image

Acceptgiro blijft langer bestaan

woensdag 26 april 2017, 11:48 door Redactie, 19 reacties

Ondanks dat er steeds meer digitaal wordt betaald is besloten Acceptgiro langer te laten bestaan. Dat heeft Currence, eigenaar van Acceptgiro, bekendgemaakt. Oorspronkelijk zou er op 1 januari 2019 met Acceptgiro worden gestopt.

Uit onderzoek blijkt dat ondernemers geen bezwaar tegen het afbouwen van Acceptgiro hebben, maar dat goede doelen en sommige particulieren Acceptgiro nog relatief veel gebruiken. Daarom is nu besloten om het uitfaseren van Acceptgiro voor onbepaalde tijd uit te stellen. Er zal nu afhankelijk van het gebruik van Acceptgiro een nieuwe einddatum worden gekozen.

Betaalvereniging Nederland en de banken blijven gebruikers van de Acceptgiro adviseren om het papieren betaalmiddel te vervangen, bijvoorbeeld door (digitaal) Incassomachtigen of iDeal.

Reacties (19)
26-04-2017, 12:26 door Anoniem
Niets mis mee om het ding nooit uit te faseren. "Oh nee de kosten!" Pfft. Gewoon ondersteunen, net als dat de cheque eigenlijk gewoon nog ondersteund hat moeten blijven. Nee, niet veel mensen gebruiken het nog, maar ja, het is wel nuttig en waarom zou iedereen precies eender mee moeten marcheren met altijd de laatste nieuwerwetsigheid? Een infantiele nieuwerwetsigheid die bovendien veel mooier lijkt dan hij van dichtbij is.

Kijk naar de OV-chipkaart: Dat ding is verre van perfect maar omdat het toch verplicht gesteld is verbetert er al een tijdje niets meer. Mooi man, dat "digitaal", maar opschieten doet het niet. Hadden ze zich moeten bewijzen tegenover strippenkaart en papieren treinkaartje, dan hadden ze veel minder ruimte gehad om je eens flink uit te schudden met de extra kosten (een euro per "eenmalig" kaartje of 7,50+buffer per vijfjaarskaart) en hadden ze wel echt hun best moeten doen om beter te zijn dan de concurrentie. Toch gek dat "verbetering" door "digitale transformatie" nauwlijks concurrentie aankan.
26-04-2017, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Niets mis mee om het ding nooit uit te faseren. "Oh nee de kosten!" Pfft. Gewoon ondersteunen, net als dat de cheque eigenlijk gewoon nog ondersteund hat moeten blijven. Nee, niet veel mensen gebruiken het nog, maar ja, het is wel nuttig en waarom zou iedereen precies eender mee moeten marcheren met altijd de laatste nieuwerwetsigheid? Een infantiele nieuwerwetsigheid die bovendien veel mooier lijkt dan hij van dichtbij is.

Kijk naar de OV-chipkaart: Dat ding is verre van perfect maar omdat het toch verplicht gesteld is verbetert er al een tijdje niets meer. Mooi man, dat "digitaal", maar opschieten doet het niet. Hadden ze zich moeten bewijzen tegenover strippenkaart en papieren treinkaartje, dan hadden ze veel minder ruimte gehad om je eens flink uit te schudden met de extra kosten (een euro per "eenmalig" kaartje of 7,50+buffer per vijfjaarskaart) en hadden ze wel echt hun best moeten doen om beter te zijn dan de concurrentie. Toch gek dat "verbetering" door "digitale transformatie" nauwlijks concurrentie aankan.

Bij NS Zakelijk krijg je een gratis ovkaart als bedrijf/zzp. Hoeft ook nooit geen minimumsaldo op te staan, netjes betalen per factuur.
26-04-2017, 13:47 door [Account Verwijderd]
Mijn vader van 92 is VOOR het afschaffen. ;-)

Hij weet heel goed dat internet bankieren NIETS voor hem is.

Win 7 gesloopt, WIN 10 gesloopt, Gewoon op rare link klikken.
De keren dat ik ASK.com verwijderd heb kan ik niet meer tellen.
Met Ubuntu kan hij Skypen, het www op en emaillen.

Maar als hij geen Acceptgiro's meer krijgt, dan kan hij die rekeningen meer niet betalen.
Zo als hij zelf zegt: Dat zou ik HEEL jammer vinden. ;-)
26-04-2017, 14:21 door Anoniem
Door amphihans: Mijn vader van 92 is VOOR het afschaffen. ;-)

Hij weet heel goed dat internet bankieren NIETS voor hem is.

Win 7 gesloopt, WIN 10 gesloopt, Gewoon op rare link klikken.
De keren dat ik ASK.com verwijderd heb kan ik niet meer tellen.
Met Ubuntu kan hij Skypen, het www op en emaillen.

