Door Anoniem: @ Anoniem, 11:28 (eerste reactie)
Leuke tirade, maar kan je in je afweging ook meenemen dat in Amsterdam een volkomen reëel en bloedserieus probleem bestaat met roofovervallen op buschauffeurs?
Hier ga je dus al. Je verheft het symptoom tot enige op te lossen probleem. Gooi daar een stukje verachting voor de klant bovenop (want Ambtenaren), en het is dus en vervolgens volstrekt normaal om risico opnieuw te verpakken en naar de klant door te schuiven.
Het punt is dat die roofovervallen een symptoom zijn van Amtelijk falen elders, door die roofovervallende kansenpareltjes te belonen met extra gratis geld en "hulp", waardoor het pervers genoeg aantrekkelijk is om je maar flink te misdragen want het levert niet alleen buit op, maar ook nog eens extra geld van Ambtswege, een soort witwasbonus voor misdragen dus.
Waar het elders (in Europa, Duitsland bijvoorbeeld) geen probleem is om contant bij de chauffeur te betalen, identiek tarief aan vooraf gekochte kaartjes en zelfs de nachtbus kost precies hetzelfde, en overvallen hoor je eigenlijk niet van. Het kan dus wel, alleen niet in Nederland Ambtenarenland. Omdat we hier domme keuzes gemaakt hebben die we maar niet onder ogen willen zien.
Dat gaat niet alleen over dat beetje geld dat er per overval gestolen wordt maar vooral over het feit dat een pistool tegen je hoofd je niet in je kouwe kleren gaat zitten, ook niet als je buschauffeur bent. En als reiziger maak je zoiets ook liever niet mee.
Natuurlijk. Maar om daarmee symptoombestrijding te vergoeilijken is oneigenlijk.
Jouw argumentatie hier is een soort "denk toch om de kinderen!" waarmee zoveel ideetjes gepromoot worden die, als je even stopt en nadenkt, al heel snel precies geen goed idee blijken te zijn. Waar een compleet andere benaderingen en oplossingen veel meer succes geboekt zouden hebben.
Bedenk dat als er nog strippenkaarten gebruikt zouden worden of, nog ouderwetser, losse kaartjes per rit zouden worden verkocht, de chauffeur dezelfde geldlade zou hebben die nu wordt afgeschaft. Het probleem met overvallers heeft niets met de OV-chipkaart te maken. Als die niet was ingevoerd had men nu de verkoop van strippenkaarten in de bus afgeschaft en reizigers naar de voorverkoopadressen en automaten daarvoor verwezen.
Bedenk dat er juist meer soorten losse kaartjes in het leven geroepen zijn, landsbreed, om het wegjaageffect van de ov-faalkaart maar een beetje in te dammen. De ov-faalkaart is gewoon ontzettend onvriendelijk om mee te reizen, je kan er zelfs minder mee dan met een strippenkaart. Plus dat veel minder ov-faalkaartverkoop- en oplaadpunten contant accepteren dan in de strippenkaarttijd waarmee de privacyonvriendelijkheid toch een stukje sterker drukt. O welk een vooruitgang!
Het gaat dan ook niet direct om de ov-faalkaart zelf, maar wel om de houding, het arrogante gemak waarmee risico en kosten op de reiziger worden afgewenteld. Veel meer dan je kan billijken door naar de technologie te wijzen. Zeker als je bedenkt dat de nieuwere technologie beter en goedkoper (of dan in ieder geval "niet duurder" *proest*) zou hebben moeten zijn dan de oudere. Zo is het toch naarbinnen geschoven, maar zelfs de ovbedrijven klagen steen en been dat het systeem zo duur is. Om daar vervolgens de gelegaliseerde diefstal van onterecht-afgeschreven-onmogelijk-terug-te-vragen gelden mee te vergoeilijken. "Wij falen zo hard dat we wel een extra zakcentje verdiend hebben!"
Er valt echt wel het een en ander aan te merken op OV-chipkaarten en op de Amsterdamse politiek, maar dit gaat over die overvallen en hoe je die kan bestrijden, dat is een ander probleem.
Kijk als je zo begint moet je het ook goed doen en zorgen dat overvallen adequaat bestraft worden, niet onbedoeld aangemoedigd.
En dan zijn we weer terug bij het beginpunt: Dit is symptoombestrijding over de rug van de reiziger, geen oplossing.