image

Amsterdamse bussen accepteren geen contant geld meer

zondag 26 maart 2017, 09:32 door Redactie, 13 reacties

Vanaf vandaag is het niet meer mogelijk om in bussen in Amsterdam met contant geld een kaartje te kopen. Reizigers die niet over een opgeladen ov-chipkaart beschikken en met de bus mee willen zijn verplicht om via pin voor hun kaartje te betalen, zo laat vervoersbedrijf GVB weten.

Volgens het GVB moet de maatregel het vervoer veiliger maken. Reizigers die bijvoorbeeld vanwege privacyredenen toch met contant geld een kaartje willen kopen moeten dit van tevoren doen, bijvoorbeeld bij een servicedesk, kaartautomaat of ticket- en informatiebalie. Vanwege het afschaffen van contant betalen reed er gisteren een speciale "collectebus" in Amsterdam waarbij een deel van de dagopbrengst naar goede doelen ging.

Reacties (13)
26-03-2017, 11:28 door Anoniem
Je kan nog zo hard proberen er een liefdadig en positief gezicht aan te geven, het blijft een zwaktebod van een notoir privacyhatende prutsorganisatie. Ze hadden immers zelf een grote hand in de opzet en het ontwerp van de ov-faalkaart, dat notoire privacyhatende reizigerspestvehikel. Zelfs de "opladers" zijn een crime om te gebruiken en verreweg de meeste punten waar je geld in dat zwarte gat van zo'n kaart kan storten accepteren botweg geeneens muntjes, laat staan papiergeld. Dus alle arrogante wegwuiverij is zoveel leugens extra. Bij een ov-faalkaart die al van leugens en loze beloften aanelkaar hangt.

En het grote probleem blijft dat de problemen niet door de nu alweer moeten boetende brave reizigers veroorzaakt worden maar door onaangepaste kansenparels die de Amsterdamse Ambtenarij (waar het GVB toch ook onder valt) zoveel beter mag dan de autochtone burger. Ze hebben zelfs een ranglijst van de 600 liefste en beste kansenparels waarvan het prestigieus wordt gevonden wordt om erop te mogen.

Dit is scheef, en er wordt dus gewoon veel te makkelijk gedaan met "oplossingen" die dat niet zijn, die zelfs gewoon erger zijn dan de kwaal, door evident onmachtige, zelfs buitengewoon onkundige en incompetente Ambtenaren. Waar je in Amsterdam dus ook al gewoon niets tegen doet want zelfs de bestuurders zijn daar "goed" als ze maar flink onkundig zijn. Nietwaar, mevrouw Elatik? Die hangt er ook nog steeds rond.
26-03-2017, 17:51 door Anoniem
Als dit idee vlak na WOII was voorgesteld dan hadden de mensen er gehakt van gemaakt.
Iedereen in de Amsterdamse bus is nu een potentiële crimineel en moet zijn privacy opgeven om met de bus mee te mogen. Mensonterend vind ik het.
26-03-2017, 18:22 door Anoniem
Sinds de afschaffing van de strippenkaarten ben ik nooit meer met de bus gegaan. Trein nog wel, totdat daarvoor ook geen kaartjes meer gekocht konden worden (of elleen tegen idiote meerprijzen). Vroeger probeerden ze van het OV de automoblisten uit de auto te krijgen, de laatste jaren is een enkele keer met de trein of bus gaan totaal onaantrekkelijk geworden omdat je eerst flink moet investeren in chipkaarten.

En voor toeristen is de OV-chipkaart gewoon een ramp. Weliswaar kun je in Amsterdam een kaartje kopen dat de hele dag geldig is, maar gewoon even van A naar B rijden en daarvoor een buskaartje kopen is er niet meer bij. Buiten de grote steden al helemaal niet meer.

Er zijn gebieden, oa in Dld (bijv Hochsauerland en Schwarzwald) waar men het belang inziet om de gasten zoveel mogelijk het OV in te krijgen. Daar krijg je als toerist (via je toeristenbelasting) een kaart waarmee je onbeperkt kunt rondreizen met OV. Kom daar eens voor in Nederland... Hier zien ze de toeristen liever de lucht vervuilen met hun auto's.

