image

Meeste Opera-gebruikers hebben standaard adblocker uit staan

woensdag 15 maart 2017, 09:40 door Redactie, 2 reacties

Een jaar geleden was Opera de eerste grote browser die een ingebouwde adblocker in de browser lanceerde, maar de meeste gebruikers hebben die nog altijd niet ingeschakeld, zo laat de browserontwikkelaar weten. Volgens Opera is het blokkeren van advertenties een belangrijke maatregel om websites sneller te laten laden, geheugenverbruik te verminderen en de online privacy te beschermen.

Er werd echter voor gekozen om de adblocker standaard niet in te schakelen. Gebruikers moeten dit via het instellingenmenu inschakelen. Een jaar sinds de lancering heeft een derde van de Opera-gebruikers dit gedaan. Een mogelijke reden voor dit percentage is dat mensen al een eigen adblocker gebruiken. Opera stelt echter dat deze extensies het starten van de browser vertragen.

De browserontwikkelaar had de hoop dat de ingebouwde adblocker er voor zou zorgen dat de advertentie-industrie naar lichte en meer gebruiksvriendelijke advertenties zou overstappen. Dat lijkt echter niet het geval te zijn. "We maken ons zorgen dat de overstap naar lichtere advertenties te langzaam gaat, wat de vraag naar adblocking doet groeien", aldus Opera. Ook de omvang van websites neemt daarbij toe.

Privacy

Daarnaast maken mensen zich ook zorgen over online tracking door advertenties en de impact die dit heeft op hun privacy. Het aantal trackers op internet is het afgelopen jaar niet afgenomen en is nog steeds een belangrijk onderdeel voor advertentienetwerken om informatie over internetgebruikers te verzamelen laat Opera weten. "Een overstap naar minder indringende en privacyvriendelijke advertenties is dit jaar nog belangrijker dan een jaar geleden. Bedrijven en adverteerders moeten dit eindelijk eens begrijpen. We kiezen de kant van de gebruiker in het debat over adblockers en we doen dit totdat het probleem is opgelost. Er moet een verandering plaatsvinden. We verdienen allemaal een beter en sneller web."

Reacties (2)
15-03-2017, 10:39 door [Account Verwijderd]
Opera: "We kiezen de kant van de gebruiker in het debat over adblockers en we doen dit totdat het probleem is opgelost. Er moet een verandering plaatsvinden. We verdienen allemaal een beter en sneller web."

Dat is de tegenstrijdigheid. Want advertentiebedrijven hebben belang bij hetzelfde. Hoe sneller en ongestoorder een Ad laadt hoe effectiever hij is. Maar al die opdringerige, schreeuwerige, bewegende en kleurige poespas die er bij te pas komt veroorzaakt nu juist voor een groot deel dat de Ad's veel resources vreten en op langzamere systemen flut prut en brol zijn, of veroorzaken. De gebruiker wordt het apelazerus zat en zet een ad-blocker in. Sites die van reclame-inkomsten afhankelijk zijn zetten ten einde raad dan maar anti-add-blockers in (je krijgt de pagina niet te zien) En.........hierna begint het hele liedje weer van voren af aan. Volgens mij is dit gewoon een perpetuum mobile dat nergens begint en nergens eindigt.
15-03-2017, 12:32 door Anoniem
Door een minder roodomrand brilleglaasje gekeken

Volgens Opera is het blokkeren van advertenties een belangrijke maatregel om websites sneller te laten laden, geheugenverbruik te verminderen en de online privacy te beschermen.
Klopt deels, ook hier al eens uitgebreid geïllustreerd onder de reacties met den nl krantensite.
https://www.security.nl/posting/496232/Nieuwe+versie+Privacy+Badger+blokkeert+verborgen+trackers

Een jaar geleden was Opera de eerste grote browser die een ingebouwde adblocker in de browser lanceerde, maar de meeste gebruikers hebben die nog altijd niet ingeschakeld,
...
Er werd echter voor gekozen om de adblocker standaard niet in te schakelen.
Er werd niet voor gekozen dat te doen omdat anders de dreigende juridische hell van de advertentie industrie losbreekt zoals gezien bij mozilla Firefox die daarvoor ook gezwicht is.
Kijk hoe Adblock plus door de commerciele uitgeversmarkt juridisch steeds te grazen wordt genomen en juridisch onder druk wordt gezet er mee op te houden. Wat nog steeds niet lukt maar je moet durven weerstand bieden.

