image

SP vraagt Rutte om politiek asiel voor Edward Snowden

dinsdag 14 februari 2017, 15:33 door Redactie, 23 reacties

De SP heeft minister-president Rutte gevraagd of hij bereid is om NSA-klokkenluider Edward Snowden politiek asiel te verlenen, nu hij mogelijk door Rusland zal worden uitgeleverd. Aanleiding voor het verzoek is berichtgeving van NBC News dat de Russische autoriteiten de uitlevering van Snowden overwegen.

SP-Kamerlid Van Raak heeft nu Kamervragen over het onderwerp voor Rutte ingediend. Zo moet de minister-president laten weten of hij zich zorgen maakt over een eventuele uitlevering en uitspraken van de Amerikaanse president Trump dat Snowden een 'verrader' is die 'geëxecuteerd' moet worden. De minister-president is ook gevraagd of Snowden in de Verenigde Staten een eerlijk proces zal krijgen.

Van Raak vraagt Rutte ook naar het belang van de onthullingen van Snowden voor Nederland en sluit af met het verzoek voor politiek asiel: "Bent u bereid een politiek spel met Edward Snowden te voorkomen door hem zo snel mogelijk politiek asiel te verlenen in Nederland?" De minister-president heeft drie weken de tijd om de vragen te beantwoorden (pdf). Van Raak heeft in het verleden vaker om politiek asiel voor Snowden gevraagd. In 2015 kreeg minister Plasterk de vraag voorgelegd. De minister liet toen weten dat asielverzoeken alleen in persoon kunnen worden ingediend.

Reacties (23)
14-02-2017, 15:55 door johanw
Rutte zal hooguit denken "als ik Snowden aan de USA kan uitleveren zit er beslist een dikbetaalde internationale baan in na mijn vertrek uit de politiek".
14-02-2017, 16:04 door Ron625
Wel een goed voorstel van de SP, daar kan ik als niet SP stemmer toch achter staan.
14-02-2017, 16:05 door SPlid - Bijgewerkt: 14-02-2017, 16:06
Door Ron625: Wel een goed voorstel van de SP, daar kan ik als niet SP stemmer toch achter staan.

Ik ook als wel SP stemmer ;-)
14-02-2017, 16:10 door Anoniem
Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!
14-02-2017, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!

amen! Goedkope stemmingmakerij
14-02-2017, 16:43 door Anoniem
Rutte gaat zich daar echt niet aan wagen. Rutte snapt heel goed dat wij als vazalstaat van de USA ze maar beter te vriend kunnen houden. Hij houdt zich nu ook al op de vlakte wat betreft Trump. De Russen hebben Snowden om de US dwars te zitten en als mogelijk wisselgeld. Dus de Russen houden Snowden graag.
14-02-2017, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!
Net zo als je antwoord hier op, ook al beweer je voor Snowden te zijn, vind je het dan normaal dat een klokkenluider misschien wordt geëxecuteerd.
En bij die idioot weet je het nooit zeker.
14-02-2017, 17:35 door Anoniem
scherp van de SP....duimpjes omhoog!!
14-02-2017, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!
Idd, verkiezingen komen er aan.
Daarbij lijkt het me nogal onfris als er dit soort beslissingen vlak voor de verkiezingen worden genomen
14-02-2017, 18:47 door Ron625
Door Anoniem:Rutte snapt heel goed dat wij als vazalstaat van de USA ze maar beter te vriend kunnen houden.
Misschien een regeling met Engeland maken, zet hem op één van de Kanaal Eilanden.
Die zijn eigendom van Engeland, maar vallen buiten de EU...........
14-02-2017, 21:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
14-02-2017, 21:10 door Anoniem
Waarom baseert de SP zich op NBC News? Rusland heeft geen aanbod gedaan in deze richting. Over nep nieuws gesproken.
14-02-2017, 22:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!

amen! Goedkope stemmingmakerij

Stelletje trollen!
Dit heeft te maken met de ontstane situatie door; https://www.security.nl/posting/503517/Rusland+zou+overwegen+om+Snowden+aan+VS+uit+te+leveren
Of zou Putin's timing expres zijn om de SP te steunen ?! ;P

(Tip; als je niet zo snel als trol herkend wil worden, het "amen" deed mij weer eens wakker schrikken)
15-02-2017, 06:50 door SPlid
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!

amen! Goedkope stemmingmakerij

Dat valt natuurlijk reuze mee.