Om over stimuleren van OV voor de eigen inwoners maar niet te spreken, enige stimulans is er met die lastige OV-chipkaart helemaal niet. Vooral omdat je zuur bent als je vergeet uit te checken. Voor de verfente OV-gebruiker is dat ding geen enkel probleem, maar degene die een enkele keer met trein of bus zou willen wordt stevig afgeschrikt. En door deze maatregel van de gemeente Amsterdam zal het er niet beter op worden!
27-03-2017, 00:01 door Anoniem
Door Anoniem: Als dit idee vlak na WOII was voorgesteld dan hadden de mensen er gehakt van gemaakt.
Iedereen in de Amsterdamse bus is nu een potentiële crimineel en moet zijn privacy opgeven om met de bus mee te mogen. Mensonterend vind ik het.

Op welke toneelschool heb jij gezeten? Jezus wat een drama man. Dit hebben we niet aan de busmaatschappijen te danken. Maar aan de valende roverheid. Inplaats van het echte probleem aanpakken blijven ze maar om de hete brij heen draaien. Waardoor *** de bus maar blijft overvallen. Dit zat er aan te komen. Dit is geen privacy issue, maar een reactie op die kanslozen in onze maatschappij. Ja, helaas tenkosten van onze privacy. Maar dat neem ik het GVB niet kwalijk, maar de roverheid.
27-03-2017, 04:04 door Anoniem
Reizigers die bijvoorbeeld vanwege privacyredenen toch met contant geld een kaartje willen kopen moeten dit van tevoren doen, bijvoorbeeld bij een servicedesk, kaartautomaat of ticket- en informatiebalie
Privacy is dus maar een van de vele mogelijke redenen om met contant geld een kaartje te willen kopen. Maar daar heeft men maling aan.
En probeer maar eens een servicedesk, kaartautomaat of ticket- en informatiebalie te vinden! Op loopafstand, waar je ook bent in de stad. Ook buiten kantoor- en winkeltijden. En op een loopafstand die ook voor ouderen en minder mobielen te doen is, want die kunnen niet gaan fietsen als alternatief.
27-03-2017, 07:43 door karma4
Daar krijg je als toerist (via je toeristenbelasting) een kaart waarmee je onbeperkt kunt rondreizen met OV.[

En dat bestaat in Nederland niet? Volgens mij wel.
27-03-2017, 08:26 door Anoniem
Door karma4:
Daar krijg je als toerist (via je toeristenbelasting) een kaart waarmee je onbeperkt kunt rondreizen met OV.[

En dat bestaat in Nederland niet? Volgens mij wel.

Voor toeristen zou ik het niet weten. Wel is het in de buurlanden heel gewoon om meerdere vormen van betaling te hebben, ieder op hun eigen manier. Sowieso hebben zowel België, Duitsland, UK en Zwitserland automaten waar je met bankbiljetten terecht kan, en geen van deze landen is over op een OV-Chipkaart achtige als enig ticketing systeem. De vele, zeer vele kreten vanuit GVB en andere organisaties dat dat niet kan wegens criminaliteit en weet ik wat niet meer moeten in het licht gezien worden dat ze daar wel een unieke positie in innemen en komen op mij wat beledigend over (alsof ik het verschil toch niet zou opmerken).

Maar ach, wat zeur ik, het is even ver naar Antwerpen als naar Amsterdam van waar ik woon en heeft alles en misschien meer te bieden. Een mening verkondigen kan op vele manieren. Een daarvan is met de voeten, een andere met de portomonnee.
27-03-2017, 10:13 door Anoniem
@ Anoniem, 11:28 (eerste reactie)
Leuke tirade, maar kan je in je afweging ook meenemen dat in Amsterdam een volkomen reëel en bloedserieus probleem bestaat met roofovervallen op buschauffeurs? Dat gaat niet alleen over dat beetje geld dat er per overval gestolen wordt maar vooral over het feit dat een pistool tegen je hoofd je niet in je kouwe kleren gaat zitten, ook niet als je buschauffeur bent. En als reiziger maak je zoiets ook liever niet mee.

