Ceo-fraudeurs die de afgelopen jaren duizenden bedrijven voor miljarden euro's wisten te bestelen passen een nieuwe tactiek toe, waarbij er eerst een vertrouwensband met het slachtoffer wordt opgebouwd, zo stelt beveiligingsbedrijf Symantec.
Bij ceo-fraude, ook bekend als business email compromise, doen oplichters zich voor als de directeur of andere bestuurders van een organisatie of bedrijf en sturen vervolgens een e-mail naar iemand van de financiële afdeling. In de e-mail wordt gevraagd om een groot geldbedrag naar een buitenlandse rekening over te maken. Bij de nu waargenomen scams wisselen de oplichters eerst verschillende e-mails met het slachtoffer uit voordat het betalingsverzoek wordt gedaan.
"De scammers doen pas het betalingsverzoek als ze er redelijk van overtuigd zijn dat het slachtoffer meewerkt", zegt onderzoeker Binny Kuriakose. In het geval van de scam waar Kuriakose het over heeft werd er ruim 20.000 dollar aan het slachtoffer gevraagd. Het slachtoffer liet vervolgens weten dat bedragen boven de 10.000 dollar enige documenten vereisten, waarop de oplichters vroegen het bedrag in tweeën te delen.
Dat de oplichters steeds geraffineerder te werk gaan blijkt volgens Kuriakose uit de statistieken. In juni werd in 80% van de waargenomen ceo-fraudemails direct een betalingsverzoek gedaan, terwijl 20% eerst vroeg of het slachtoffer beschikbaar was. In oktober waren de verhoudingen omgedraaid, waarbij 60% van de fraudemails met een vraag over de beschikbaarheid van het slachtoffer begon terwijl 40% een betalingsverzoek bevatte.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.