Auto- en motorfabrikant Honda heeft in Groot-Brittannië een boete gekregen wegens het versturen van ongevraagde e-mails. Het bedrijf had bijna 290.000 e-mails verstuurd waarin het klanten informatie vroeg over het ontvangen van marketingberichten. Volgens Honda waren de e-mails geen marketingbericht, maar een "customer service" boodschap.
Zodoende voldeed het bedrijf volgens eigen inzicht toch aan de Britse databeschermingswetgeving. Honda kon tegenover de Britse databeschermingsautoriteit ICO echter geen bewijs leveren dat de bijna 280.000 klanten toestemming voor het ontvangen van dergelijke e-mails hadden gegeven. De ICO legde Honda een boete van 15.000 euro op. De Britse luchtvaartmaatschappij Flybe kreeg wegens het versturen van 3,3 miljoen ongevraagde e-mails een boete van omgerekend 81.000 euro opgelegd.
"Beide bedrijven verstuurden e-mails waarin ze om toestemming voor toekomstige marketing vroegen. Daarmee hebben ze de wet overtreden", zegt Steve Eckersley, hoofd handhaving van de ICO. "Het zonder de juiste toestemming versturen van berichten of mensen marketing willen ontvangen is nog steeds marketing en tegen de wet." In het geval van Flybe ging het ook nog eens om mensen die hadden aangegeven dat ze geen e-mails van het bedrijf wilden ontvangen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.