image

Testversie privacybesturingssysteem Tails 3.0 gelanceerd

dinsdag 22 november 2016, 10:08 door Redactie, 14 reacties

Er is een eerste vroege testversie van Tails 3.0 verschenen, het opensource-besturingssysteem dat volledig op privacy en veiligheid is gericht. Tails staat voor The Amnesic Incognito Live System. Het is een compleet besturingssysteem dat op Debian is gebaseerd en allerlei tools bevat om anoniem te kunnen internetten. Tails is vanaf een dvd of usb-stick te gebruiken.

Tails 3.0 zal de eerste versie van het besturingssysteem zijn die op Debian 9 (Stretch) is gebaseerd. Ook is het gebruik van een 64-bit computer voortaan verplicht. Tails was volgens de Freedom of the Press Foundation één van de belangrijkste tools voor de journalisten die over de surveillancepraktijken van de NSA rapporteerden. Vorig jaar lieten de Tails-ontwikkelaars weten dat dagelijks 10.000 mensen van het besturingssysteem gebruikmaken.

Reacties (14)
22-11-2016, 10:28 door Anoniem
Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.
22-11-2016, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.

dat klopt zie hier wat meer uitleg

http://webwereld.nl/security/95193-nieuwe-versie-van-tails-werkt-alleen-op-64-bit-computers
22-11-2016, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.

dat klopt zie hier wat meer uitleg

http://webwereld.nl/security/95193-nieuwe-versie-van-tails-werkt-alleen-op-64-bit-computers
Bedankt voor de info. Dan zal ik voor iets anders moeten gaan kijken.
22-11-2016, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.

dat klopt zie hier wat meer uitleg

http://webwereld.nl/security/95193-nieuwe-versie-van-tails-werkt-alleen-op-64-bit-computers
Bedankt voor de info. Dan zal ik voor iets anders moeten gaan kijken.

Maar ondersteunt jouw systeem geen 64-bits instructies dan? Uit nieuwsgierigheid: over "wat voor" systeem hebben we het dan?
22-11-2016, 13:03 door Anoniem
Door Anoniem: Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.
lijkt me logisch, in een 64bit byte kun je 4 miljard meer codes opslaan dan in een 32bit byte. Dat maakt het voor hackers moeilojker om wachtwoorden te kraken. Net zoals aes256 moeilijker is dan aes128.
22-11-2016, 13:58 door Anoniem
64-bit systemen zijn de standaard voor meer dan 10 jaar en nog veel langer dan dat al beschikbaar. Als je daar nog geen gebruik van maakt vraag ik mij af of het niet eens tijd is om bij te blijven met de standaard voordat je je focus op software pakketten voor veiligheid.
22-11-2016, 15:09 door Anoniem

lijkt me logisch, in een 64bit byte kun je 4 miljard meer codes opslaan dan in een 32bit byte. Dat maakt het voor hackers moeilojker om wachtwoorden te kraken. Net zoals aes256 moeilijker is dan aes128.

Zelfs op 8-bit architecturen kan je AES256 en public key systemen implementeren. Je haalt hier een heleboel dingen door elkaar, tijd voor wat extra studie of je school afmaken.
22-11-2016, 16:20 door Anoniem
'My little (western) world'

Door Anoniem: 64-bit systemen zijn de standaard voor meer dan 10 jaar en nog veel langer dan dat al beschikbaar. Als je daar nog geen gebruik van maakt vraag ik mij af of het niet eens tijd is om bij te blijven met de standaard voordat je je focus op software pakketten voor veiligheid.

Typische reactie die getuigt van westerse arrogantie en onnadenkendheid

Maar het is je in zoverre gegeven dat je je schaart onder een grote meerderheid van arrogante bedrijven, gemakzuchtige developers en het blindelings volgen van beide groepen.

Wat speelt er globaal 'allemaal'?

1) Diverse levensstandaarden
In grote delen van de wereld hebben mensen een veel en veel lagere levensstandaard en moeten zich behelpen met de zogenaamde oude meuk en troep waar we hier op kakken en pissen.

Is dat gedrag van ons terecht?
Nee niet helemaal, bij lange na niet want wij verwende westerlingen zijn gewend producten weg te sodemieteren lang voordat ze de geest geven waar in andere delen van de wereld (maar niet uitsluitend) deze producten nog veelvuldig gebruikt worden.

