Net als voorgaande jaren is iDeal nog altijd de populairste online betaalmethode voor Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van GfK, in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org. 57 procent van alle online aankopen in 2016 werd via iDeal afgerekend, 1 procent meer dan in 2015.
Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van 18 procent. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel daalt van 4 procent naar 3 procent. De totale online markt groeide vorig jaar met 22 procent als het gaat om het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen.
Het gebruik van smartphones voor het doen van online aankopen neemt in 2016 verder toe en laat een grotere stijging (+68 procent) zien dan de totale online markt. Toch worden nog verreweg de meeste online aankopen via een laptop of desktop gedaan (74 procent), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34 procent naar 31 procent). Het aandeel van de tablet blijft stabiel op 14 procent van alle online aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen online aankopen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van 6 procent naar 9 procent.
Binnen het betalingsverkeer via smartphones is een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. IDeal versterkt haar positie binnen smartphonebetalingen en is inmiddels ook in dat segment de meest gebruikte betaalmethode. 47 procent van alle aankopen die via de smartphone worden gedaan, wordt betaald met iDeal. In 2015 lag dit aandeel nog op 39 procent. Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards (van 22 procent naar 16 procent) en PayPal (van 10 procent naar 7 procent).
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.