image

"Mensen reageren beter op bewegende waarschuwingen"

woensdag 1 februari 2017, 12:16 door Redactie, 5 reacties

Eindgebruikers wordt vaak verweten dat ze lui zijn en daarom belangrijke beveiligingsmaatregelen en waarschuwingen niet opvolgen, maar volgens onderzoekers komt dit mede door de manier waarop het menselijke brein werkt. Beveiligingswaarschuwingen van de browser of het besturingssysteem moeten dan ook "compatibel" met het brein zijn, in plaats van het tegen te werken.

Dat lieten onderzoekers van de Brigham Young University tijdens de USENIX Enigma 2017-conferentie weten, zo meldt PC World. "De meeste mensen denken dat ze goed zijn in multitasken, maar de waarheid is dat we er allemaal slecht in zijn, en in het geval van security heeft dit ernstige gevolgen", aldus onderzoeker Anthony Vance. Eerder had Vance al laten zien dat gebruikers beveiligingswaarschuwingen negeren als ze iets anders aan het doen zijn, zoals het bekijken van een video en dan opeens een melding te zien krijgen.

Een andere reden dat waarschuwingen worden genegeerd is dat gebruikers er gewend aan raken. Hoe vaker een melding verschijnt, hoe groter de kans dat die wordt genegeerd. In plaats van statische waarschuwingen te gebruiken besloot het onderzoeksteam daarom naar bewegende waarschuwingen te kijken. "Het lijkt misschien raar, maar wanneer we dit in ons experiment toepasten zagen we een groot verschil", aldus Vance.

"Als de waarschuwing beweegt vindt gewenning minder snel plaats. Het aanpassen van het uiterlijk van de beveiligingswaarschuwing kan dan ook een echt verschil maken." Volgens Vance moeten waarschuwingen dan ook zo worden ontworpen dat ze visueel van andere meldingen verschillen. "Onze beveiligingswaarschuwingen zouden compatibel moeten zijn met de manier waarop onze hersenen werken", aldus de onderzoeker.

Reacties (5)
01-02-2017, 12:24 door Anoniem
Bewegende meldingen. Misschien dat de gewenning minder snel komt, maar dat die komt is zeker.
Dus wat het nut is ?
Visueel verschil tov ander meldingen lijkt me goed idee, maar dan willen ze vast die overige meldingen
die ook weer van elkaar verschillen .....
Dus straks zit je met 10 of meer verschillende meldingschermpjes. Dat wordt mooi. :)
01-02-2017, 13:49 door AceHighness
Vroeger hadden we een tijd dat alle reclame banners ook knipperden en bewogen .... Ik kijk er echt naar uit om dat gevoel weer terug te krijgen bij elke windows waarschuwing. En natuurlijk gaan de fake malware popups hier ook aan meedoen, die kunnen niet achter blijven. Zo word er weer een beetje leven geblazen in onze stille werk omgeving. Laat ook de meldingen je volume op max zetten en er een flinke DUNG te horen zijn, dat trekt vast nog meer aandacht.
01-02-2017, 14:56 door Anoniem
Dat is heel slim om elk bericht anders te laten bewegen en anders in te kleuren.
Nu klik je per ongeluk iets belangrijks weg, om snel ervanaf te zijn.
01-02-2017, 17:06 door Anoniem
Door AceHighness: Vroeger hadden we een tijd dat alle reclame banners ook knipperden en bewogen .... Ik kijk er echt naar uit om dat gevoel weer terug te krijgen bij elke windows waarschuwing. En natuurlijk gaan de fake malware popups hier ook aan meedoen, die kunnen niet achter blijven. Zo word er weer een beetje leven geblazen in onze stille werk omgeving. Laat ook de meldingen je volume op max zetten en er een flinke DUNG te horen zijn, dat trekt vast nog meer aandacht.

Als een melding irritant gaat worden (bewegen, flikkeren, een hard geluid maken), dan wordt het tijd voor een ander OS of een andere browser.

In plaats van beveiligingsmeldingen te genereren terwijl de gebruiker in het programma aan het werk is, zou je de gebruiker van te voren of achteraf iets met het incident/de melding moeten laten doen. (Van te voren is goed inrichten van de beveiliging, achteraf is het bijstellen van de instellingen als de gebruiker iets anders wil, bv een uitzondering).
Gedurende het gebruik, zijn het de actieve instellingen.
02-02-2017, 09:32 door Anoniem
Kennis uit het ene gebied kun je altijd opbakken en als 'nieuw' presenteren in een ander domein.

reclamemakers, gokkasten bouwers, Las Vegas architecten vallen vast niet van hun stoel door de ontdekking 'bewegend trekt meer aandacht dan stilstaand' .
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.