Internetcriminelen zijn erin geslaagd om van 9.000 rekeningen van klanten van Tesco Bank omgerekend 2,8 miljoen euro te stelen, zo heeft de bank zelf bekendgemaakt. Dit weekend liet de bank weten dat het alle online transacties had bevroren omdat het bij 40.000 accounts verdachte transacties had waargenomen.
De bank liet vervolgens weten dat er van 20.000 rekeningen geld was gestolen. Nu blijkt dat 9.000 klanten gedupeerd zijn geraakt en het om een schadebedrag van omgerekend 2,8 miljoen euro gaat. Inmiddels kunnen de 136.000 klanten van Tesco Bank weer online transacties uitvoeren. De bank zegt dat het alle getroffen klanten heeft vergoed en dat er bij de aanval geen persoonsgegevens zijn gestolen.
Het Britse National Cyber Security Centre, onderdeel van de Britse geheime dienst GCHQ, heeft een onderzoek naar de bankroof ingesteld. Details over hoe de aanval kon plaatsvinden zijn nog niet bekendgemaakt. "In het geval van cyber-gerelateerde incidenten kan het in bepaalde gevallen vanwege de technische complexiteit langere tijd duren voordat het incident duidelijk is. Details zullen dus over een langere periode duidelijk worden. Tijdens deze periode is het belangrijk dat er niets openbaar wordt gemaakt dat het onderzoek kan verstoren", aldus de overheidsinstantie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.