image

Kamervragen over verplichte paspoortcontrole in treinen

donderdag 9 februari 2017, 16:55 door Redactie, 18 reacties

Vorige maand maakte de Belgische minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon bekend dat er een akkoord met Nederland en Frankrijk is gesloten om verplichte paspoortcontroles voor de internationale treinen Thalys en Eurostar in te voeren, aanleiding voor D66 om Kamervragen te stellen.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven wil namelijk weten of Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk inderdaad een akkoord hebben gesloten om de verplichte paspoortcontrole in te voeren, zonder dat de Tweede Kamer zich hierover heeft uitgesproken. Eerder had de inmiddels opgestapte minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur nog gezegd dat de Tweede Kamer zou worden geïnformeerd over de praktische invulling van identiteitscontroles in het openbaar vervoer.

Ook wil Verhoeven van de nieuwe minister van Veiligheid en Justitie Stef Blok weten op welke wettelijke gronden het akkoord is gesloten. Verder moet Blok duidelijk maken wat de gevolgen voor reizigers zijn, welke kosten erbij komen kijken en of reizigersinformatie wordt opgeslagen. Wat betreft de opslag van gegevens wijst Verhoeven naar een recente uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarbij het Hof oordeelde dat een algemene bewaarplicht in strijd met de grondrechten van de Europese Unie is.

Verder moet Blok laten weten of berichtgeving in de Belgische media klopt dat de gegevens niet alleen voor het bestrijden van terrorisme worden gebruikt, maar ook voor andere strafbare feiten zoals autodiefstal. De minister heeft drie weken de tijd om de Kamervragen te beantwoorden (pdf). Vorige week liet CDA-leider Sybrand Buma nog weten dat hij paspoortcontroles in internationale trein- en busverbindingen wil.

Reacties (18)
09-02-2017, 17:06 door Anoniem
Wat een gezeik, die ellende is allang actief:

http://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/identiteitsbewijs-vergeten.html

"Reist u met een e-ticket? Dan is het belangrijk dat u deze in combinatie met een geldig identiteitsbewijs kunt tonen."

en
"In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren." (Niet waar, je moet je alleen kunnen legitimeren als je verdacht wordt van iets, ZEKER NIET als je in de trein reist!!).
09-02-2017, 17:19 door Anoniem
Waarom moeten hier nog vragen over gesteld worden? D'een of d'andere backbencher heeft het al "volstrekt normaal" genoemd op BRN, dus wie zou er nou nog kritiek kunnen hebben?
09-02-2017, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moeten hier nog vragen over gesteld worden? D'een of d'andere backbencher heeft het al "volstrekt normaal" genoemd op BRN, dus wie zou er nou nog kritiek kunnen hebben?

Deze vragen zijn helaas alleen maar voor de buhne. Dat blijkt wel uit het stemverleden van D66 in de Tweede Kamer.

Vergeet niet dat er binnenkort weer verkiezingen gehouden worden.
Dus D66 moet nu even op de trommel slaan. Straks, als ze weer in het pluch zitten, stemmen ze weer voor elk voorstel waarmee de controle aangescherpt kan worden.

Wil D66 geloofwaardig overkomen op de kiezer, dan zal haar stemgedrag in de Kamer anders moeten. Of ander datgene uitdragen als partij wat er werkelijk gestemd wordt door de leden.
09-02-2017, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moeten hier nog vragen over gesteld worden? D'een of d'andere backbencher heeft het al "volstrekt normaal" genoemd op BRN, dus wie zou er nou nog kritiek kunnen hebben?

Opschrijven wie het is voor eventuele getuigenverklaringen voor een toekomstige commissie van onderzoek. Ze hebben immers niets te verbergen, dus kunnen daar niets op tegen hebben.
09-02-2017, 19:37 door Anoniem
De heer Jambon is er goed toe in staat om te proberen de zaak te forceren door voor zijn beurt te spreken. Een alternatief feit, zullen we maar zeggen.

Euvel is dat treinen geen vliegtuigen zijn. Thalys vervoert jaarlijks alleen al vijf keer zoveel reizigers als de drukste vliegroute van Schiphol. Het concurrentievoordeel van treinen boven autos en vliegtuigen is enerzijds dat je door het gemak en de city-city routes sneller bent, en anderzijds de onbezorgdheid en spontaneiteit van het reizen (koop een ticket en stap ter plekke in als je een plotselinge aandrang voelt ergens anders te zijn). De auto wint dan aan aantrekkelijkheid. Ook zit je bij gescheiden perrons met het ruimtebeslag, het afgesloten gedeelte in London neemt rond 22500 vierkante meter oftewel drie voetbalvelden in beslag midden in het dure centrum van Londen en dat voor twee reisrichtingen (Brussel en Parijs).