Bedenk dat als er nog strippenkaarten gebruikt zouden worden of, nog ouderwetser, losse kaartjes per rit zouden worden verkocht, de chauffeur dezelfde geldlade zou hebben die nu wordt afgeschaft. Het probleem met overvallers heeft niets met de OV-chipkaart te maken. Als die niet was ingevoerd had men nu de verkoop van strippenkaarten in de bus afgeschaft en reizigers naar de voorverkoopadressen en automaten daarvoor verwezen.

Er valt echt wel het een en ander aan te merken op OV-chipkaarten en op de Amsterdamse politiek, maar dit gaat over die overvallen en hoe je die kan bestrijden, dat is een ander probleem.
27-03-2017, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: @ Anoniem, 11:28 (eerste reactie)
Leuke tirade, maar kan je in je afweging ook meenemen dat in Amsterdam een volkomen reëel en bloedserieus probleem bestaat met roofovervallen op buschauffeurs?
Hier ga je dus al. Je verheft het symptoom tot enige op te lossen probleem. Gooi daar een stukje verachting voor de klant bovenop (want Ambtenaren), en het is dus en vervolgens volstrekt normaal om risico opnieuw te verpakken en naar de klant door te schuiven.

Het punt is dat die roofovervallen een symptoom zijn van Amtelijk falen elders, door die roofovervallende kansenpareltjes te belonen met extra gratis geld en "hulp", waardoor het pervers genoeg aantrekkelijk is om je maar flink te misdragen want het levert niet alleen buit op, maar ook nog eens extra geld van Ambtswege, een soort witwasbonus voor misdragen dus.

Waar het elders (in Europa, Duitsland bijvoorbeeld) geen probleem is om contant bij de chauffeur te betalen, identiek tarief aan vooraf gekochte kaartjes en zelfs de nachtbus kost precies hetzelfde, en overvallen hoor je eigenlijk niet van. Het kan dus wel, alleen niet in Nederland Ambtenarenland. Omdat we hier domme keuzes gemaakt hebben die we maar niet onder ogen willen zien.

Dat gaat niet alleen over dat beetje geld dat er per overval gestolen wordt maar vooral over het feit dat een pistool tegen je hoofd je niet in je kouwe kleren gaat zitten, ook niet als je buschauffeur bent. En als reiziger maak je zoiets ook liever niet mee.
Natuurlijk. Maar om daarmee symptoombestrijding te vergoeilijken is oneigenlijk.

Jouw argumentatie hier is een soort "denk toch om de kinderen!" waarmee zoveel ideetjes gepromoot worden die, als je even stopt en nadenkt, al heel snel precies geen goed idee blijken te zijn. Waar een compleet andere benaderingen en oplossingen veel meer succes geboekt zouden hebben.

Bedenk dat als er nog strippenkaarten gebruikt zouden worden of, nog ouderwetser, losse kaartjes per rit zouden worden verkocht, de chauffeur dezelfde geldlade zou hebben die nu wordt afgeschaft. Het probleem met overvallers heeft niets met de OV-chipkaart te maken. Als die niet was ingevoerd had men nu de verkoop van strippenkaarten in de bus afgeschaft en reizigers naar de voorverkoopadressen en automaten daarvoor verwezen.
Bedenk dat er juist meer soorten losse kaartjes in het leven geroepen zijn, landsbreed, om het wegjaageffect van de ov-faalkaart maar een beetje in te dammen. De ov-faalkaart is gewoon ontzettend onvriendelijk om mee te reizen, je kan er zelfs minder mee dan met een strippenkaart. Plus dat veel minder ov-faalkaartverkoop- en oplaadpunten contant accepteren dan in de strippenkaarttijd waarmee de privacyonvriendelijkheid toch een stukje sterker drukt. O welk een vooruitgang!

