/dev/null - Overig

Vreemd computerprobleem BIOS en tijd?

20-04-2017, 22:40 door Anoniem, 28 reacties
Hallo allemaal.

Ik heb een vreemd probleem.
Als ik de computer aanzet, dan verschijnt er info over wat mijn processor is en hoeveel schijven er gekoppeld zijn,
Verder onderop staat Please recover BIOS ofzoiets, press F1 to enter setup.

Er gebeurt niks als ik het zo laat, dus ik moet de BIOS in zoals hij zegt.
Maar ik heb geen flauw idee wat ik moet doen, dus ik doe gewoon exit, en dan start de computer wel ineens door!
Het vreemde is, waarom doet hij dat dan niet gelijk zoals altijd?

Dan is er nog iets geks. De tijd blijkt te 'hangen' op de tijd wanneer ik het laatst mijn computer heb afgesloten.
Bijvoorbeeld, ik sluit de computer af om 23:45. Ik zet hem de volgende dag om bijvoorbeeld 18:00 aan (en weer met dat F1 BIOS gezeik etc), maar de klok geeft 23:45 aan.
De tijd loopt voor de rest gewoon, ik kan de klok instellen en automatisch laten doen, alles van de computer doet het.

Ik heb een virusscan gedaan met zowel Malwarebytes als AVG. Kwam helemaal niks uit.

Hoe kan dit messed up zijn?

Alvast bedankt.
Reacties (28)
21-04-2017, 08:31 door Anoniem
Ik zou er een nieuw BIOS batterijtje in stoppen en daarna de tijd even opnieuw instellen.
Een grote kans dat je er dan van af bent.
Zo'n BIOS batterij is type CR2032 en stop een 1 van VARTA in, dan kan je zeker weer 10 jaar vooruit.

Wel eerst de stroom er af halen.
21-04-2017, 08:37 door Anoniem
Tijd om de batterij te vervangen. Als dit een normale desktop computer is, dan gaat het vrijwel zeker om een 3 Volt lithium batterij, type CR2032.
21-04-2017, 08:55 door Anoniem
De kans is groot dat het batterijtje op je moederbord leeg is.

Deze batterij geeft stroom aan het stukje van het moederbord die ervoor zorgt dat de tijd blijft doorlopen/opgeslagen is als je PC uit is.

Meestal een batterij van het type CR2032.
21-04-2017, 09:01 door Anoniem
Batterij van je moederbord?
21-04-2017, 09:13 door MathFox
Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.
21-04-2017, 09:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-04-2017, 09:29 door Anoniem
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.
21-04-2017, 10:02 door Anoniem
@ Vandaag, 09:29 door Anoniem

Op zich heb je gelijk, maar als je niet echt handig bent, dan kan je de batterij houder beschadigen.
Je moet een kleine dunne platte schroevendraaier soms gebruiken om de batterij er uit halen, er uit te laten schieten.
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.
21-04-2017, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Nooouuuu, ik ken ze wel die bij mij kwamen met een PC die het niet meer deed nadat ze videokaart hadden geplaatst. Beide chipsets doorgebrand. "Heeft u de PC wel afgekoppeld van het net en geaard de kaart geplaatst?"
Nee?! Moet dat dan?
tja...
21-04-2017, 10:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Nooouuuu, ik ken ze wel die bij mij kwamen met een PC die het niet meer deed nadat ze videokaart hadden geplaatst. Beide chipsets doorgebrand. "Heeft u de PC wel afgekoppeld van het net en geaard de kaart geplaatst?"
Nee?! Moet dat dan?
tja...

ze zouden standaard zo'n anti-statisch bandje mee moeten geven bij losse onderdelen vind ik.
21-04-2017, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem: @ Vandaag, 09:29 door Anoniem
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.
Toch wel: omgekeerde polariteit...
21-04-2017, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Niet iedereen is zo tech-savvy ;-)
21-04-2017, 11:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Nooouuuu, ik ken ze wel die bij mij kwamen met een PC die het niet meer deed nadat ze videokaart hadden geplaatst. Beide chipsets doorgebrand. "Heeft u de PC wel afgekoppeld van het net en geaard de kaart geplaatst?"
Nee?! Moet dat dan?
tja...

ze zouden standaard zo'n anti-statisch bandje mee moeten geven bij losse onderdelen vind ik.

Moet je dat bandje aansluiten op het linker of op het rechter gaatje van het stopcontact?
21-04-2017, 12:14 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: @ Vandaag, 09:29 door Anoniem

Op zich heb je gelijk, maar als je niet echt handig bent, dan kan je de batterij houder beschadigen.
Je moet een kleine dunne platte schroevendraaier soms gebruiken om de batterij er uit halen, er uit te laten schieten.
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.