Maar goed, daar komt men wel achter...
09-02-2017, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeik, die ellende is allang actief
Deze vragen zijn helaas alleen maar voor de buhne.
Reacties die typisch zijn voor mensen die zich graag neerleggen bij een gegeven situatie of willen bashen.

Het stellen van kamervragen dwingt het kabinet een standpunt in te nemen over een bestaande of komende situatie. Je kan uiteraard stellen dat kamerleden (te) laat zouden reageren omdat er al lange tijd een soortgelijke situatie zou bestaan. Of je kan stellen dat kamerleden selectief het moment te kiezen om bepaalde vragen te stellen. Maar het gaat hier ook om toezeggingen om volksvertegenwoordigers te betrekken in belangrijke beslissingen die mogelijk niet worden nagekomen.Iemand stelt daar tenminste vragen over en het kabinet is nu gedwongen een standpunt in te nemen of verantwoording af te leggen.
09-02-2017, 21:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom moeten hier nog vragen over gesteld worden? D'een of d'andere backbencher heeft het al "volstrekt normaal" genoemd op BRN, dus wie zou er nou nog kritiek kunnen hebben?

Opschrijven wie het is voor eventuele getuigenverklaringen voor een toekomstige commissie van onderzoek. Ze hebben immers niets te verbergen, dus kunnen daar niets op tegen hebben.

Ja, dan krijg je antwoorden als "ja, dat weet ik niet meer"....

(in de trend van 'ik doe elke week miljoenen geven aan criminelen"...)
09-02-2017, 22:25 door Anoniem
Door Anoniem:
"In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren." (Niet waar, je moet je alleen kunnen legitimeren als je verdacht wordt van iets, ZEKER NIET als je in de trein reist!!).

Ik had altijd begrepen dat je je in de trein juist al vanaf 12 jaar moet kunnen legitimeren (in plaats van de normale vanaf 14 jaar).
10-02-2017, 06:53 door Anoniem
Goede zaak.
We moeten meer gaan controleren.
Er gebeurt te veel " viezigheid" onder het mom van vrijheid.
Ga zo door overheid.!
10-02-2017, 09:01 door Anoniem
Door Anoniem: Goede zaak.
We moeten meer gaan controleren.
Er gebeurt te veel " viezigheid" onder het mom van vrijheid.
Ga zo door overheid.!

Meneer Blok, kunt u elders gaan reaguren? Bedankt!
10-02-2017, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren." (Niet waar, je moet je alleen kunnen legitimeren als je verdacht wordt van iets, ZEKER NIET als je in de trein reist!!).

Ik had altijd begrepen dat je je in de trein juist al vanaf 12 jaar moet kunnen legitimeren (in plaats van de normale vanaf 14 jaar).

Dat klopt... waarom dat zo is, weet niemand te vertellen. Misschien dat kinderen met 12 jaar al goed e-tickets kunnen vervalsen?

Zie hier een vraag van 'Estherk' op het NS forum, goede vraag - ben benieuwd wat de bedenker van deze regel gerookt had:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-zonder-identiteitsbewijs-e-ticket-reizen-1590

ik ben 13 jaar en ga morgen alleen met de trein reizen ik ga via internet een e ticket bestellen, maar omdat ik nog geen 14 ben heb ik dus nog geen identiteidskaart. is dit een probleem? dat ik mij bijvoorbeeld niet kan legitimeren
10-02-2017, 10:01 door SPlid
Raar dat er schijnbaar een akkoord kan worden gesloten zonder dat de tweede kamer hier schijnbaar vanaf weet .

Raar dat in Schengen er een paspoort controle is.

Gaan terroristen dan voortaan met de auto ?
10-02-2017, 10:37 door Hatsikidee
Door Anoniem: Wat een gezeik, die ellende is allang actief:

http://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/identiteitsbewijs-vergeten.html

"Reist u met een e-ticket? Dan is het belangrijk dat u deze in combinatie met een geldig identiteitsbewijs kunt tonen."

en
"In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren." (Niet waar, je moet je alleen kunnen legitimeren als je verdacht wordt van iets, ZEKER NIET als je in de trein reist!!).

Zover ik zie is het verschil met dit nieuwe voorstel dat in het nieuwe voorstel altijd je identiteitsbewijs wordt gecontroleerd, samen met een passagierslijst. Hetzelfde als wanneer je in het vliegtuig stapt.

