Pratende speelgoedpoppen die met internet verbonden zijn blijken verschillende kwetsbaarheden te bevatten waardoor ze kunnen worden gebruikt om kinderen op afstand af te luisteren. Ook blijkt dat alles wat de kinderen tegen de poppen vertellen met allerlei partijen kan worden gedeeld.
Verschillende consumentenorganisaties slaan daarom alarm over de veiligheid en privacygevolgen van dergelijk slim speelgoed. De Noorse Consumentenbond Forbrukerrådet deed onderzoek naar de gebruiks- en privacyvoorwaarden en de digitale veiligheid van Hello Barbie, My Friend Cayla en i-Que Intelligent Robot. Van deze drie wordt alleen Cayla in Nederland verkocht, door Intertoys en Bart Smit. De pop is daar niet meer op voorraad, maar consumenten kunnen volgens de website de pop nog wel bestellen.
De onderzoekers liepen bij het onderzoek tegen allerlei problemen aan. Zo is het mogelijk om via bluetooth verbinding met de pop te maken en zo met het kind te praten of het kind af te luisteren, zonder dat er fysieke toegang tot het speelgoed is vereist. Dit had bijvoorbeeld voorkomen kunnen worden door het speelgoed alleen met bluetooth-apparaten te laten pairen door een fysieke knop op de speelgoedpop in te drukken. Verder stelt de Noorse Consumentenbond dat de gebruiksvoorwaarden illegaal zijn. Voorwaarden die zonder verdere kennisgeving kunnen worden gewijzigd en toestaan dat persoonlijke gegevens voor gerichte advertenties kunnen worden gebruikt en met niet genoemde derde partijen mogen worden gedeeld.
Ook worden de geheimen van kinderen met het Amerikaanse Nuance Communications gedeeld. Dit bedrijf is gespecialiseerd in spraakherkenning. Het bedrijf stelt in de voorwaarden dat het gegevens van kinderen die de poppen terugsturen met andere partijen mag delen. Als laatste worden kinderen via de poppen aan verborgen reclame blootgesteld. Zo bevatten de poppen verschillende vooraf opgenomen zinnen waarin reclame voor andere producten wordt gemaakt. Zo praat de Cayla-pop over Disneyfilms. De app-provider heeft een commerciële relatie met Disney.
Vanwege de gebrekkige beveiliging krijgen consumenten het advies om goed na te denken voordat ze dergelijke producten kopen. Wie de poppen heeft gekocht kan die terugbrengen door een beroep te doen dat ze niet veilig in gebruik zijn en niet aan consumenten- en databeschermingsstandaarden voldoen. Verder wordt aangeraden om de pop als die niet in gebruik is uit te schakelen, hoewel dit een groot deel van de problemen niet oplost. De Nederlandse Consumentenbond heeft Bart Smit en Intertoys gevraagd om de pop uit het assortiment te halen en daarnaast geld terug te geven aan consumenten die vanwege de afluisterproblemen de pop willen terugbrengen naar de winkel.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.