Inloggen bij de Belastingdienst via het door banken ontwikkelde inlogmiddel iDIN is nog weinig populair, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. Met iDIN kunnen gebruikers via hun bank bij webwinkels en instellingen inloggen. Ook de Belastingdienst ondersteunt het.
Wanneer een gebruiker op de website van een webwinkel of instelling er voor kiest om zich te identificeren of in te loggen met iDIN, wordt hij doorgestuurd naar een beveiligde iDIN-webpagina van zijn eigen bank. Nadat de gebruiker bij zijn bank goedkeuring heeft gegeven voor het versturen van persoonsgegevens, stuurt de bank hem weer terug naar de website van de webwinkel of instelling.
Voor de belastingaangifte van 2016 is er tot nu toe minder dan 15.000 keer via iDIN bij de Belastingdienst ingelogd, zo laat Betaalvereniging Nederland weten. Een zeer klein percentage ten opzichte van het totale aantal gedane aangiften. Vorige week maakte het ministerie van Financiën bekend dat inmiddels ruim 2,1 miljoen mensen aangifte hebben gedaan. Tot en met 12 maart deed 79 procent van de mensen aangifte via MijnBelastingdienst. Negen procent deed dit via de Aangifte App 2016. De overige twaalf procent van de aangiften kwam binnen via fiscale dienstverleners en Hulp bij Aangifte.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.