De Hoge Raad zal vanaf maart dit jaar bij civiele vorderingszaken digitaal gaan procederen. Nieuwe zaken worden digitaal ingediend en de uitwisseling van stukken en informatie over de zaak tussen de partijen en de Hoge Raad loopt via het digitale systeem van de rechtsprekende instantie.
De Hoge Raad, de hoogste rechter in Nederland op het gebied van het civiele-, straf- en belastingrecht, is het eerste gerecht met een volledig digitale procedure. Civiele vorderingszaken die voor 1 maart zijn gestart zullen nog op papier worden behandeld. Ook in verzoekschriftzaken wordt in cassatie voorlopig nog langs de papieren weg geprocedeerd. In de toekomst zal de hele cassatieprocedure digitaal worden, dus ook in straf- en belastingzaken. Dit wordt in stappen ingevoerd. Om digitaal te procederen moet er via DigiD, een advocatenpas of eHerkenning op het online portaal Mijn Zaak Hoge Raad worden ingelogd.
De Eerste Kamer ging vorig jaar met verschillende wetsvoorstellen akkoord waardoor digitalisering in de rechtspraak wordt ingevoerd. Rechtzoekenden zullen hun processtukken in zaken voor de civiele rechter en de bestuursrechter straks digitaal kunnen indienen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het voorleggen aan de rechter van een echtscheidingsverzoek, een betalingsconflict of een geschil met de gemeente over een vergunning. De Rechtspraak heeft een planning gemaakt om de wetgeving vanaf 1 februari dit jaar in te laten gaan. Om de risico's zo klein mogelijk te maken is er voor gekozen de digitalisering in fases in te voeren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.