image

Quarantaine niet meer nodig

dinsdag 17 juni 2003, 10:24 door Redactie, 9 reacties

Quarantaine is in veel virusscanners een optie waarmee virus besmette bestanden opgeslagen kunnen worden. Het idee achter het opslaan van deze bestanden dateert uit de vroege dagen van de personal computer toen virussen nog nieuw waren en het niet altijd duidelijk was hoe deze gerepareerd moesten worden. Tijden zijn echter veranderd en anti-virus software wordt steeds beter. De noodzaak om bestanden in quarantaine te plaatsen is echter verdwenen, zo laat dit artikel weten.

Reacties (9)
17-06-2003, 10:33 door Donz
Nodig is het ook niet, maar dat is de point van quarantaine ook niet meer naar mijn mening.
Het is een gemakkelijke manier om virussen te sparen en hier op een gesloten systeem eens rustig wat mee te experimenteren of te bekijken/disassembleren. Dus snap niet waarom de functie er volgens hun nu ineens uit zou moeten, vind het wel handig.
17-06-2003, 10:59 door Anoniem
Originally posted by Donz
Nodig is het ook niet, maar dat is de point van quarantaine ook niet meer naar mijn mening.
Het is een gemakkelijke manier om virussen te sparen en hier op een gesloten systeem eens rustig wat mee te experimenteren of te bekijken/disassembleren. Dus snap niet waarom de functie er volgens hun nu ineens uit zou moeten, vind het wel handig.

Exactly my point...that's my only reason for quarantaining.....A wanna look inside the beast (decompile and debug it....let's see what it does, curiosity never killed the cat {or did it??})
17-06-2003, 11:03 door Anoniem
Nee, dit is niet waar: quarantaine zomaar op een zijspoor brengen zou echt niet verstandig zijn. Het geval wil dat een vrij agressief virus (Klez.H) met mijn virusscanner alleen in quarantaine is te plaatsen. Volgens Symantec treedt anders gegarandeerd weer herbesmetting op indien men deze optie niet zou gebruiken.

En voor alle virussen die ik zelf heb binnengehad, waren de opties "reparatie" en "verwijderen" niet te gebruiken. Vaak moest ik dan overgaan op "quarantaine".
17-06-2003, 11:26 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Nee, dit is niet waar: quarantaine zomaar op een zijspoor brengen zou echt niet verstandig zijn. Het geval wil dat een vrij agressief virus (Klez.H) met mijn virusscanner alleen in quarantaine is te plaatsen. Volgens Symantec treedt anders gegarandeerd weer herbesmetting op indien men deze optie niet zou gebruiken.

En voor alle virussen die ik zelf heb binnengehad, waren de opties "reparatie" en "verwijderen" niet te gebruiken. Vaak moest ik dan overgaan op "quarantaine".

Ohh no....you're talking Windoze jibberish again....Try using a qute but fearsome animal for a change or a demon if all else fails ;-)

{that's ofcourse figuratively speaking...}

For repair or removal -> try rm [file]??, just my 2 cents **
17-06-2003, 19:51 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Ohh no....you're talking Windoze jibberish again....Try using a qute but fearsome animal for a change or a demon if all else fails ;-)

{that's ofcourse figuratively speaking...}

For repair or removal -> try rm [file]??, just my 2 cents **
Nederlands site, dus graag in het Nederlands... Interessant gedoe met de reacties de laatste tijd...
17-06-2003, 20:06 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Nederlands site, dus graag in het Nederlands... Interessant gedoe met de reacties de laatste tijd...

Hier komen nou eenmaal veel mensen die zichzelf heel tof en geheimzinnig vinden.
18-06-2003, 00:12 door Anoniem
Originally posted by Unregistered
Nee, dit is niet waar: quarantaine zomaar op een zijspoor brengen zou echt niet verstandig zijn. Het geval wil dat een vrij agressief virus (Klez.H) met mijn virusscanner alleen in quarantaine is te plaatsen. Volgens Symantec treedt anders gegarandeerd weer herbesmetting op indien men deze optie niet zou gebruiken.