32 bits systemen zullen dus elders nog veel gebruikt worden.

2) Tunnelvisie en gemakzucht.
Bedrijven en developers hier in het westen hebben niet helemaal door (of laten het in ieder geval niet merken danwel negeren het in het openbaar, zie Torproject) dat de luxe die wij hier hebben geen vanzelfsprekendheid is in andere delen van de wereld.

Wanneer ze dat wel hebben wordt het genegeerd.

3) De kettingreactie
Tails volgt andere developers/ontwikkelaars.
Dus als Debian ineens alleen nog maar 64 bit ondersteunt wordt Tails dat ook.
Datzelfde zie je met browsers (Firefox) en ook met andere producten (Flash).

Een plausibele verklaring voor de nonchalance van bedrijven en developers is onder andere het simpele feit dat de devs het liefst met de nieuwste spulletjes en software ontwikkelen.De consequentie daarvan is dan dat je niet meer kan ontwikkelen voor oudere systemen omdat je software dat niet ondersteunt of dat je de hardware waarop je dat moet testen hebt weggedonderd.

Onder andere bij Adobe werd dat op een moment duidelijk, simpel opgelost door (recent) support van bijvoorbeeld de Flashplayer te verkleinen.

Mozilla is daar gedurende haar hele bestaan al een goed voorbeeld van en dondert het volstrekt niet dat dat consequenties heeft of gaat hebben voor andere projecten zoals Torproject en Tails, al was Debian mozilla dit keer dus min of meer voor.

4) Tijdelijk zonder oplossing ; te laat geacteerd
Wat jammer is maar misschien wel begrijpelijk (wie legt het uit?) is dat Tails aan het einde van de keten-ketting nu een probleem voor gebruikers creëert maar te laat komt met een oplossing.

Want, in grote delen van de wereld zullen gebruikers met 32 bit systemen dus blijven hangen op de laatste 2.X versie van Tails omdat er geen andere oplossing voorhanden is.

Had die oplossing er kunnen zijn?
Jawel maar dat werkt technisch niet.

Voor de andere en derde delen van de wereld zijn de Raspberries e.a. een grote budgettaire uitkomst (mits verkrijgbaar), helaas werkt Tails daar niet op alsook Torbrowser niet.
Tails gaat het ARM traject weliswaar wel inzetten maar doet dat te laat.

Of dat een capaciteits kwestie is weten we niet maar de hoofdschuld ligt wat mij betreft bij de Googles, Microsofts, Apples, Adobes, You name its aan bedrijven die in hun commerciële vooruitgangsdrang wereldwijd een commercieel gedreven proces in gang blijven houden van het verplicht moeten nieuw kopen van producten voordat de oude ook maar een beetje versleten zijn of rekening te houden met de niet westerse wereld.

Zoveel mogelijk zaken verplicht laten wegflikkeren door support te verkleinen en de aardkloot blijven vervuilen uit commercieel gewin (naast een voorbeeldig mileupolicy op papier natuurlijk).

Wat dat betreft is dat (grofweg geconstateerd) wat er aan de hand is, al jaren.
Sommigen maken er een echte regelrechte sport van.

Internet, vrijheid, security is een recht vooral voor de westerse elite
(die het trouwens weer hard afbreekt en slechts reserveert voor de eigen elite, maar ook dat schijnt de meesten van 'westerse ons' geen ene reet te interesseren)
22-11-2016, 23:11 door Anoniem
64-bit biedt meer mogelijkheden voor ASLR, verder wil je uitgaan van een goed ondersteunde basis Linux distro en 32-bit is dan op een gegeven moment geen optie meer. Dus de adresruimte en of je programma's echt meer dan 4 GB nodig hebben wordt dan een minder belangrijk onderdeel van de discussie.
23-11-2016, 00:25 door Anoniem
Aan anoniem van 16:20,

Zou het ook niet kunnen zijn dat de voortdurende vernieuwing ook nog een ander doel dient dan het aan slingeren van de "verspillingscultuur", zoals u dat zo mooi en met voorbeelden omkleed aangeeft.

