Onofficiele IBAN-omnummertools op internet hebben er vorig jaar 287 keer voor gezorgd dat mensen geld naar het verkeerde rekeningnummer overmaakten. Dat heeft Betaalvereniging Nederland vandaag laten weten. In het geval van een verkeerde overboeking kunnen bankklanten via een Procedure Onverschuldigde Betaling (POB) proberen om hun geld terug te krijgen.
Uit het onderzoek is gebleken dat particuliere bankklanten vorig jaar ruim 14.000 keer van de POB gebruik hebben gemaakt. Dit is een daling ten opzichte van 2014 en 2015, toen de POB respectievelijk 54.000 en 18.000 keer werd uitgevoerd. Er is ook onderzocht wat de oorzaken van de onbedoelde overboekingen waren. Foutief gebruik van (verouderde informatie) in de adresboeken van rekeninghouders is veruit de belangrijkste oorzaak (73 procent).
In 15 procent van de gevallen trokken bankklanten een POB verzoek weer in, bijvoorbeeld omdat het geld inmiddels door de onterechte ontvanger was terugbetaald. In 8 procent van de gevallen werd de POB gebruikt omdat er sprake was van fraude. Tenslotte vormde het gebruik van onofficiële "IBAN-omnummertools" (die een IBAN van iemand anders genereren) in 2 procent van de gevallen tot een onverschuldigde betaling en was er een categorie "overig" van 2 procent.
In 2015 besloot de Nederlandsche Bank samen met Betaalvereniging Nederland de Officiële IBAN-omnummertool weer te lanceren. Eerder dat jaar besloten de banken het omnummeren op hun eigen website te stoppen en niet alle websites waar mensen hun rekeningnummer naar het IBAN-nummer kunnen overzetten zouden even betrouwbaar zijn. Volgens de Nederlandsche Bank was er dan ook veel vraag naar een officiële service van de banken voor het omzetten van rekeningnummers.
Naar aanleiding van de uitkomsten heeft de Consumentenbond aangedrongen op nader onderzoek naar de categorie "fraude" die 8 procent van het totaal uitmaakt. Ook heeft zij aangedrongen op registratie van het aantal meldingen dat in verband met fraude is doorverwezen naar justitie. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de POB bij 10 procent van de aanvragen niet is opgestart. Op dit moment beschikt de Betaalvereniging niet over meer gedetailleerde informatie om binnen deze categorie nader onderscheid te kunnen maken. De Betaalvereniging heeft toegezegd dit te zullen onderzoeken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.