De bekende Australische beveiligingsexpert Troy Hunt, onder andere verantwoordelijk voor de dienst 'Have I Been Pwned' die internetgebruikers voor gehackte accounts waarschuwt, heeft uitgehaald naar de werkwijze van adblockers. Hunt zegt te begrijpen dat internetgebruikers adblockers gebruiken.
Zo nemen advertenties veel bandbreedte in, kunnen malware verspreiden en erg opdringerig zijn. Hunt besloot voor zijn eigen website daarom geen banners te gebruiken, maar een kleine tekststrook waarin de naam van een sponsor wordt genoemd. Tot zijn verbazing bleken adblockers ook deze reclame-uiting te blokkeren. Hunt vermoedde dat dit te maken had met de naam die hij het onderdeel had gegeven. Hij gaf de strook daarom een andere naam, wat tijdelijk werkte. Niet veel later werd de reclame echter opnieuw geblokkeerd.
"Iemand had opzettelijk besloten dat de sponsor die ik laat zien om mij financieel te ondersteunen, degene zonder tracking, images, iframes, malware of andere rotzooi, opzettelijk werd geblokkeerd", aldus de onderzoeker. Hunt is dan ook boos dat hij advertenties op een andere manier vorm wil geven en nog steeds wordt gestraft. Ook al doet hij naar eigen zeggen precies wat adblockers zoals Adblock Plus willen bereiken, namelijk een internet zonder opdringerige, besmette of zware advertenties.
De onderzoeker heeft echter besloten om geen wapenwedloop aan te gaan en zal daarom het onderdeel van zijn website niet opnieuw hernoemen. Via zijn oproep hoopt Hunt dat adblockgebruikers zelf zullen aangeven dat het om een fout gaat. "Als adblockers hetzelfde dieptepunt bereiken als de adverteerders om hun eigen agenda op te dringen is er iets heel ergs mis. Het opzettelijk aanpassen van websites, zoals die van mij, die bewust moeite doen om geen advertenties te tonen waardoor adblockers juist zijn verschenen, maakt ze een onderdeel van het probleem. Adblockers moeten hun zaakjes dan ook op orde krijgen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.