En voor alle virussen die ik zelf heb binnengehad, waren de opties "reparatie" en "verwijderen" niet te gebruiken. Vaak moest ik dan overgaan op "quarantaine".

De quarantaine is een deel van de harde schijf waar geïnfecteerde bestanden geen kwaad meer kunnen doen en ze draaien dan ook niet meer mee op het systeem. Een virusbestand (in jou geval Klez) kan dus gewoon rechtstreeks van de pc verwijderd worden en hoeft dus helemaal niet in de quarantaine te staan. Open de qurantaine, klik het bestand aan en klik daarna op 'verwijderen' (het rode kruis) om het virusbestand definitief van je harde schijf te verwijderen.

Dat er een herbesmetting op zou treden als je het bestan niet in quarantaine zou plaatsen heb je naar mijn idee dus verkeerd begrepen. Het ging er waarschijnlijk om dat het van het systeem verwijderd moest worden omdat het bestand niet gerepareerd kon worden en in dat geval komt het (volgens de standaard instellingen) in de quarantaine terecht. Anders zou je een geïnfecteerd bestand op je systeem laten staan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Maargoed, of je een bestand nou rechtstreeks of via de quarantaine verwijderd maakt dus eigenlijk niet uit en dus kunnen ze die quarantaine wat mij betreft ook gewoon verwijderen. Mensen die geïnfecteerde bestanden sparen kunnen deze dan altijd nog gewoon kopiëren naar een diskette of ander station voor ze van het systeem te verwijderen. Op een gesloten systeem kunnen ze immers geen kwaad, en ik neem aan dat degenen die hier eerder aan het woord waren toch wel een beetje weten waar ze mee bezig zijn. Persoonlijk heb ik hier een aparte pc staan met allerlei virusbestanden erop. De pc is niet verbonden met het internet of een netwerk en daar kan ik dus gewoon lekker mee gaan zitten klooien. Het is niet mijn bedoeling om ze (opnieuw) te verspreiden, maar gewoon om een beetje mee te experimenteren en te klooien.
18-06-2003, 14:23 door Anoniem
Dit is weer zo'n poging om geld te besparen door te claimen dat bepaalde functionaliteit niet nodig is. Quarantaine is en blijft nodig want:

In het begin van een uitbraak is er nog geen cleaning beschikbaar.
Voor mail servers is het noodzakelijk om te zien waar het bericht vandaan kwam.
Om te zien wie je al dan niet moedwillig heeft aangevallen.
Als het een detectie van een vorm van een nieuw virus is, moet je die naar de anti-virus fabrikanten kunnen sturen.
Cleaning is en blijft een tweede rangsvorm van systeemherstel. Cleaning gaat nog steeds fout, zeker bij nieuwe virussen. Wat ga je doen als je systeem "hersteld" is en je programma's niet meer draaien? Terugdraaien kan niet meer.
23-06-2003, 13:07 door Anoniem
Ik wil graag regelmatig een bericht in quarentaine plaatsen de eerste dagen van uitbraak, zeker als ik zeer zwaar vermoed dat het een virus is maar er nog geen norton versie is die ze herkent, soms upload ik vanuit quarentaine naar norton en een paar dagen later kan ik het document weer schoonmaken of als nog verwijderen.
het is precies zon finctie van baad het niet dan schaad het niet, ik zie dan ook geen reden om deze functie te verwijderen, het verzamelen van virussen is erg belangrijk voor scanner software bedrijven en daarvoor is deze functie erg belangrijk. Natuurlijk is voor 99.9% van de gebruikers het een volkomen nuteloze feature, maar sommige mensen werken mee aan het virus detectie proces, die willen dat graag vanuit de veilige quarentaine functie doen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.