1) SP is een van de partijen die privacy hoog in het vaandel heeft staan.
2) Het is een risico daar veel mensen hier over vallen en dus stemmen kan kosten.
3) Op dit moment is er de dreiging dat Snowden wordt uitgeleverd aan de US, dat dit toevallig in de verkiezingstijd valt kunnen wij weinig aan doen.
15-02-2017, 06:53 door SPlid - Bijgewerkt: 15-02-2017, 06:53
Van Raak heeft in het verleden vaker om politiek asiel voor Snowden gevraagd. In 2015 kreeg minister Plasterk de vraag voorgelegd. De minister liet toen weten dat asielverzoeken alleen in persoon kunnen worden ingediend.

En voorgaande anonieme reageerders hebben zeker ook bovenstaande opmerking over het hoofd gezien .

Toen was het immers geen verkiezingstijd.
15-02-2017, 08:52 door Anoniem
@SPlid:
Waarom heeft de SP dat dan niet jaren geleden voorgesteld als ze privacy e.d. hoog in het vaandel hebben?
Blijft op zo een manier toch rieken naar goedkoop stemmen erbij willen krijgen.
15-02-2017, 10:20 door Anoniem
(Even de vraag en antwoord op de juiste vogorde gezet)

Door Anoniem: @SPlid:
Waarom heeft de SP dat dan niet jaren geleden voorgesteld als ze privacy e.d. hoog in het vaandel hebben?
Blijft op zo een manier toch rieken naar goedkoop stemmen erbij willen krijgen.


Door SPlid:
Van Raak heeft in het verleden vaker om politiek asiel voor Snowden gevraagd. In 2015 kreeg minister Plasterk de vraag voorgelegd. De minister liet toen weten dat asielverzoeken alleen in persoon kunnen worden ingediend.

En voorgaande anonieme reageerders hebben zeker ook bovenstaande opmerking over het hoofd gezien .

Toen was het immers geen verkiezingstijd.
15-02-2017, 11:06 door Anoniem
Niks stemmingmakerij, de SP zet zich al jaren in voor een fatsoenlijke behandeling van klokkenluiders.
15-02-2017, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Niks stemmingmakerij, de SP zet zich al jaren in voor een fatsoenlijke behandeling van klokkenluiders.

Het heeft niet zo heel veel te maken met inzetten voor, maar veel meer met uitdragen van.
We weten allemaal waar partijen voor staan, het gaat er in verkiezingstijd om dat dit naar voren wordt gebracht.

En dit vind ik een typsisch voorbeeld van het naar voren brengen (net zoals zoveel andere dingen die naar voren worden gebracht door andere partijen. Hier heeft de SP zeker geen alleenrecht op)

mvg,
Eminus

ps: degeen die met termen als 'trollen' gooit moet toch even de definitie opzoeken. Een trol vind ik een persoon die het per definitie oneens is met een post om aandacht. Dat was zeker niet mijn plan toen ik mijn 'amen schreef. En ik blijf ook bij mijn mening dat het stemmingmakerij is.
16-02-2017, 08:03 door Anoniem
Door Anoniem:
ps: degeen die met termen als 'trollen' gooit moet toch even de definitie opzoeken. Een trol vind ik een persoon die het per definitie oneens is met een post om aandacht. Dat was zeker niet mijn plan toen ik mijn 'amen schreef. En ik blijf ook bij mijn mening dat het stemmingmakerij is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

In oude termen is een trol iemand die probeert een discussie te laten ontsporen door reacties uit te lokken. Tegenwoordig wordt de term misbruikt voor fake news/alternative reality posters.

Het is geen stemmingsmakerij als je op de actualiteit reageert (de mogelijke uitzetting van Snowden) en andere partijen dwingt een standpunt in te nemen, het heeft een duidelijk politiek-inhoudelijk doel.
16-02-2017, 16:57 door 007
Nepnieuws, in Rusland weet men niets, dit nieuws komt allemaal uit Amerika.

https://www.rt.com/news/377103-zakharova-trump-us-administration/
17-02-2017, 08:17 door Anoniem
Door 007: Nepnieuws, in Rusland weet men niets, dit nieuws komt allemaal uit Amerika.

https://www.rt.com/news/braak-zakharova-trump-us-administration/

rt.com, dat is inderdaad Russisch staatsgesponsord nepnieuws. Doe eens gek en haal je nieuws bij een respectabele journalistieke organisatie vandaan.
21-02-2017, 00:09 door Anoniem
Door Anoniem: Goedkoop willen scoren door deze partij.
Bah,misselijkmakend.
Dat staat los van het feit dat ik achter Snowden sta.
Maar dit nu in verkiezingstijd voorstellen!

uit bovenstaand bericht!

Van Raak heeft in het verleden vaker om politiek asiel voor Snowden gevraagd. In 2015 kreeg minister Plasterk de vraag voorgelegd. De minister liet toen weten dat asielverzoeken alleen in persoon kunnen worden ingediend.

Met verkiezingstijd dus weinig te maken
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.