image

Maker slimme garagedeuropener blokkeert klant wegens review

dinsdag 4 april 2017, 16:08 door Redactie, 21 reacties
Laatst bijgewerkt: 05-04-2017, 08:05

De maker van een slimme garagedeuropener die via de smartphone is te bedienen heeft het apparaat van een klant geblokkeerd omdat die een negatieve review op Amazon had achtergelaten en tekeer ging op het forum van de fabrikant. Het gaat om de Garadget, een apparaat om op afstand garagedeuren via de smartphone, stem, huisautomatisering en andere apparaten te bedienen.

Een klant klaagde op Amazon dat de iPhone-app van Garadget continue crasht. Ook op het forum van Garadget liet hij zijn ongenoegen weten. Vervolgens stelt één van de ontwikkelaars dat hij het apparaat van de klant vanwege zijn gedrag heeft geblokkeerd. "De enige optie is om Garadget terug naar Amazon te sturen zodat je je geld terugkrijgt. Je unit kan geen verbinding meer met de server maken", aldus de ontwikkelaar.

Een andere gebruiker die zich in de discussie mengt stelt dat het niet legaal is om de apparatuur van een klant te beschadigen, maar volgens de ontwikkelaar is dat hier niet het geval en is het apparaat niet beschadigd. "De klant mag alleen geen gebruik meer van de bedrijfsservers maken", zo antwoordt de ontwikkelaar.

Update

De actie van Garadget zorgde voor de nodige media-aandacht en felle kritiek. Het bedrijf laat in een nieuw bericht weten dat de klant niet vanwege zijn review is geblokkeerd, maar dat het bedrijf alleen zo snel als mogelijk "afstand van dit giftige individu" wilde nemen. Inmiddels is zijn toegang hersteld.

Image

Reacties (21)
04-04-2017, 16:19 door Anoniem
Altijd leuk om jezelf afhankelijk te maken van andermans servers voor basale zaken als "de garagedeur openmaken".

In die zin is deze actie een hele wijze les, al was'ie dan ook onbedoeld.
04-04-2017, 16:20 door Anoniem
...geen gebruik meer van de bedrijfsservers maken? Welke bedrijfserver?
Ze hebben toch niet een garagedeuropener gemaakt die een bedrijfsserver van de producent nodig heeft???
04-04-2017, 16:42 door Anoniem
Goeie reclame. Onthoud die naam: Garadget.

Niet kopen dus, want die boeven zijn niet te vertrouwen.
04-04-2017, 16:43 door Anoniem
Oh lekker hoor.

Commentaar op je NEST.... ga maar in de kou zitten
Commentaar op je Philips HUE... ga maar in het donker zitten
Commentaar op je Tesla.... ga maar lopen
Commentaar op je SmartTV... ga maar de krant lezen.... oh nee.. heb ik ook commentaar op dus mag ook al niet
Commentaar op je iPhone.... ga maar weer brieven schrijven.
Commentaar op je bank.... kun je ff niet bij je geld....

etc...

Het is toch mooi dat alles online gaat... zeker via derde partijen. Reden te meer om niet dit soort spullen in huis te halen. Je wordt helemaal afhanklijk van de grillen van de leverancier...

TheYOSH
04-04-2017, 16:54 door Anoniem
In het Nederlands recht valt dit wel degelijk onder 'vernieling' omdat iets onbruikbaar maken ook als vernieling wordt gezien. Als een soortgelijk geval in ons land zou gebeuren, dan is aangifte op het politiebureau een goede stap om dit soort fabrikanten justitieel tot de orde te roepen.
04-04-2017, 17:47 door Anoniem
De klant heeft dus blijkbaar gelijk. Het is een waardeloos product van een niet betrouwbare fabrikant. Als ze op afstand je deur gesloten kunnen houden kunnen ze ook op afstand je deuren openen en ze weten wanneer je je deur opent (thuis bent). Hoe veilig is die server of lezen we over een tijdje dat duizenden huizen zijn leeg gehaald doordat de server gehacked is.
04-04-2017, 18:15 door potshot
een sloopbedrijf in de us sloopte een verkeerd huis,eigenaar ging naar de rechter ..en verloor..
dat lijkt me dit een inkoppertje helaas.
04-04-2017, 19:06 door Anoniem
Door Anoniem: ...geen gebruik meer van de bedrijfsservers maken? Welke bedrijfserver?
Ze hebben toch niet een garagedeuropener gemaakt die een bedrijfsserver van de producent nodig heeft???

