Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Google account action required

24-02-2017, 06:50 door Erik van Straten, 17 reacties
Laatst bijgewerkt: 26-02-2017, 15:45
Mijn Android smartphone meldde vanmorgen dat ik opnieuw op mijn Google account zou moeten inloggen, op een manier die op malware + phishing lijkt. De melding stamde van 03:11.

Waarschijnlijk is mijn telefoon niet gehacked, aangezien Googlen naar there's been a change to your Google account een aantal heel recente hits oplevert, en [1] vermeldt:
We've gotten reports about some users being signed out of their accounts unexpectedly. We're investigating, but not to worry: there is no indication that this is connected to any phishing or account security threats. Please try to sign-in again at accounts.google.com [2] and if you cannot remember your password, please use this link [3] to recover your password. If you use 2-Step Verification, there may have been a delay in receiving your SMS code. Please try again or use backup codes [4].

Ik ben benieuwd naar hoeveel anderen dit ook hebben gehad, en natuurlijk wat de oorzaak is van deze (naar wat het lijkt, major) Google hickup. Of zou "Google accounts" zelfs gehacked zijn?

Aanvulling 26-02-2017, 15:45: [1] vermeldt nu:
During routine maintenance, a number of users were signed-out from their Google accounts. If you were affected, please sign back in using your usual username and password at [2]. If you can’t remember your password or can’t sign in for another reason, recover your account password here [5]. For security reasons, our support agents are unable to assist with password issues.

[1] https://support.google.com/accounts/?hl=en#topic=3382296
[2] http://accounts.google.com/
[3] https://accounts.google.com/signin/recovery
[4] https://support.google.com/accounts/answer/1187538
[5] https://g.co/recover
Reacties (17)
24-02-2017, 06:57 door FSF-Moses - Bijgewerkt: 24-02-2017, 06:58
Zonet even mijn Smartphone (Samsung S3 mini) gechecked. Was overal nog ingelogd waar gebruik moet worden gemaakt van het Google-account (playstore heet het geloof ik). Was je smartphone ook opnieuw opgestart of iets wat daar op lijkt? Misschien is één van de geinstalleerde apps gecrashed en heet dat er misschien voor gezorgd dat er van alles fout ging waaronder het toestel misschien is opnieuw opgestart?

Wat gebeurt er wanneer je je toestel opnieuw opstart en dan het nog eens probeert om op bijvoorbeeld de playstore/gmail in te loggen?
24-02-2017, 07:14 door Erik van Straten
@FSF-Moses: mijn smartphone was niet opnieuw opgestart. Bovenin stond (en staat nu nog) een driehoekje (punt naar boven) met uitroepteken erin. Toen ik dat "naar beneden haalde" stond rechtsboven 03:11 als tijd. Drukken op het item opent een full screen pagina met een melding die begint met "There's been a change to your Google account. For your security, sign in again". Dat doe ik dus niet op zo'n manier, want bij zo'n pagina kan ik nep niet van echt onderscheiden.

Ik heb toen zelf m'n smartphone gereboot, waarop de melding opnieuw verscheen (06:10). Deze bleef staan ook nadat ik via Firefox op mijn Google account (via [2] hietboven) was ingelogd.

Maar veel meer mensen zien dit, ik geloof niet dat het een issue met mijn smartphone is. Neemt niet weg dat ik het onverstandig vind dat er out-of-the-blue dit soort meldingen op m'n smarphone verschijnen die ik niet van phishing kan onderscheiden en waarvan Google zegt "niks aan de hand, gewoon even je wachtwoord invoeren"...
24-02-2017, 07:22 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 24-02-2017, 07:26
[Verwijderd]
24-02-2017, 07:33 door Rolfieo
Door Erik van Straten: Mijn Android smartphone meldde vanmorgen dat ik opnieuw op mijn Google account zou moeten inloggen, op een manier die op malware + phishing lijkt. De melding stamde van 03:11.

Waarschijnlijk is mijn telefoon niet gehacked, aangezien Googlen naar there's been a change to your Google account een aantal heel recente hits oplevert, en [1] vermeldt:
We've gotten reports about some users being signed out of their accounts unexpectedly. We're investigating, but not to worry: there is no indication that this is connected to any phishing or account security threats. Please try to sign-in again at accounts.google.com [2] and if you cannot remember your password, please use this link [3] to recover your password. If you use 2-Step Verification, there may have been a delay in receiving your SMS code. Please try again or use backup codes [4].