Wat jij aanhaalt is dat je je ticket moet kunnen laten zien met een identiteitsbewijs, als daar om gevraagd wordt. Ik heb vaker met een dergelijk ticket gereisd, en nog nooit is mijn bewijs gevraagd.
10-02-2017, 11:31 door Anoniem
Door SPlid: Gaan terroristen dan voortaan met de auto ?
Terroristen kunnen iets wat brave burgers niet mogen: Zich vrij bewegen. Of ze dat nou doen door in versgestolen autos rond te rijden of een tiental nog nooit eerder gebruikte paspoorten achter de hand te hebben.

Ook daarom zijn dit soort maatregelen altijd zwakteboden: Ze zijn per definitie ineffectief en als je even nadenkt dan wordt dat al heel snel duidelijk. Dus, oftewel de invoerende politici zijn incompetent oftewel de invoerende politici weten dat ze onbenullig bezig zijn maar zetten willens en wetens door. Wat op incompetentie met voorbedachte rade neerkomt.
10-02-2017, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: De heer Jambon is er goed toe in staat om te proberen de zaak te forceren door voor zijn beurt te spreken. Een alternatief feit, zullen we maar zeggen.

Euvel is dat treinen geen vliegtuigen zijn.

Klopt. En dus hoef je je paspoort niet te tonen als je van Nederland naar Belgie vliegt, maar wel als je met de trein gaat.

Peter
11-02-2017, 00:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De heer Jambon is er goed toe in staat om te proberen de zaak te forceren door voor zijn beurt te spreken. Een alternatief feit, zullen we maar zeggen.

Euvel is dat treinen geen vliegtuigen zijn.

Klopt. En dus hoef je je paspoort niet te tonen als je van Nederland naar Belgie vliegt, maar wel als je met de trein gaat.

Peter

Nou snap ik er niks meer van, geen paspoortcontrole voor een vliegreis maar wél voor een treinreis?
Dan krijg ik toch de indruk dat het met veiligheid allemaal niets te maken heeft, want zeker met vliegreizen verwacht je de beste checks en de allerhoogste voorzorgsmaatregelen!
11-02-2017, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem: Dan krijg ik toch de indruk dat het met veiligheid allemaal niets te maken heeft,
Nu pas?

want zeker met vliegreizen verwacht je de beste checks en de allerhoogste voorzorgsmaatregelen!
Dat is dus precies waarom er zo de schijn wordt nagejaagd.
11-02-2017, 17:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"In Nederland geldt een identificatieplicht, u moet zich altijd kunnen legitimeren." (Niet waar, je moet je alleen kunnen legitimeren als je verdacht wordt van iets, ZEKER NIET als je in de trein reist!!).

Ik had altijd begrepen dat je je in de trein juist al vanaf 12 jaar moet kunnen legitimeren (in plaats van de normale vanaf 14 jaar).

Dat klopt... waarom dat zo is, weet niemand te vertellen. Misschien dat kinderen met 12 jaar al goed e-tickets kunnen vervalsen?

Zie hier een vraag van 'Estherk' op het NS forum, goede vraag - ben benieuwd wat de bedenker van deze regel gerookt had:
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-zonder-identiteitsbewijs-e-ticket-reizen-1590

ik ben 13 jaar en ga morgen alleen met de trein reizen ik ga via internet een e ticket bestellen, maar omdat ik nog geen 14 ben heb ik dus nog geen identiteidskaart. is dit een probleem? dat ik mij bijvoorbeeld niet kan legitimeren

Klopt, mijn dochter moest destijds met de trein met een e-ticket (binnen Nederland!) en wilde haar paspoort mee. Dat mocht van ons niet dus we stuurden haar met een kopie op pad maar daar kreeg ze een hoop gezeik over van de conducteur. Wat ik gewoon niet snap, want zo'n e-ticket is geldig en dan is er betaald voor de reis, of het is niet geldig en dan heb je niet betaald. Met een OV-card hoef ik niet te bewijzen dat hij van mij is, waarom met een e-ticket wel!? Omdat de NS graag liefst alle gegevens van reizigers heeft, zoals dat je je hele doopceel moet lichten om geld terug te krijgen als je verkeerd incheckt met je anonieme OV-chipcard of als hij verlopen is... ik moet toch eens op gaan vragen wat ze allemaal over mij hebben vastgelegd, maar ja, dan hebben ze nog meer gegevens over mij daarna...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.