De Consumentenbond waarschuwt voor de aankomende Creators Update voor Windows 10, omdat die "stiekem" gerichte reclame inschakelt. De organisatie baseert zich op een testversie van de update. Met de Creators Update heeft Microsoft verschillende aanpassingen aan de privacy-instellingen doorgevoerd.
Die moeten het eenvoudiger voor gebruikers maken om de belangrijkste privacy-instellingen na de installatie van de update aan te passen Ook de Consumentenbond erkent dit. "Maar in het menu zit een verborgen schuifbalk, die pas tevoorschijn komt als de muis rechts over het scherm zweeft", zo waarschuwt de organisatie. Het gaat om de optie 'laat apps reclame-id gebruiken om advertenties voor u interessanter te maken op basis van uw app-gebruik'. Deze optie staat volgens de Consumentenbond standaard ingeschakeld en geeft Microsoft de mogelijkheid om bij te houden welke software gebruikers gebruiken om gerichte advertenties in de apps op de computer te tonen.
De Consumentenbond roept Microsoft op verborgen opties zichtbaar te maken, zodat gebruikers niet onbewust met reclametracking op hun computer instemmen. In een reactie tegenover de consumentenorganisatie stelt Microsoft dat de conclusies 'voorbarig' zijn. De testversie is bedoeld om feedback te verzamelen voor de volgende update. Daarnaast zijn er al verschillende versies van het privacyscherm verschnenen en blijft die in ontwikkeling. De Creators Update zal waarschijnlijk in april voor Windows 10 verschijnen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.