Goede tip, uitgezonderd de schroevedraaier.
Deze zijn van metaal en een kortsluiting is zo gemaakt vanwege een licht aanwezige restspanning.
Hoe minimaal ook: een paar milli-Ampères (mA) in de verkeerde richting kan al - ik zeg niet zal - foute boel veroorzaken.
Beter voorkomen dus, want van genezen is bij een logic-board vaak geen sprake!
Gebruik dus een cocktail prikkertje of een satéstokje
21-04-2017, 12:56 door Anoniem
Ik denk dat het je bios batterij is, waarschijnlijk een CR2032 van 3V.
21-04-2017, 13:05 door Anoniem
"Moet je dat bandje aansluiten op het linker of op het rechter gaatje van het stopcontact?"

Dat bandje moet je aansluiten op de aarde draad of op je verwarming/ waterleiding.
_______________________________________________________________

En een cocktail/ satéstokje gebruiken is inderdaad een beter idee dan een kleine schroevendraaier.
Ik doe het altijd met een schroevendraaier, maar dan heel voorzichtig.
Is tot op heden nog niet fout gegaan, maar dat kan altijd wel natuurlijk.
Je hoeft maar even niet op te letten.
21-04-2017, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Nooouuuu, ik ken ze wel die bij mij kwamen met een PC die het niet meer deed nadat ze videokaart hadden geplaatst. Beide chipsets doorgebrand. "Heeft u de PC wel afgekoppeld van het net en geaard de kaart geplaatst?"
Nee?! Moet dat dan?
tja...

ze zouden standaard zo'n anti-statisch bandje mee moeten geven bij losse onderdelen vind ik.

Moet je dat bandje aansluiten op het linker of op het rechter gaatje van het stopcontact?

je snapt wel wat ik bedoel ouwe boef.
21-04-2017, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: @ Vandaag, 09:29 door Anoniem
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.
Toch wel: omgekeerde polariteit...

Voor de duidelijkheid dan, met de lettertjes ( waar CR2032 op staat) naar boven.
Die moet je dus kunnen lezen als het batterijtje er in zit.
26-04-2017, 17:33 door Anoniem
Laat dit lekker voor een paar tientjes door een computerwinkel doen. Je zal niet de eerste zijn die het oude batterijtje weg laat schieten en "kwijt raakt". Vervolgens wordt het systeem met de nieuwe batterij er in aangezet en blijkt het oude batterijtje ergens achter het moederbord te zijn beland en nu net contact te maken tussen een paar contactpuntjes. Het resultaat? Knetter knetter POEF! Tijd voor een nieuwe computer.
26-04-2017, 17:38 door Anoniem
Door Aha:
Door Anoniem: @ Vandaag, 09:29 door Anoniem

Op zich heb je gelijk, maar als je niet echt handig bent, dan kan je de batterij houder beschadigen.
Je moet een kleine dunne platte schroevendraaier soms gebruiken om de batterij er uit halen, er uit te laten schieten.
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.

Goede tip, uitgezonderd de schroevedraaier.
Deze zijn van metaal en een kortsluiting is zo gemaakt vanwege een licht aanwezige restspanning.
Hoe minimaal ook: een paar milli-Ampères (mA) in de verkeerde richting kan al - ik zeg niet zal - foute boel veroorzaken.
Beter voorkomen dus, want van genezen is bij een logic-board vaak geen sprake!
Gebruik dus een cocktail prikkertje of een satéstokje

Dat valt allemaal wel mee. Vaak zie je na het afkoppelen nog wat ledjes op het moederbord en de voeding branden. Dat is restspanning die nog aanwezig is in de vele condensatoren. De truuk is om na het afkoppelen een paar keer op de aan/uit schakelaar te drukken zodat alle condensatoren ontladen zijn. Je zal dan zien dat de ventilatoren heel even in beweging komen en alle ledjes die nog branden direct uit gaan. Alle restspanning is dan weg.
26-04-2017, 20:30 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Aha:
Door Anoniem: @ Vandaag, 09:29 door Anoniem

Op zich heb je gelijk, maar als je niet echt handig bent, dan kan je de batterij houder beschadigen.
Je moet een kleine dunne platte schroevendraaier soms gebruiken om de batterij er uit halen, er uit te laten schieten.
De nieuwe er in terug klikken, daar kan je weinig aan fout doen.

Goede tip, uitgezonderd de schroevedraaier.
Deze zijn van metaal en een kortsluiting is zo gemaakt vanwege een licht aanwezige restspanning.
Hoe minimaal ook: een paar milli-Ampères (mA) in de verkeerde richting kan al - ik zeg niet zal - foute boel veroorzaken.
Beter voorkomen dus, want van genezen is bij een logic-board vaak geen sprake!
Gebruik dus een cocktail prikkertje of een satéstokje

Dat valt allemaal wel mee. Vaak zie je na het afkoppelen nog wat ledjes op het moederbord en de voeding branden. Dat is restspanning die nog aanwezig is in de vele condensatoren. De truuk is om na het afkoppelen een paar keer op de aan/uit schakelaar te drukken zodat alle condensatoren ontladen zijn. Je zal dan zien dat de ventilatoren heel even in beweging komen en alle ledjes die nog branden direct uit gaan. Alle restspanning is dan weg.

