Bijna de helft van de Nederlandse internetgebruikers verwijdert cookies om hun privacy te beschermen, aan de andere kant gebruikt het grootste deel Google als zoekmachine. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder bijna 600 Nederlanders. 60 procent van de deelnemers zegt zich zorgen te maken over de veiligheid van persoonlijke data op internet. Twintig procent vindt dat zij voldoende controle heeft op het gebruik van persoonlijke data door derden.
Als het gaat om maatregelen die mensen zelf nemen zegt 48 procent van de deelnemers aan het onderzoek browsercookies te verwijderen. Dertien procent maakt gebruik van de incognito-modus van de browser, terwijl tien procent van de deelnemers encryptie gebruikt om informatie te versleutelen. Het lezen van het privacybeleid van een website of dienst wordt door bijna 80 procent echter nooit gedaan.
Het onderzoek laat verder zien dat deelnemers aan het onderzoek steeds dezelfde zoekmachine gebruiken. Zo’n 70 procent maakt standaard gebruik van dezelfde zoekmachine, waarbij 90 procent de voorkeur geeft aan Google. Slechts 25 procent maakt gebruik van verschillende zoekmachines. Ook bij deze groep geniet Google de voorkeur, gevolgd door Bing, Ask.com en Yahoo.
"Dat is bijzonder gezien het feit dat ruim 70 procent van de Nederlanders zich ervan bewust is dat het bedrijf achter de zoekmachine op deze manier steeds meer over hen te weten komt. En bijna de helft realiseert zich dat dezelfde zoekvraag aan een zoekmachine niet altijd hetzelfde antwoord oplevert. Een duidelijk signaal dat mensen zich bewust zijn van het feit dat hun gedrag voortdurend wordt gemonitord door zoekmachines en dat de resultaten op basis daarvan worden aangepast", zegt Koos Wolters, partner bij KPMG.
Volgens 70 procent van de deelnemers zouden zoekmachines op dezelfde vraag steeds hetzelfde antwoord moeten geven. 80 procent is van mening dat een zoekmachine altijd het meest waarheidsgetrouwe antwoord moet geven in plaats van een antwoord dat commercieel het best uitkomt. Daarnaast vindt 60 procent het een zorgelijke ontwikkeling dat een klein aantal zoekmachines wereldwijd de gegevens van heel veel mensen in handen heeft en dat het bedrijf achter de zoekmachine steeds meer over hen te weten komt als zij de zoekmachine vaak gebruiken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.