image

Belgische man verliest 18.000 euro door phishing

donderdag 23 februari 2017, 11:11 door Redactie, 4 reacties

Een 76-jarige Belgische man is door phishing 18.000 euro verloren, zo heeft de Belgische politie via Facebook bekendgemaakt. De man ontving een e-mail die zogenaamd van de bank Argenta afkomstig was en stelde dat er een nieuwe digipas moest worden aangevraagd.

De link in de e-mail wees naar een phishingsite die om verschillende gegevens vroeg, waaronder een telefoonnummer. Na de gegevens te hebben ingevuld werd het slachtoffer door iemand gebeld die met de procedure zou 'helpen'. "In feite doet hij niets meer dan inloggen op je account met de gegevens die je hem verstrekt. Vervolgens doet hij een aantal verrichtingen met je rekening en ben je heel wat geld kwijt", aldus de Belgische politie. Die adviseert internetgebruikers om alert op phishingmails te zijn.

Reacties (4)
23-02-2017, 14:43 door Anoniem
Bij sommigen gaat dit altijd lukken. Veel te veel (oudere) mensen worden door de banken verleid om aan homebanking te doen zonder enige echte opleiding.
23-02-2017, 15:39 door Anoniem
opleiding in homebanking?
23-02-2017, 21:28 door karma4 - Bijgewerkt: 26-02-2017, 17:55
Door Anoniem: Bij sommigen gaat dit altijd lukken. Veel te veel (oudere) mensen worden door de banken verleid om aan homebanking te doen zonder enige echte opleiding.
Zou het woord verleid vervangen in verplicht.
Sluiten van advieskantoren is kostenbesparend het risico wordt bij de klant gelegd. De exorbitant hoge beloning en bonus gaan risicoloos naar de financiële dienstverlening toppers.
25-02-2017, 13:17 door Anoniem
Het is makkelijk om het internetbankieren de schuld te geven maar met een glad verhaal kun je een gemiddelde seniore burger ook wel zo ver krijgen dat hij zijn handtekening onder een bankoverschrijving zet. Oplichters zullen er altijd zijn, en mensen die denken: ja maar als er iemand van de bank belt, dan moet het toch goed zijn? ook.

Beter om mensen te leren dat ze nooit in moeten gaan op telefoontjes, maar zelf de bank wel terug zullen bellen. Iemand aan de lijn is makkelijker af te wimpelen dan een vierkant gebouwde glazenwasser of zelfbenoemde dakdekkers aan de deur. Hoe dan ook zal het altijd makkelijk blijven om bepaalde mensen van hun geld af te praten of dreigen.

Als je niet zo sterk en snel bent, en alleen, valt het niet mee om mensen af te wijzen, zeker niet als het gesprek toch ergens een dreigend voelt (we kennen uw naam, weten waar u woont, etc). Makkelijke slachtoffers, eenvoudige prooi.

Vind ik ook sneu, en van mij mogen de daders met een molensteen aan hun nek in het meer, maar de banken de schuld geven is me iets te makkelijk,
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.