Ook weer helemaal correct. Maar vertel mij: welke voedingen voor moderne logic boards kunnen weer volledig AC geschakeld worden worden met een direct fysiek bedienbare schakelaar met een zg. moment? Ik ken alleen nog relais-gestuurde, dus mét een... stuurspanning. En dan kom je al op het niveau van verdergaande electronica kennis. Leuk voor de gevorderden maar niet voor iedereen die met relevante eenvoudige tips om effe een PRAM of BIOS batterijtje te vervangen en tóch nog peentjes zweet bij het idee alleen, met klamme handen de behuizing van zijn computer opent.
Dan hebben jij en ik weer handig praten door te zeggen doe het dan niet! maar dat is ook weer zo betweterig...
of niet?
26-04-2017, 21:45 door Anoniem
Ook weer helemaal correct. Maar vertel mij: welke voedingen voor moderne logic boards kunnen weer volledig AC geschakeld worden worden met een direct fysiek bedienbare schakelaar met een zg. moment? Ik ken alleen nog relais-gestuurde, dus mét een... stuurspanning. En dan kom je al op het niveau van verdergaande electronica kennis. Leuk voor de gevorderden maar niet voor iedereen die met relevante eenvoudige tips om effe een PRAM of BIOS batterijtje te vervangen en tóch nog peentjes zweet bij het idee alleen, met klamme handen de behuizing van zijn computer opent.
Dan hebben jij en ik weer handig praten door te zeggen doe het dan niet! maar dat is ook weer zo betweterig...
of niet?

Eerst even in het handboek kijken dan maar...
26-04-2017, 22:00 door Anoniem
Leuk voor de gevorderden maar niet voor iedereen die met relevante eenvoudige tips om effe een PRAM of BIOS batterijtje te vervangen en tóch nog peentjes zweet bij het idee alleen, met klamme handen de behuizing van zijn computer opent.

Nooit met elektriciteit aan de gang gaan als het zweet van je hoofd druipt en je klamme handen hebt.
Daar komt kortsluiting van.
Je hebt namelijk van die mensen bij wie alles kapot gaat, maakt niet uit wat het gaat kapot.
Dus daar niet nog extra vocht bij.
Dat gaat mis en niemand die dat beter zou moeten weten dan ontwaakte winterslaper.
26-04-2017, 22:36 door Anoniem
Wat in elk geval niet verstandig is, vooral niet met klamme handen, is de isolatierand van de knoopcelbatterij aanraken. Want dan moet je deze waarschijnlijk snel opnieuw vervangen (zweet en andere troep op je huid kunnen een geleidend laagje achterlaten op die isolatierand waardoor de knoopcel versneld leeg kan lopen).
28-04-2017, 00:01 door athrropos
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Kaba:
Door MathFox: Dit klinkt als een lege batterij voor de klok en de BIOS instellingen.

Inderdaad. Heb er een paar jaar terug een vervangen in de computer van mijn ouders. Een knoopcel op het moederbord. Je kan die in theorie zelf vervangen maar bij twijfel of gebrek aan ervaring even een elektronikahobbyist of bedrijfje inschakelen.

voor een bios batterij? ik ga er van uit dat een kind dit nog kan.

Nooouuuu, ik ken ze wel die bij mij kwamen met een PC die het niet meer deed nadat ze videokaart hadden geplaatst. Beide chipsets doorgebrand. "Heeft u de PC wel afgekoppeld van het net en geaard de kaart geplaatst?"
Nee?! Moet dat dan?
tja...

Denk aan niet aanraken van batterij?
29-04-2017, 00:03 door Vicktor - Bijgewerkt: 29-04-2017, 00:04
Gewoon de PC isoleren (ALLE stekkers eruit, ook van de monitor en/of eventuele printers of andere randapparatuur inclusief de netwerkkabels, en dan de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt houden) en je kan dan veilig de batterij vervangen. Dat is om echt veilig te zijn maar ik heb het al ettelijke keren gedaan zonder deze voorzorgsmaatregelen, zonder problemen.
30-04-2017, 15:00 door Anoniem
Lijkt erop dat je cmos data en klok niet meer opgeslagen worden. Gewoon even de knoopcel batterij vervangen. Alternatief kun je in sommige bios setups data in bios of rom opslaan i.p.v. cmos of nvram. Dan krijg je misschien een andere melding maar je verliest nog steeds de datum
bij een reboot. Beste is gewoon ff batterij vervangen.

Ron
30-04-2017, 15:20 door Anoniem
Een elektrostatisch polsbandje is gewoon een geleiding achter een weerstand van 1 megaohm. Heb je dit niet, dan is de goedkope cq. ad-hoc oplossing een draad of kabel aan het metaal van de kast te houden en aarde contact van je stroomnet... of verwarming ofzo als je niet weet wat je doet. ESR polsbandjes heb ik in 20 jaar klooien met elektronica en chips nog nooit nodig gehad. Ik gebruik ze enkel bij memorychips want een kapotte chip kan altijd nog redelijk werken ;-)

Ron
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.