Ik ben benieuwd naar hoeveel anderen dit ook hebben gehad, en natuurlijk wat de oorzaak is van deze (naar wat het lijkt, major) Google hickup. Of zou "Google accounts" zelfs gehacked zijn?

[1] https://support.google.com/accounts/?hl=en#topic=3382296
[2] http://accounts.google.com/
[3] https://accounts.google.com/signin/recovery
[4] https://support.google.com/accounts/answer/1187538

Ik had exact het zelfde. Ik heb 2 accounts van de zelfde G Suite. Mijn hoofd account had het issue niet. Maar mijn andere account, had het wel deze ochtend. Ik zette vanochtend WiFi en Mobiel Internet aan, en het kwam meteen. Geen redenen kunnen vinden waarom.
24-02-2017, 08:31 door Anoniem
Idem, eerst gisteravond op de iPhone, toen vannacht op de android. Zelfde account, melding kwam vanuit de GMAIL app.
24-02-2017, 08:35 door Anoniem
Ik had het ook. Meteen maar mijn wachtwoord gewijzigd. Geen idee waarom het was eigenlijk. Misschien dat Google AI een boertje liet... ;)
24-02-2017, 11:27 door GeminiAlpha
Ik ook, voor slechts 1 van mijn 5 accounts, alleen op android telefoon deze melding zoals die Erik boven in deze draad beschrijft.
handmatig ww invoeren geen succes. Gmail zegt eerst dat het ww onjuist is.
Opnieuw gedaan, weer ww handmatig ingevoerd. Nu wordt er wel ingelogd, MAAR N.B. op een van mijn andere acounts waarvoor een heel ANDER ww geldt!
Ik snap er (ook) helemaal niets meer van!
Op notebook werkt gmail op alle accounts goed en ook geen vreemde meldingen!
24-02-2017, 11:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-02-2017, 11:53 door Anoniem
Had dit vanochtend op 1 van 2 Gmail accounts, windows phone..
na opnieuw invullen gegevens werkt het weer
24-02-2017, 14:42 door SecurePatje
Ik kreeg ook die melding en ook meerdere van mijn collega's krijgen die melding te zien.
24-02-2017, 14:44 door Erik van Straten
Dank voor alle reacties. PS op Tweakers is een item aangemaakt hierover, zie [1]

[1] https://tweakers.net/nieuws/121667/google-onderzoekt-probleem-met-uitgelogde-accounts.html
24-02-2017, 15:34 door GasolineNL
Ik had het op mijn mobiel en tablet, niet op PC.
24-02-2017, 16:01 door Hefite
Het lijkt erop dat het alleen gebeurt bij mensen met 2FA geactiveerd. Bij mij werkte opnieuw inloggen trouwens zonder problemen.
24-02-2017, 16:28 door Anoniem
Je krijgt dat ook als op je android versie even na een verse versie update.
Dan moet je ook opnieuw op je Google account inloggen.
In dat geval is dat dan wel juist weer een rustgevende gedachte.
24-02-2017, 16:30 door Anoniem
Bij mij ook op mijn 2 telefoons. Omdat ik 2FA gebruik maak ik me in dit geval niet echt zorgen
24-02-2017, 16:49 door Erik van Straten
24-02-2017, 16:01 door Hefite: Het lijkt erop dat het alleen gebeurt bij mensen met 2FA geactiveerd. Bij mij werkte opnieuw inloggen trouwens zonder problemen.
Op de smartphone met deze melding gebruik ik geen 2FA voor het Google account (dat ik alleen gebruik om apps te kunnen updaten en evt. installeren). Dus die aanname klopt niet.
25-02-2017, 08:39 door Anoniem
Ons gezin gebruikt 4 verschillende Gmail accounts waarvan 1 met 2FA voor diverse Android telefoons en Smart TV kastjes. Nergens last van tot nu toe. We gebruiken de Gmail vrijwel alleen om Android te laten draaien en zelden om te mailen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.