De directeur van Telefonica Deutschland wil een discussie in Duitsland over het verzilveren van klantgegevens. "We hebben een brede discussie over data in Duitsland nodig", aldus directeur Thorsten Dirks. Privacy is een gevoelig onderwerp in Duitsland en het land kent een uitgebreide privacywetgeving.
De gegevens waar bedrijven over beschikken zijn echter waardevol en kunnen voor allerlei doeleinden worden gebruikt, aldus Dirks. Daarnaast hanteren particulieren volgens de Telefonica-directeur een dubbele standaard. "Mensen hebben gelijk om kritisch te zijn over elke poging om aan hun gegevens geld te verdienen. Aan de andere kant geven ze vrijwillig gegevens aan bedrijven zoals Google en Facebook", liet Dirks aan journalisten weten.
Telefonica Deutschland is de grootste telecomaanbieder in Duitsland wat betreft het aantal klanten. Volgens Dirks beschikt het bedrijf over een schat aan informatie die voor allerlei doelen is te gebruiken, bijvoorbeeld hoe mensen zich bewegen. "En veel andere zaken waar op dit moment nog niet aan denken." Dirks wil dat Telefonica een platform voor allerlei apparaten wordt die met internet zijn verbonden en allerlei gegevens van sensoren in auto's, elektronische apparaten en huishoudapparaten verwerkt. De telecomaanbieder heeft inmiddels een bedrijf opgericht dat alle activiteiten op het gebied van big data bundelt, zo meldt Reuters.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.