Maar als hij geen Acceptgiro's meer krijgt, dan kan hij die rekeningen meer niet betalen.
Zo als hij zelf zegt: Dat zou ik HEEL jammer vinden. ;-)

haha oude held dat die is :)
26-04-2017, 16:25 door Anoniem
Bij het postkantoor, althans wat ervan over is, kost geld storten op een rekening minimaal 10 euro om te mogen overboeken met kontant geld. Ik ken genoeg mensen die van week tot week leven, en soms een klein spaarpotje hebben van losse muntstukken, en ik vind 10 euro bijvoorbeeld om een rekening van 96 euro te betalen voor bijvoorbeeld de maandelijkse zorgverzekering absurd.

En tegen een bejaard vrouwtje bleven ze in een bankfilliaal maar uitleggen dat ze pas terug hoefde te komen als ze email had. En ze bleef vragen, wat is email dan. En de jongeman achter de bank zei dat ze niet meer terug hoefde te komen. Tenzij ze een email had, dan kon ze een generator voor telebankieren krijgen, en ze zei ook nog dat ze geen computer had.

Die bank is nu staatseigendom van Nederland omdat het anders failliet zou gaan. Logisch als je al je oudere klanten systematisch hebt weggeselecteerd. Maar ik praat er met de bank niet over, maar zonder toegang tot computer kan je tegenwoordig bijna geen betaling doen.
26-04-2017, 16:34 door Anoniem
Sommige mensen zullen hier opgelucht over zijn dat de acceptgiro nog voor een onbepaalde tijd blijft voortbestaan.
Ik zag het eerlijk gezegd al een beetje aankomen, en vatte de datum van 1-1-2019 op als FUD om maar zoveel mogelijk van de acceptgiro af te stappen.

Als het "extra betalen" voor een acceptgirokaart nu maar niet helemaal de pan uit gaat rijzen.
Extra betalen voor acceptgiro's is bij sommige bedrijven veel te duur, en zij overtreden daarmee de huidige Europese regels. Neem nu KPN. Die vragen al een tijdje €2,50 voor één acceptgiro, dus €15,- per jaar voor 6 acceptgirootjes.
Dat is veel te veel, en daarom erger ik mij daaraan. Boevengedrag vind ik het.
En oudere mensen worden er voornamelijk de dupe van. Dat de toezichthouder hier niet ingrijpt!
Zij mogen ten hoogste in rekening brengen wat een acceptgiro hun werkelijk kost bij de bank. Meer niet.
Dat lag in 2011 ergens in de buurt van €0.50 per acceptgiro, en zal nu toch vast nog niet ver boven de 1 euro liggen. (?)
Of misschien zelfs nog wel minder dan 1euro.
Die bankkosten is het enige wat zij eventueel in rekening mogen brengen volgens de huidige europese regels.
(het hoeft niet, het is geen verplichting, ze mogen die kosten ook weglaten.)

(correct me if I'm wrong + bron)
26-04-2017, 23:17 door Anoniem
Door Anoniem: ...... zonder toegang tot computer kan je tegenwoordig bijna geen betaling doen.
Wat ik nu zie, is dat allerlei instellingen en bedrijven vragen of je maar even een incassomachtiging wilt afgeven voor het te betalen bedrag. Maakt niet uit of het om een maandelijkse betaling gaat (bijv. huur), of om een jaarlijkse betaling (bijv. afvalstoffenheffing) of om een eenmalige betaling van een klein bedrag (bijv. proefabonnement van een paar weken voor een tientje). Iedereen wil maar automatisch toegang tot je bankrekening, maar zelf moet je ingewikkelde toestanden organiseren om erbij te kunnen (gebruikersnaam, wachtwoord, en alles regelmatig veranderen). Ik geef in principe geen incassomachtigingen af, daarom valt het mij zo op.
26-04-2017, 23:58 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik nu zie, is dat allerlei instellingen en bedrijven vragen of je maar even een incassomachtiging wilt afgeven voor het te betalen bedrag.
Dat gebeurt al tijden. Het is ook super makkelijk, voor instelling en bank: De een geeft de ander een lijstje van bankrekeningnummers en bedragen en de ander schuift wat getalletjes heen-en-weer ten gunste van de een.

Ze verkopen het als "gebruiksgemak" maar in feite is het een verlies aan controle, zeker als je weet hoe het achter de schermen werkt. De instelling zegt "wij willen wel automatische afschrijvingen en machtigingen ontvangen", de bank doet wat voodoo en zegt dan "okee jullie mogen ook meedoen", en, eh, dat was het, het geld kan nu binnenstromen. De controle is pas achteraf en dan alleen nog pas als er geklaagd wordt. En we kennen vast allemaal de verhalen van bijvoorbeeld ouderen die al tijden ergens voor te blijken betalen maar geen idee waarvoor, of een abonnement is al lang en breed opgezegd maar de afschrijvingen gaan gewoon doorrrrr. Dus zoals gezegd, verlies aan controle.