Je wilt een apparaat 'binnen' (in huis, en in een consumenten huisnetwerkje) van 'buiten' bedienen met een app op een telefoon.

Je doelgroep zijn 'consumenten en mkb' .(kennis, budget, mogelijkheden)

Zet jezelf in de schoenen van een ontwerper, en verzin een manier om die app met het apparaat binnen te laten communiceren.
04-04-2017, 19:42 door Anoniem
Ik heb alleen maar een sleutel nodig om mijn garage in te kunnen.

Sommige mensen hebben een smarphone + opgeladen accu + draadloze verbinding + abbo + app + goedkeuring fabrikant nodig om hun garage in te kunnen.... (jamaar dit maakt het leven makkelijker)

Werkt altijd goed op de lachspieren dit soort berichten.
04-04-2017, 19:43 door Anoniem
Geweldig, dit komt rechtsreeks uit een verhaal van Philip K Dick, waar de hoofdpersoon een geschil heeft met zijn "slimme voordeurknop", welke obstinaat is omdat de hoofdpersoon achter loopt met betalen voor deze "service".

Kan het nog gekker gaan worden binnenkort?
04-04-2017, 19:51 door Briolet
Door Anoniem: ...geen gebruik meer van de bedrijfsservers maken? Welke bedrijfserver?…

Zo'n apparaat in je huisnetwerk moet wel vanaf het internet bereikt kunnen worden. Een optie is dat het device zelf poorten in de router configureert. (maar dat werkt weer niet als UPnP uit staat op de router). Echter, dan ben je er nog niet. Je moet je IP adres ook nog publiceren via een of andere ddns dienst.

Een andere optie is dat het device steeds een verbinding open houdt met de server van de fabrikant. Je app weer je IoT apparaat dan te vinden via de server van de fabrikant. Werkt mooi, maar als de fabrikant er mee stopt, werkt ook jouw IoT apparaat niet meer.
04-04-2017, 22:51 door Anoniem
de leverancier is dus in staat (?)
en bereid (?)
om het gebruik van het gekochte onbruikbaar te maken
04-04-2017, 23:22 door softwaregeek
Voor de rechter slepen, apparaat is gekocht en we leven in een vrij land!
Als je vindt dat een apparaat niet voldoende fuctioneert mag je daarover klagen bij de fabrikant.
Wat de fabrikant in dit artikel doet is een onterechte aktie en zal door een rechter worden veroordeeld.
05-04-2017, 05:06 door Anoniem
De fabrikant is een eenmanszaakje dat na een fundraiser 300 van die apparaten op de markt heeft gezet. De actie om direct na het grove taalgebruik het product onklaar te maken met als doel een refund te geven was niet handig aangepakt geeft de man toe. Maar er valt ook wat voor te zeggen voor klanten die menen dat ze het recht hebben om grof te worden bij het minste of geringste wat ze niet bevalt. De klant had blijkbaar geen pogingen ondernomen om het probleem met het eenmanszaakje op te lossen en ging direct over tot een negatieve review en de verbale agressie. Bijzonder om te lezen hoe veel reacties het opnemen voor een figuur dat direct agressief doet.
05-04-2017, 08:07 door Anoniem
De medewerker heeft inmiddels toegegeven dat het toch niet zo'n goeie PR stunt was. No sh*t Sherlock.