Het gaat dan ook niet direct om de ov-faalkaart zelf, maar wel om de houding, het arrogante gemak waarmee risico en kosten op de reiziger worden afgewenteld. Veel meer dan je kan billijken door naar de technologie te wijzen. Zeker als je bedenkt dat de nieuwere technologie beter en goedkoper (of dan in ieder geval "niet duurder" *proest*) zou hebben moeten zijn dan de oudere. Zo is het toch naarbinnen geschoven, maar zelfs de ovbedrijven klagen steen en been dat het systeem zo duur is. Om daar vervolgens de gelegaliseerde diefstal van onterecht-afgeschreven-onmogelijk-terug-te-vragen gelden mee te vergoeilijken. "Wij falen zo hard dat we wel een extra zakcentje verdiend hebben!"

Er valt echt wel het een en ander aan te merken op OV-chipkaarten en op de Amsterdamse politiek, maar dit gaat over die overvallen en hoe je die kan bestrijden, dat is een ander probleem.
Kijk als je zo begint moet je het ook goed doen en zorgen dat overvallen adequaat bestraft worden, niet onbedoeld aangemoedigd.

En dan zijn we weer terug bij het beginpunt: Dit is symptoombestrijding over de rug van de reiziger, geen oplossing.
27-03-2017, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: @ Anoniem, 11:28 (eerste reactie)
Leuke tirade, maar kan je in je afweging ook meenemen dat in Amsterdam een volkomen reëel en bloedserieus probleem bestaat met roofovervallen op buschauffeurs? Dat gaat niet alleen over dat beetje geld dat er per overval gestolen wordt maar vooral over het feit dat een pistool tegen je hoofd je niet in je kouwe kleren gaat zitten, ook niet als je buschauffeur bent. En als reiziger maak je zoiets ook liever niet mee.

Bedenk dat als er nog strippenkaarten gebruikt zouden worden of, nog ouderwetser, losse kaartjes per rit zouden worden verkocht, de chauffeur dezelfde geldlade zou hebben die nu wordt afgeschaft. Het probleem met overvallers heeft niets met de OV-chipkaart te maken. Als die niet was ingevoerd had men nu de verkoop van strippenkaarten in de bus afgeschaft en reizigers naar de voorverkoopadressen en automaten daarvoor verwezen.

Er valt echt wel het een en ander aan te merken op OV-chipkaarten en op de Amsterdamse politiek, maar dit gaat over die overvallen en hoe je die kan bestrijden, dat is een ander probleem.

Het is allemaal maar symptoombestrijding van "iets" dat deze maatschappij fout doet.
Kansloosheid is ook weer een symtoom: men wordt niet zomaar kansloos en zo arm dat men moet gaan stelen.
Het probleem blijft, en verschuift gewoon. Misschien wel naar de portemonnee van de buschauffeur of reizigers in de bus of whatever. Pas als men de oorzaken goed aanpakt kan het beter worden.
27-03-2017, 17:17 door Anoniem
1933 - 2017

Wat is er veranderd?
Weinig, hier en daar zelfs erger geworden.

De buitenlander, de vreemdeling, de minderheid blijft de schuld krijgen als het uitkomt.
Door eerste poster met het nieuwe xenofobie pseudoniem "kansparels" aangeduid.
Voor wie het gemist heeft, dit is de nieuwe term die de nl breitbart equivalenten hebben bedacht om Marokkanen, buitenlanders, immigranten aan te duiden om discriminatie naar de letter te kunnen ontlopen.

Helaas komt hier bij dat ook het GVB een nieuwe rol heeft aangenomen.
Waar het ruim 76 jaar geleden opkwam voor de minderheden heeft het haar maatschappelijke positie aangepast aan de tijdsgeest.
Het verzamelen van DNA van mensen in het openbaar vervoer en overstappen op een veel gewenster digitaal systeem om alle reisbewegingen van personen te kunnen tracken.
Verkocht onder argumentatie van criminaliteit van een kleine groep die allerminst de grootte overlast veroorzaakt als gesuggereerd.
Maar dat doet er niet toe, het podium voor gebruik van dit soort argumenten is inmiddels groot en wordt breed met lust geslikt.

