Nederlanders zijn steeds meer online via hun smartphone en maken daarbij vooral gebruik van de apps van Google en Facebook, zo blijkt uit onderzoek dat de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), verantwoordelijk voor de uitgifte van .nl-domeinnamen, onder bijna 5.000 mensen liet uitvoeren.
Waren deelnemers aan het onderzoek in 2014 nog gemiddeld 29 uur per maand online via hun smartphone, dat is dit jaar naar gemiddeld 40 uur gestegen. De pc en laptop verloren juist terrein. Gemiddeld zijn deelnemers aan het onderzoek op deze apparaten nog 25 uur per maand online. Voornaamste oorzaak van deze stijging is intensiever gebruik van een kleiner aantal smartphone-apps bij alle leeftijdsgroepen.
Op Nederlandse smartphones hebben de apps van Google en Facebook het meeste bereik. Met de overname van WhatsApp en de opkomst van Messenger heeft Facebook zijn positie op het scherm van de gebruiker verder verstevigd. Google volgt met Maps, YouTube en Gmail. Het absolute bereik van deze apps neemt toe. Pas op plek tien is de eerste aanbieder van eigen bodem te vinden: Marktplaats. Op de pc, laptop en tablet daalt de tijd die gebruikers in browsers doorbrengenin absolute aantallen. Ook bezoeken internetgebruikers minder unieke domeinnamen op deze devices. Op de smartphone stijgen deze cijfers juist
Google weet de positie ook op navigatiegebied te verstevigen. Bij de eerste meting in 2012 domineerden drie navigatiemethoden het internetgebruik: Zoekmachines (Google), een domeinnaam intypen en bladwijzers. In 2014 liep het gebruik van bookmarks duidelijk terug. In de derde editie van het onderzoek is voor het eerst Autocomplete als aparte navigatiemethode opgenomen. Onder Autocomplete wordt verstaan het intypen van tekst in de browser, waarbij de gebruiker automatisch suggesties krijgt voor de zoekterm of domeinnaam.
Voorheen werd dit als een vorm van zoekmachinegebruik gezien. Inmiddels zit deze methode - samen met domeinnamen en zoekmachines - in de top 3: van alle gebruikers werkt inmiddels 33% ermee. Onder jongeren is dit met 46% zelfs bijna de helft. "Typten we voorheen nog domeinnamen in, nu navigeren we steeds meer met Autocomplete. Vooral jongeren gebruiken deze methode. Daarnaast is de positie van Google onaantastbaar", aldus de onderzoekers (pdf).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.