mogelijke oplossing richting de browserontwikkelaars. In een aantal Europese landen, zoals Finland, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk en Zweden, kan er via de browserinstellingen toestemming worden gegeven voor het plaatsen van cookies. In Nederland vond men dit in 2012 onvoldoende om te kunnen spreken van 'geïnformeerde toestemming', omdat browsers standaard op 'alles accepteren' staan.
"Je zou immers niet mogen concluderen dat een internetgebruiker actief toestemming heeft gegeven om cookies te plaatsen, als de standaardinstellingen dat al voor hem doen. De verdere doorontwikkeling van browsers kan misschien in de toekomst een oplossing bieden. Denk bijvoorbeeld aan intelligente browsers die 'leren' welke cookievoorkeuren iemand heeft", stelt Actal. Volgens het adviescollege moeten hiervoor alle EU-lidstaten de eis van toestemming wel op dezelfde manier interpreteren en implementeren. En moeten de bedrijven die de meestgebruikte browsers leveren, zoals Microsoft, Google, Mozilla en Apple, ook het belang inzien van een effectievere en minder belastende implementatie van de cookiebepaling.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.