De Amerikaanse televisiefabrikant VIZIO betaalt de Amerikaanse toezichthouder FTC en de staat New Jersey bij elkaar 2,2 miljoen dollar omdat het zonder toestemming het kijkgedrag van 11 miljoen mensen verzamelde en doorverkocht. Daarnaast moet het bedrijf alle gegevens die voor 1 maart 2016 via smart-tv's werden verzameld verwijderen en een uitgebreid privacyprogramma uitrollen.
Volgens de klacht van de FTC produceerden VIZIO en een partner begin 2014 televisies die uitgebreide informatie over het kijkgedrag doorstuurden, zonder dat gebruikers dit wisten of hier toestemming voor hadden gegeven. Daarnaast werd het kijkgedrag gecombineerd met andere beschikbare gegevens, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, waarde van het huishouden, of men een huiseigenaar of gehuwd was en andere zaken. VIZIO verkocht deze informatie vervolgens aan derde partijen door, die het voor allerlei doeleinden gebruikten, zoals gerichte advertenties.
"Onderzoek laat zien dat consumenten niet verwachten dat televisies hun kijkgedrag verzamelen en delen. Consumenten die hiervan weten kiezen mogelijk een andere televisie of veranderen de televisie-instellingen naar hun voorkeuren. Daarom is deze informatie van belang voor consumenten om te weten en het achterhouden is dan ook misleiding", aldus plaatsvervangend FTC-voorzitter Maureen Ohlhausen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.