Volgend jaar zal 75% van het internetgebruik via de mobiele telefoon of tablet plaatsvinden, zo voorspelt het mediabureau Zenith, onderdeel van Publicis Media, in een nieuw rapport. Het aandeel van mobiel internet is de afgelopen jaren sterk gestegen van 40% in 2012 naar 68% dit jaar.
Voor 2017 en 2018 wordt een aandeel van respectievelijk 75% en 79% verwacht. Vooral in Spanje is mobiel internet met een aandeel van 85% van het totale internetgebruik zeer populair. Hong Kong volgt met 79% op de tweede plek, met daarachter China (76%) en de Verenigde Staten (74%). Italië en India delen de vijfde plek met elk 73%.
De groei van mobiel internet is vooral aan de opkomst van de smartphone te danken. In 2012 had 23% van de mensen in de markten waarop Zenith actief is een smartphone. Nu is dat 56%. Voor 2018 voorspelt het mediabureau zelfs een percentage van 63%. Smartphones zijn voornamelijk in West-Europa en Azië erg in trek. Naar schatting heeft Ierland met 92% het hoogste percentage smartphonegebruikers, gevolgd door Singapore (91%), Spanje (88%), Noorwegen (86%) en Zuid-Korea (84%).
Deze ontwikkeling houdt volgens Zenith in dat mobiele advertenties volgend jaar advertenties op de desktop zullen inhalen, waarbij mobiel voor 52% van de advertenties verantwoordelijk zal zijn. Een stijging van 8% ten opzichte van dit jaar. Het mediabureau adviseert bedrijven dan ook om zich in hun digitale communicatie als eerste op mobiele gebruikers te richten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.