Dankzij alle breitbart xenofoben, dankzij de meeste politieke partijen die zich uit doorzichtig belang op wilders rechts hebben geprofileerd, dankzij dat lokale vuilnis blaadje dat onder de naam "vrij en onverveerd" al jaren vooral veel ruimte biedt voor goedkope reactionaire broddelpraat van gemakzuchtige luie laffe Holboor achtige lamzakken die louter uit financieel gewin maximaal proberen te drijven op een connectie uit het verleden.
Van Gogh is dood, Pim Fortuyn is ook hartstikke morsdood, tragisch en een langer leven was ze zeker gegund.
De onverkwikkelijke dood van deze personen is geen reden om tot aan je laatste ademzucht een oorlog te voeren tegen minderheden als verzamelde collectieve groep.
Cynisme en wraak leiden nergens toe, het is een moeras dat niet beter te illustreren is met de dagelijkse handel en wandel van een nog levende langzaam in haat wegzakkende politicus.

Hij heeft er allang geen patent meer op, dat is inmiddels ruim verlopen; Iedereen pikt met graagte een graantje mee om geheel andere eigenbelangen te verkopen over de rug van minderheden met gebruik van een excuus van heel kleine minderheden binnen minderheidsgroepen.
Het inmiddels nauwelijks verhulde doel is het stigmatiseren van anderen uit eigenbelang.
Het probleem dat een kleine groep veroorzaakt en diep gelegen oorzaken heeft wordt er, allerminst, niet, nooit mee opgelost.

Want, hoewel ingrijpend en meer dan vervelend is het probleem van overvallen en overlast ten opzichte van de reizigersaantallen per jaar extreem klein.
Echter! Het financiële voordeel op vele vlakken voor een organisatie als het GVB is extreem groot!
De werkelijke reden van meer digitalisering en het afschaffen van contante betaalmogelijkheden is gelegen in het eigenbelang data te kunnen verzamelen.

Data is goud waard, met digitaal verdient men meer : dat is de werkelijke reden

En kennelijk is het oké te liegen, te bedriegen en te overdrijven, desgewenst over de rug van minderheden en stigmatisering.
Laat je niet voorliegen en gebruiken : afschaffen van contant geld heeft heel andere redenen die niet goed te gebruiken voor gebruik in het verkoopverhaal.
Criminaliteit van minderheden of kinderporno, het is er, het is meer dan kwalijk, maar het probleem wordt als excuus gebruikt omdat de werkelijke redenen niet geschikt voor gebruik zijn in de marketing en creëren van draagvlak.

Vanuit maatschappelijk opzicht bekeken zijn Marokkanen en Turken de spreekwoordelijke joden van nu.
Met dat verschil dat deze keer het GVB de mouwen opstroopt voor iets anders dan 76 jaar geleden.

Wie zich laat leiden door leugens en bedrog en ten koste van anderen zou er rekening mee moeten houden op termijn zelf ook slachtoffer van kunnen worden.
Ieder mens is uniek en in die uniciteit ben je uiteindelijk zelf de ultieme minderheid.

Uniciteit en wettelijk onacceptabele gedragingen dienen uitelkaar gehouden te worden.
Overheden, politici, pers en bedrijven en organisaties met grote wortels in de maatschappij dienen die verantwoordelijkheid niet steeds verder te verspillen.
Helaas is dat wel wat er gebeurt.

Op een dag is het mogelijk jouw beurt, als ultieme unieke verguisde minderheid.
Wat is dan je plan?
27-03-2017, 20:24 door Anoniem
@ Anoniemen 12:33 en 12:38

Jullie kunnen alle maatschappelijke problemen op een grote hoop gooien en dan vinden dat vervoerbedrijven en gemeenten alles maar in een keer oplossen, maar dat is te complex voor wie dan ook om aan te kunnen. Die ambtenaren en bestuurders zijn, misschien wist je dat niet, ook maar mensen. Ze kunnen niet alles.

