De grote Amerikaanse internetproviders AT&T, Comcast en Verizon zeggen de persoonlijke surfgeschiedenis van abonnees niet te zullen verkopen, ook al zijn het Amerikaanse Congres en de Senaat akkoord gegaan met een voorstel dat dit wel mogelijk maakt.
De goedkeuring van het voorstel zorgde voor felle kritiek afgelopen week. Alle drie de providers probeerden daarop hun klanten via blogpostings gerust te stellen. "Verizon verkoopt geen persoonlijke surfgeschiedenis van onze klanten", schrijft Karen Zacharia, de chief privacy officer bij Verizon. Ze maakt duidelijk dat de provider twee programma's heeft waarbij surfgegevens worden gebruikt, maar bij geen van deze programma's wordt de persoonlijke surfgeschiedenis van klanten verkocht.
Klanten hebben volgens Zacharia een keuze om aan deze programma's deel te nemen. Het ene programma zorgt ervoor dat klanten aan de hand van geanonimiseerde informatie gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen. Hierbij zouden klanten in groepen worden onderverdeeld die interessant voor adverteerders zijn. Het andere programma "verzamelt inzichten" die handig voor adverteerders en andere bedrijven zijn.
Ook Comcast stelt dat de individuele surfgeschiedenis van klanten niet wordt verkocht. "Dat deden we niet voordat de regels van de FCC werden aangenomen en we hebben ook geen plannen om het te doen", aldus chief privacy officer Gerard Lewis. Klanten kunnen zich volgens Lewis voor gerichte advertenties uitschrijven. Daarnaast stelt hij dat er veel misinformatie en onjuistheden zijn verspreid. Comcast zegt daarom het privacybeleid te zullen aanpassen om duidelijk te maken dat het de surfgeschiedenis van klanten niet verkoopt en er ook geen gevoelige informatie wordt gedeeld, tenzij klanten hier zelf voor kiezen.
Lewis krijgt bijval van Bob Quinn van AT&T. Hij stelt dat het onzin is dat consumenten nu geen privacy meer hebben. Verder schrijft Quinn dat de bedrijven die op internet de meeste klantgegevens verzamelen en gebruiken niet de internetproviders zijn, maar andere internetbedrijven, waaronder de makers van besturingssystemen, browsers, zoekmachines en socialmediaplatformen. Volgens Quinn zou het voorstel van de FCC, dat nu door het Congres en de Senaat is afgeschoten en providers zou verplichten om eerst toestemming van klanten te vragen voordat hun gegevens mochten worden verzameld en gebruikt, een vals gevoel van veiligheid geven, omdat het alleen betrekking op internetproviders had. Afsluitend merkt Quinn op dat hij hoopt dat de discussie weer met feiten gevoerd zal worden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.