Zou het ook wel eens niet zo kunnen zijn, dat de nieuwere "eenheidsworst" ook veel beter geschikt is om de vrijheid van de eind-gebruiker te beknotten? Anders gezegd de "freedom to tinker" wordt steeds meer naar de achtergrond gedrongen.
Gebruiker dom houden en afhankelijk houden, we zijn er goed in geworden. Wat zeer goed is voor de weinigen is niet zo goed voor de velen.

Ik heb mijn videokaart destijds bij een ouderwets herstellertje laten "overbakken" om zo mijn oude laptop nog een aantal jaartjes aan de praat te kunnen houden en echt de volledige back-up alleen te gebruiken in geval van "overlijden" van het OS.

Regelmatig werd alles stofvrij gemaakt en gekeken of de temperatuur wel binnen de kritische grenzen bleef. Uiteindelijk zijn de torretjes bol gaan staan, maar dat was een onomkeerbaar proces. Ik zorgde voor "het beestje' als een troeteldier tot ik de klap van de laptop voor de laatste keer moest sluiten (sniff...). De inhoud staat nog op een moderne usb-stick en vroeger hield ik een oude harddisk aan als extra harddisk en kocht er een behuizing bij. Ik denk nog met plezier aan al die fijne uurtjes, die ik achter dat toetsenbord heb gezeten en het lief en leed dat ik met deze computer heb gedeeld.

Zeg dus niet, dat ieder aan de basis alles maar direct weg flikkert of zo en niet wil (her)gebruiken.
Maar ja ik ben nog van de generatie wiens eerste fiets niet nieuw was, maar een lichtlopende tweedehands Mol fiets
van opa van voor de oorlog. Hij was er op zijn 80-e nog mee naar Amsterdam geweest. Reed echter soepeler als veel moderne bikes (lager kogeltjes in pruik vet). Zo kon het ook en ik kan in schrale tijden nog wat afzien, waar anderen al moord en brand beginnen te schreeuwen.

Maar veel kan je niet meer zelf. net als een knalpot ontkolen. Alles zit ingegoten en wordt inderdaad gemaakt om het na gebruik weg te gooien. En dan maar door klagen over 'global warming', terwijl men het zelf in de hand werkt.

Nu spit ik code door op security issues. Leuk om te doen en je blijft bezig.

Hou je taai.
23-11-2016, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus ik kan hier op uit maken dat ik met een 32 bit computer Tails niet meer kan gebruiken ? Als dat zo is vind ik dat een domme zet.
lijkt me logisch, in een 64bit byte kun je 4 miljard meer codes opslaan dan in een 32bit byte. Dat maakt het voor hackers moeilojker om wachtwoorden te kraken. Net zoals aes256 moeilijker is dan aes128.

Je lult poep. Een 64bit byte of een 32bit byte, een byte is 8 bits PUNT!
23-11-2016, 17:59 door Anoniem


Je lult poep. Een 64bit byte of een 32bit byte, een byte is 8 bits PUNT!
Onzin. Vroeger had je ook machines met 7 bit bytes. Dat het tegenwoordig toevallig allemaal 8 is...
Het is ook geen toeval dat ASCII een 7 bit code is.
24-11-2016, 07:32 door Anoniem
Door Anoniem:


Je lult poep. Een 64bit byte of een 32bit byte, een byte is 8 bits PUNT!
Onzin. Vroeger had je ook machines met 7 bit bytes. Dat het tegenwoordig toevallig allemaal 8 is...
Het is ook geen toeval dat ASCII een 7 bit code is.

Oh, ik was even vergeten dat de bit-neukers hier de zaak altijd uit zijn verband trekken en de contekst van een opmerking niet snappen.

Het had natuurlijk moeten zijn:
Je lult poep. Een 64bit byte of een 32bit byte, een byte is, in de huidige moderne computertechnologie voor thuis gebruikers, 8 bits PUNT!
25-11-2016, 17:04 door Anoniem
ironisch hoe de ene bit-neuker de andere bit-neuker voor bit-neuker uit maakt...
Iedereen weet wat hij bedoelde. Maar jullie moeten er weer een persoonlijke aanval van maken en zijn hele opmerking uit verband trekken..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.