Ok, calm down everybody. Save your pitchforks and torches for your elected representatives. This only lacks the death threats now.

The firing of the customer was never about the Amazon review, just wanted to distance from the toxic individual ASAP. Admittedly not a slickest PR move on my part. Access restored, note taken.
05-04-2017, 13:25 door VriendP
Wat is er mis met het handmatig openmaken van je garagedeur? First world problems.
05-04-2017, 16:17 door Anoniem
Had een "slimme TV" van Philips, echter het slimme zat. op de servers van Phillips, nu deze mijn TV niet meer ondersteunen is mijn TV niet meer slim.

Voor mij geen techniek meer waarbij ik afhankelijk wordt van de fabrikant.
05-04-2017, 17:56 door Anoniem
Door VriendP: Wat is er mis met het handmatig openmaken van je garagedeur? First world problems.

Je bent zeker jong, man, vrij lang en redelijk fit ?
06-04-2017, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem: Zet jezelf in de schoenen van een ontwerper, en verzin een manier om die app met het apparaat binnen te laten communiceren.
Wat ik voor mezelf heb opgezet:
- Een Raspberry Pi die via SSH (met public key authentication) te benaderen is en die het een en ander in huis kan aansturen.
- Mijn router sluist een niet-standaard poort door naar de SSH-poort van dat apparaatje.
- De SSH-poort is afgeschermd met fwknop, een soort port knocker die via versleutelde data in een IP-pakketje tijdelijk de poort zichtbaar maakt vanaf het IP-adres dat dat pakketje stuurde. De poort is daardoor alleen zichtbaar en benaderbaar voor geautoriseerde gebruikers, als aanvulling op de public key authentication van SSH.
- Op de client is het opzetten van de verbinding in een script ingepakt; het vergt geen lastige handelingen.

Het werkt voor mij vrijwel probleemloos, maar natuurlijk is het niet praktisch voor digibeten om zoiets op te zetten. Toch kunnen die ook allerlei razend ingewikkelde technische dingen gebruiken omdat er een goede interface voor gemaakt is. Als goede ontwerpers zich op een dergelijke basis zouden richten zouden ze denk ik een heel eind moeten kunnen komen. De reden dat het in de cloud zit is niet omdat dat de enige optie is, maar omdat een groep bedrijven daar wegens datahonger zwaar op inzet en een andere grroep omdat de cloud (dankzij die eerste groep) momenteel 'hot' is en verkoopt; misschien komen ze niet eens op het idee komen dat ze zich op iets anders zouden kunnen richten.
06-04-2017, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zet jezelf in de schoenen van een ontwerper, en verzin een manier om die app met het apparaat binnen te laten communiceren.
Wat ik voor mezelf heb opgezet:
- Een Raspberry Pi die via SSH (met public key authentication) te benaderen is en die het een en ander in huis kan aansturen.
- Mijn router sluist een niet-standaard poort door naar de SSH-poort van dat apparaatje.
- De SSH-poort is afgeschermd met fwknop, een soort port knocker die via versleutelde data in een IP-pakketje tijdelijk de poort zichtbaar maakt vanaf het IP-adres dat dat pakketje stuurde. De poort is daardoor alleen zichtbaar en benaderbaar voor geautoriseerde gebruikers, als aanvulling op de public key authentication van SSH.
- Op de client is het opzetten van de verbinding in een script ingepakt; het vergt geen lastige handelingen.

Het werkt voor mij vrijwel probleemloos, maar natuurlijk is het niet praktisch voor digibeten om zoiets op te zetten. Toch kunnen die ook allerlei razend ingewikkelde technische dingen gebruiken omdat er een goede interface voor gemaakt is. Als goede ontwerpers zich op een dergelijke basis zouden richten zouden ze denk ik een heel eind moeten kunnen komen. De reden dat het in de cloud zit is niet omdat dat de enige optie is, maar omdat een groep bedrijven daar wegens datahonger zwaar op inzet en een andere grroep omdat de cloud (dankzij die eerste groep) momenteel 'hot' is en verkoopt; misschien komen ze niet eens op het idee komen dat ze zich op iets anders zouden kunnen richten.


