Banken gaan bij overboekingen voortaan ook de opgegeven naam controleren om zo fraude en verkeerde overboekingen tegen te gaan. Dat heeft Betaalvereniging Nederland bekendgemaakt. Vorig jaar hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat er ongeveer 1300 verkeerde overboekingen per maand worden gemeld. Driekwart daarvan is het gevolg van verouderde rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek voor internetbankieren en mobiel bankieren. Verder is gebleken dat maandelijks meer dan 200 bankklanten een verkeerde overboeking als gevolg van fraude bij hun bank melden.
Naar aanleiding van het onderzoek hebben de banken drie maatregelen afgesproken die ze al hebben ingevoerd of in de loop van dit jaar zullen invoeren. Zo wordt er gestopt met het heruitgeven van IBAN-rekeningnummers van opgeheven bankrekeningen en sporen banken hun klanten aan om hun adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen. Daarnaast voeren banken de IBAN-Naam Check in voor internetbankieren en mobiel bankieren.
Deze dienst controleert de naam van de begunstigde die door de klant bij een overboeking wordt ingevoerd. Wanneer bij de check fouten worden ontdekt krijgt de gebruiker een waarschuwing. "De klant blijft zelf verantwoordelijk voor wat hij met de waarschuwing doet. Op grond van Europese afspraken is het IBAN leidend voor het uitvoeren van een overboeking. De naam speelt daarbij geen rol. Als de ingevoerde naam juist is, krijgt de gebruiker geen melding", aldus Betaalvereniging Nederland.
Rabobank zal de IBAN-Naam Check in het tweede kwartaal van dit jaar invoeren. Andere banken volgen daarna. Klanten worden van tevoren door hun bank geïnformeerd wanneer de check wordt ingevoerd. De klant hoeft daar zelf niets voor te doen, het wordt vanzelf actief binnen internetbankieren en mobiel bankieren. De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBANs. Wanneer een (buitenlandse) IBAN niet kan worden gecontroleerd, krijgt de klant daar ook een melding van.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.