In het derde kwartaal van dit jaar zijn meer Belgen het slachtoffer van fraude met internetbankieren geworden dan in heel 2015 het geval was. Al drie kwartalen op rij is er een stijging van het aantal fraudeslachtoffers. De schade in het derde kwartaal bleef ten opzichte van het tweede kwartaal gelijk.
In het derde kwartaal werden 368 Belgen het slachtoffer van fraude met internetbankieren. Een kwartaal eerder ging het nog om 352 slachtoffers, terwijl er in eerste kwartaal 145 Belgen slachtoffer werden. Het schadebedrag in het derde kwartaal bedroeg ruim 234.000 euro, net zoals in het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal wisten criminelen nog ruim 113.000 euro via internetbankieren te stelen. Over heel 2015 genomen wisten criminelen nog 283 slachtoffers te maken en werd er 1 miljoen euro gestolen.
Volgens Febelfin, de overkoepelende organisatie van Belgische banken, is de stijging van het aantal gevallen voornamelijk te wijten aan phishing. Criminelen sturen daarbij e-mails die van de bank afkomstig lijken en naar een phishingsite wijzen. Vaak proberen de criminelen onder het mom van een vervanging van de bankkaart ook de bankkaart en bijhorende pincode te bemachtigen.
"De klant moet zijn bankkaart naar een door de fraudeurs opgegeven adres opsturen en zijn pincode ingeven op een valse website. Met de bankkaart en de bijhorende pincode kunnen fraudeurs vervolgens geld afhalen en betalingen uitvoeren via de rekeningen van de klant", aldus Febelfin, dat de nieuwe kwartaalcijfers vandaag publiceerde.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.