Het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen.
De ombudsman kreeg klachten van burgers over de manier waarop UWV en SVB communiceren over de digitalisering van hun correspondentie. Zo wees het UWV niet op de mogelijkheid om berichten per papieren post te blijven ontvangen. En de SVB liet niet duidelijk weten welke informatie uitsluitend digitaal wordt verzonden en niet langer per post. Hierdoor misten ouders het bericht dat zij een indicatiebesluit moesten aanleveren om de Tegemoetkoming voor hun gehandicapte kind (TOG) te blijven ontvangen. Daardoor liepen zij een aantal kwartalen TOG mis.
De Nationale ombudsman vindt dat de overheid burgers de mogelijkheid moet geven om informatie per post te blijven ontvangen. Ook moeten overheidsinstanties duidelijk aangeven welke berichten zij per post verzenden en welke digitaal en moeten overheidsinstanties duidelijk informeren over de inhoud en gevolgen van hun digitale dienstverlening, aldus de ombudsman.
"Steeds meer overheden stappen over op het digitaliseren van hun dienstverlening. Overheidsinstanties moeten oog hebben voor de gebruikers van hun digitale systemen en rekening houden met hun digitale vaardigheden. Informatie geven over waar je mee bezig bent, is daarbij heel belangrijk", stelt Van Zutphen. Digitalisering is één van de thema's die de Nationale ombudsman de komende jaren extra aandacht geeft.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.