Dan heb je er ook nog eens mee te maken dat een heleboel van de ellende die jullie zien een gevolg is van beslissingen die in de loop van vele jaren zijn genomen, en nog steeds worden genomen, op landelijk niveau door politici uit partijen die de macht hebben omdat er mensen op ze gestemd hebben. Je kan het met hun beleid niet eens zijn maar ze zitten er wel omdat er heel wat mensen rondlopen die het wel met dat beleid eens zijn. Of je het leuk vindt of niet, iedereen hier leeft in een maatschappij met heel uiteenlopende opvattingen. Je krijgt een hoop niet voor elkaar, inclusief goede ideeën, omdat er mensen rondlopen die het vanuit een compleet ander wereldbeeld gezien juist een slecht idee vinden en omdat die ook stemrecht hebben. En met een compleet ander wereldbeeld bedoel in niet eens in de eerste plaats migranten, een typische VVD'er is een heel ander mens dan een typische SGP'er of een typische GroenLinkser. Die verschillen zijn niet nieuw en daar kun je niet omheen zonder de democratie door een dictatuur van een minderheid te vervangen. Reken er niet op dat het de minderheid is waar jij je bij thuisvoelt, trouwens.

En dus hebben de lokale bestuurders en vervoerbedrijven maar beperkte mogelijkheden om alle problemen aan te pakken. En al die boefjes die nu voor problemen zorgen krijg je echt niet met een simpele maatregel allemaal op het rechte pad, wees daar niet naïef in. En dan krijg je het soort maatregelen wat nu genomen wordt. Ik snap dat ze daarvoor kiezen.
27-03-2017, 23:31 door Anoniem
Door Anoniem: Jullie kunnen alle maatschappelijke problemen op een grote hoop gooien en dan vinden dat vervoerbedrijven en gemeenten alles maar in een keer oplossen, maar dat is te complex voor wie dan ook om aan te kunnen.
Dat is geen excuus om maar een beetje net te doen alsof je iets nuttigs doet en wat symptomen te bestrijden, de rekening en passant maar bij een nog zwakkere partij deponerend. Hoe je het ook wendt of keert, dat geeft gewoon geen pas.

Plus, als je op de juiste manier het juiste probleem benadert dan is het allemaal ineens zo complex niet meer. Dus het "jamaar te moeluk"-argument zegt meer iets over de spreker dan over het probleem.

Ik merk op dat alle tegenspraak tot nu toe erg weinig inhoudelijks meebrengen, geen enkel punt is inhoudelijk weerlegd. Het enige wat je schrijft is "ja maar je moet toch wat" en meer van dat soort emotionele onzin zonder substantie.

En dat is dus precies het probleem: Kennelijk heeft het Ambtelijke gewoon niet de inhoud, niet de kunde, niet de visie om werkelijk iets nuttigs te doen. En dus doen ze maar wat terwijl ze bergen papier volschijten met wollig geblaat zonder enige scherpte.

Die ambtenaren en bestuurders zijn, misschien wist je dat niet, ook maar mensen. Ze kunnen niet alles.
Het zou wel fijn zijn om daar mensen neer te zetten die toch wel iets meer kunnen dan pluchekleven en voor hun eigen carriere zorgen.

Dan heb je er ook nog eens mee te maken dat een heleboel van de ellende die jullie zien een gevolg is van beslissingen die in de loop van vele jaren zijn genomen, en nog steeds worden genomen, op landelijk niveau door politici uit partijen die de macht hebben omdat er mensen op ze gestemd hebben.
Welja, geef de kiezer maar de schuld van je onkunde.

En dus hebben de lokale bestuurders en vervoerbedrijven maar beperkte mogelijkheden om alle problemen aan te pakken.
Problemen die ze zelf veroorzaakt hebben, als landelijk vaak via lobbyen en dergelijke; kijk maar wie waarvandaan in dat landelijke terecht gekomen is.

En al die boefjes die nu voor problemen zorgen krijg je echt niet met een simpele maatregel allemaal op het rechte pad, wees daar niet naïef in.
Het zou helpen als Amsterdam ze niet eindeloos de hand boven het hoofd zou houden maar ze gewoon een grote schop onder de kont zou geven. Het huidige landelijke zachte heelmeesters stinkende wonden beleid is bij uitstek een PvdAig en Amsterdams vehikel. Waarmee het "jamaar landelijk" argument ook weer terugklapt naar, dat komt toch echt van binnen de ring.

En dan krijg je het soort maatregelen wat nu genomen wordt. Ik snap dat ze daarvoor kiezen.
Het is en blijft onkunde. Dat krijg jij nu al twee keer op rij niet weerlegd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.