De Belastingdienst heeft na aansporing van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maatregelen genomen en aangekondigd om ervoor te zorgen dat mensen niet langer persoonsgegevens van anderen in hun Toeslagenportaal of in hun toekenningsbrief zien.
Tot mei van dit jaar kregen zowel de toezichthouder als de Nationale ombudsman regelmatig klachten van mensen die aangaven dat zij in hun toekenningsbrief gegevens zagen van mensen die níet tot hun huishouden behoren, zogenoemde spookbewoners. Het ging daarbij om Burgerservicenummer (BSN), geboortedatum en inkomensgegevens.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Belastingdienst opgedragen deze problemen op te lossen. De Belastingdienst heeft daarop verschillende maatregelen getroffen. Zo worden van het BSN alleen de laatste drie cijfers getoond, is er een team bij de Belastingdienst dat direct het probleem in het toeslagensysteem kan oppakken en koppelt de Belastingdienst de juiste gegevens terug naar de Basisregistratie Personen (BRP), zodat ook daar de gegevens worden aangepast.
Het aantal klachten over de Belastingdienst Toeslagen is bij de toezichthouder en de Nationale ombudsman sinds de invoering van de eerste maatregelen in mei sterk afgenomen. Ondanks de reeds ingezette maatregelen, kan het nog steeds voorkomen dat mensen op hun beschikking gegevens zien van iemand die niet tot het huishouden behoort. De oorzaak daarvan is dat de gegevens in de BRP niet altijd kloppen en de BRP het bronbestand is waar de Belastingdienst mee werkt.
De Belastingdienst gaat de systemen aanpassen en zal de aanvrager van een toeslag al bij de aanvraag laten controleren of zijn gegevens kloppen met de gegevens in de BRP. Als de gegevens niet kloppen, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen en moet de aanvrager contact opnemen met de gemeente. Dit moet de Belastingdienst uiterlijk 1 juni 2017 hebben ingevoerd. Anders heeft de Autoriteit Persoonsgegevens aangegeven de maatregelen niet voldoende te vinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.