Briolet heeft het hoofdpunt al weggegeven :

De uitdaging is om van 'internet' naar een computertje 'binnen' op het huisnetwerk te komen.
In jouw omschrijving laat je dat open en zeg je "te benaderen is"

Gebruikers die portforwards op een thuisrouter moeten instellen, en ISP routers met dynamische IP adressen (of nog erger : adressen achter carrier grade NAT ) zijn daarin het probleem.

Protocol technisch is dan de oplossing dat de computer 'binnen' (op DNS basis) naar een cloud server gaat, en de app op de telefoon gaat ook naar de cloudserver, en die cloudserver koppelt data van de ene kant door naar de andere kant.

Met de nodige franje om alleen de juiste app aan de juiste deur computer te koppelen - maar het probleem van de thuisrouter , nat, cgn en instellingen is vrijwel opgelost in dit model.

Het gaat er niet om dat 'cloud' hot is, maar dat de kleinste gemene deler van huisnetwerken is dat het opzetten van een HTTP verbinding naar "buiten" altijd werkt - en dat zelfde geldt voor wat een app op een smartphone kan doen .
De beide endpoints initiëren een verbinding naar een centraal derde punt, en daar wordt data doorgekoppeld.

Het 'rechtstreeks any to any' deel van IP endpoint naar IP endpoint verkeer is extreem onbetrouwbaar tussen NAT, CGN, firewalls, en applicatie <-> OS controls.
07-04-2017, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: De uitdaging is om van 'internet' naar een computertje 'binnen' op het huisnetwerk te komen.
In jouw omschrijving laat je dat open en zeg je "te benaderen is"
Die poort is pas zichtbaar voor één IP-adres als die het juiste versleutelde pakketje weet te sturen (via fwknop), en daarna moet de SSH-authenticatie met public key doorlopen worden. Ik heb in jaren gebruik niet één ongeoorloofde aanlogpoging in de logfiles gezien. "Te benaderen" is het voor wie weet hoe en over de juiste sleutels beschikt, op twee niveau's. Voor de rest van de wereld is het onzichtbaar.

Het gaat er niet om dat 'cloud' hot is, maar dat de kleinste gemene deler van huisnetwerken is dat het opzetten van een HTTP verbinding naar "buiten" altijd werkt - en dat zelfde geldt voor wat een app op een smartphone kan doen .
De beide endpoints initiëren een verbinding naar een centraal derde punt, en daar wordt data doorgekoppeld.
Daar heb je natuurlijk een punt. Het raakt wel aan iets wat mij nooit lekker heeft gezeten. Als een kraan of een fietsband lek is kan je dat met wat technische kennis en handigheid zelf oplossen, of je kan een loodgieter of fietsenmaker inschakelen. Het is volkomen geaccepteerd om een deskundige te laten komen om iets technisch op te lossen. Maar als het om IT gaat dan moet alles moeiteloos en vanzelf gaan. Met afstand de meest complexe technologie die we dagelijks gebruiken wordt behandeld alsof het niets voorstelt. Dat is een mooi streven maar het is niet in elk opzicht realiteit, en deze discrepantie tussen realiteit en perceptie is in mijn ogen een belangrijks redenen dat er zoveel veiligheidsproblemen zijn met produkten waar IT onderdeel van is. Een apparaatje achter je router dat een poort doorgeschakeld moet krijgen en het verder zelf regelt vergt een eenmalige handeling die in mijn ogen niet als te moeilijk moet worden beschouwd en waar iemand met een beetje basale handigheid sneller mee klaar is dan met die fietsband of die kraan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.