Elf procent van de Nederlandse huishoudens heeft een slimme thermostaat in huis, wat op 900.000 apparaten neerkomt, zo claimt onderzoeksbureau Multiscope op basis van onderzoek onder 5500 Nederlanders. In 2016 hing in 8 procent van de huishoudens een slimme thermostaat, wat op ruim 600.000 thermostaten neerkomt.
In 2017 is dit met 38 procent gegroeid naar 11 procent van de huishoudens (ongeveer 880.000 thermostaten). Volgens Multiscope wordt deze groei mede veroorzaakt doordat energiemaatschappijen actief de slimme thermostaat promoten en aanbieden bij een energiecontract. Twee op drie huishoudens geven aan de slimme thermostaat bij het abonnement te hebben gekregen.
De Nederlanders die aan het onderzoek deelnamen geven vooral aan dat gemak / comfort de belangrijkste reden blijft voor het bezit van een slimme thermostaat (37 procent). Slimme thermostaten zijn op afstand te bedienen met een app en kunnen er voor zorgen dat het huis bij thuiskomst op temperatuur is. Kostenbesparing speelt een belangrijkere rol bij de keuze van een slimme thermostaat dan een jaar geleden (van 27 procent naar 30 procent).
Het afgelopen jaar heeft Toon van Eneco het marktaandeel verder uitgebreid naar 38 procent. Bijna vier op de tien slimme thermostaten zijn een Toon. Daarna volgen de slimme thermostaten van Nefit (14 procent) en Honeywell (11 procent). Nest wint terrein in Nederland en groeit van 4 procent naar 8 procent marktaandeel in 2017. Hiermee is zij de nummer 4 in de markt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.