De Britse provider TalkTalk heeft enige tijd programma's als TeamViewer en Ammyy Admin geblokkeerd om klanten tegen scammers te beschermen, zo heeft de provider via het eigen forum laten weten. Veel telefonische oplichters die zich voordoen als bijvoorbeeld Microsoftmedewerker vragen slachtoffers om TeamViewer of soortgelijke software te installeren, zodat ze op afstand de controle over de computer kunnen overnemen.
Veel TalkTalk-klanten klaagden dat TeamViewer opeens stopte met werken, zonder dat duidelijk was waarom. "We monitoren continu op potentieel kwaadaardig netwerkverkeer, zodat we onze klanten tegen phishing en scams kunnen beschermen. Als onderdeel hiervan hebben we recentelijk een aantal websites en applicaties op ons netwerk geblokkeerd, en we zijn druk bezig om de impact voor onze klanten te beperken", aldus de reactie van een TalkTalk-medewerker op het forum van de provider.
Volgens de medewerker werkt TalkTalk samen met TeamViewer en andere derde partijen om aanvullende beveiligingsmaatregelen te implementeren die de veiligheid van gebruikers moet verbeteren. "Maar we blijven om de kans op fraude te verkleinen websites en applicaties blokkeren die door onze klanten worden gerapporteerd." Pas als TeamViewer de beveiligingsmaatregelen doorvoert zou de blokkade worden opgeheven.
Veel klanten waren echter niet blij met de onaangekondigde beslissing. "Ik heb geen toestemming gegeven dat jullie legale applicaties en diensten blokkeren omdat sommige van jullie klanten zo naïef zijn dat ze in eenvoudige phishingscams trappen", aldus een ontevreden klant. Inmiddels melden klanten dat TeamViewer weer werkt. TeamViewer laat zelf in een verklaring weten dat het met TalkTalk in overleg is om een oplossing voor het scamprobleem te vinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.