De browserontwikkelaar had de hoop dat de ingebouwde adblocker er voor zou zorgen dat de advertentie-industrie naar lichte en meer gebruiksvriendelijke advertenties zou overstappen. Dat lijkt echter niet het geval te zijn.
Dat is hypocriete onzin.
Als dat het werkelijke doel was had je het lef moeten hebben die adblocker standaard in te schakelen.

"We maken ons zorgen dat de overstap naar lichtere advertenties te langzaam gaat, wat de vraag naar adblocking doet groeien"
Een rare conclusie want de vastgestelde feiten wijzen namelijk naar iets anders, namelijk dat gebruikers die adblocker niet inschakelen.
Leg het naast de cijfers die Eyeo af en toe presenteert en je ziet dat die vraag zoals graag door de advertentie industrie wordt gepresenteerd helemaal niet explosief stijgt.
(uit mijn hoofd) Driekwart van de internetgebruikers gebruikte volgens Eyeo van Adblockplus geen adblocker.
Maar 25 % wel en van die 25% staat verreweg de grootste meerderheid ook nog eens niet indringende advertenties toe.
Met doe groeiende vraag valt het dus nogal tegen.

Ook de omvang van websites neemt daarbij toe.
Dat klopt zeker en ook de middelen om website bezoekers meer te tracken en meer dwars te zitten bij het beschermen van hun veiligheid en privacy.
Dat zal deels bewust zijn en deel het gevolg van de treinwagonladingen aan javascripts waarmee sites volgeknikkerd worden.

Als een site sneller moet laden zijn er 2 andere opties (als aangekaart https://www.security.nl/posting/496232/Nieuwe+versie+Privacy+Badger+blokkeert+verborgen+trackers )
namelijk javascript niet toestaan en geen afbeeldingen (en filmpjes laden).
Dan krijg je inderdaad sch**tsnelle laadsnelheden.

"Een overstap naar minder indringende en privacyvriendelijke advertenties is dit jaar nog belangrijker dan een jaar geleden. Bedrijven en adverteerders moeten dit eindelijk eens begrijpen.
Opera weet zelf ook wel dat het zo niet werkt.

We kiezen de kant van de gebruiker in het debat over adblockers en we doen dit totdat het probleem is opgelost. Er moet een verandering plaatsvinden. We verdienen allemaal een beter en sneller web."
Wat Opera vergeet te vermelden de hele tijd is dat zij al jaren een ander verdienmodel heeft.
Namelijk al jaren een tile achtig systeem in de browser zelf zodat als je met die browser gaat browsen gelijk aan een vast aantal klanten van opera laat weten dat je op het web bent.
Hoeveel tracking dacht je dat daaraan verbonden is?

Daar heeft monsieur de semi adblocking opera meneer het niet over: ik zie heel veel gesmolten boter op een plek waar het niet thuishoort.
Boter hoort op je brood, of in de pan danwel in de taart, maar niet op je hoofd.

Opera loopt net zoals mozilla al jaren te klooien en zaken recht te praten die niet recht te praten zijn.
Zeg niet dat je privacy biedt als je dat niet biedt door halve maatregelen te nemen.
Met een slappe rug kom je er niet, knik en lik dan ja totdat je groot genoeg bent om wel eigen beslissingen te durven nemen.

Maar waarom krijgen wij dit verhaal nog hier?
Opera is van eigenaar en markt veranderd, richt je dan op de nieuwe situatie waarin je opereert, of is die gebruikersmarkt soms niet groot genoeg?
Pak india en Pakistaan mee en je bent voor je het weet 's werelds grootste browser.
Handen uit de mouwen en stoppen met zaniken over halve maatregelen als een adblocker inbouwen maar niet inschakelen.

Flipper toch op met je 'meeste'.
Opera heeft helemaal geen meeste, opera excelleert op het vlak van de minste, gebruikers.
Minste, ook op het vlak van privacy als je niet handelt naar wat je met de mond deels beleidt.

O,o,o,o, pera.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.