Zeventien procent van de Nederlandse internetgebruikers heeft een adblocker geïnstalleerd, voornamelijk uit angst voor malware, zo stelt PageFair, een bedrijf dat alternatieven voor "opdringerige" advertenties biedt (pdf). Het gaat om een kleine stijging ten opzichte van anderhalf jaar geleden.
Toen had 14 procent van de Nederlandse internetgebruikers een adblocker geïnstalleerd. In Nederland zijn het met name desktopgebruikers die advertenties blokkeren (17 procent). Het percentage Nederlandse mobiele internetgebruikers dat dit doet bedraagt 2 procent. Wereldwijd maakte 11 procent van de internetgebruikers in 2016 gebruik van een adblocker. Een stijging van 30 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Mond-tot-mondreclame is de voornaamste manier waarop internetgebruikers met adblockers in aanraking komen, gevolgd door berichten in de media. Tien procent ontdekt adblockers tijdens het zoeken naar extensies. De voornaamste reden om een adblocker te installeren zijn zorgen over malware, gevolgd door opdringerige advertenties. Voor vrouwen is malware een belangrijkere reden dan mannen (38 procent meer). Verder stelt PageFair dat oudere internetgebruikers vaker een adblocker hebben geïnstalleerd en ook voor hen malware een reden is om dit te doen.
Deze week kwam beveiligingsbedrijf RiskIQ met een rapport dat het aantal besmette advertenties die internetgebruikers met malware probeerden te infecteren vorig jaar verder is toegenomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.