Dit is een terugkerend thema in de bankierindustrie: Als retail bankklant, dus als consument, wordt je geacht je geld te laten rollen en er zijn velerlij partijen die je daar maar wat graag mee willen helpen, inclusief de bank. Wil je precies bepalen wat er met je geld moet gebeuren dan vinden ze dat ineens niet meer belangrijk of geven ze zelfs gewoon niet thuis.

Het gebeurt ook met andere "diensten" van de bank, bijvoorbeeld dat voorstel om klanten te verplichten iedere twee weken in te loggen en alle afschrijvingen te controleren: Zit er een onterechte of foute tussen, bijvoorbeeld een malafide "machtiging", en merk je het niet binnen twee weken, dan is het jouw fout en de bank vergoedt niets. Terwijl jij geen bankier bent, dat zijn zij. Dit soort gein zie je eigenlijk bij alles wat de banken aan "innovatie" voorstellen.
27-04-2017, 11:13 door Briolet
Door Anoniem: …Zij mogen ten hoogste in rekening brengen wat een acceptgiro hun werkelijk kost bij de bank. Meer niet. Dat lag in 2011 ergens in de buurt van €0.50 per acceptgiro, en zal nu toch vast nog niet ver boven de 1 euro liggen. (?)

(correct me if I'm wrong + bron)

Als ik de tarieven bij de ABN bekijk (https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/tarieven/sepa-betalingsverkeer/girale-betalingen.html, Dan betaalt de ontvanger € 0,35. Maar de zakelijke betaler betaalt ook nog eens € 3.-. Als zakelijke klant wil je dus zeker geen acceptgiro betaling meer plegen. Voor particulieren is een acceptgiro betaling nog wel gratis.
27-04-2017, 11:14 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat ik nu zie, is dat allerlei instellingen en bedrijven vragen of je maar even een incassomachtiging wilt afgeven voor het te betalen bedrag.
Dat gebeurt al tijden. Het is ook super makkelijk, voor instelling en bank: De een geeft de ander een lijstje van bankrekeningnummers en bedragen en de ander schuift wat getalletjes heen-en-weer ten gunste van de een. .....

Ik zou zeggen meteen afschaffen die acceptgiro's. Nee overschrijvingskaarten mag je echt houden van me.
De acceptgiro is te vaak de enige optie tot een alternatieve betaling waar je de incasso als standaard hebt. Die mogelijkheid tot een alternatieve betaling is vaak verplicht opgelegd. Vervalt de acceptgiro dan moet wat anders aangeboden worden.

Mijn voorkeur is betalingen, al dan niet automatisch, die ik zelf instel. Dat moet door de bank wel nog gemakkelijker gemaakt worden met alle controle mogelijkheden.

Dat terug boeken van onterechte incasso's kan overigens veel later dan die 2 weken. Wettelijk verplicht is dat je het niet kon weten dat het fout was) https://www.incassomachtigen.nl/consument/incasso-terugboeken-storneren/
27-04-2017, 12:17 door Anoniem
Door karma4: Mijn voorkeur is betalingen, al dan niet automatisch, die ik zelf instel. Dat moet door de bank wel nog gemakkelijker gemaakt worden met alle controle mogelijkheden.
Nouja, dat kan dus ook gewoon, tenminste, mijn bankieren-per-website rekening bij de Duitse(!) Postbank had dat allemaal, compleet met "adresboek" van vaker gemaakte overboekingen, ingangsdatum, periodiciteit, en zo verder. En dat was in, eh, 2005. Authorisatie ging per papieren TAN lijstje, waar ze op een gegeven moment naar een specifieke genummerde TAN uit het lijstje gingen vragen. Niks geen ingewikkelde spielerei met magische kastjes en proprietary algorithmen, gewoon een lijstje nummers.

Vrijwel onbegrijpelijk als een bank in oh zo digitaal transformerend Nederland dat twaalf jaar later nog steeds niet kan... tenzij je begrijpt dat ze er gewoon niet voor de klant zitten, maar om de klant zijn geld zoveel mogelijk te laten rollen of de klant dat nou eigenlijk wel zo leuk vindt of niet. "Controle? Dat heeft u niet nodig muhneeh, dat regelen wij wel vooh u."

Het probleem is dan dus weer eens niet de techniek die iets wel of niet kan (het kan gewoon, als je dat even regelt, bank), maar het is de inslag waarmee je begint. Alweer de ov-faalkaart heeft hetzelfde probleem: Ze zijn bij het ontwerp vergeten de reiziger mee te nemen, als iets anders dan een braaf in- en uit-checkend wandelend machientje, te vergelijken met een lopende bandmedewerker, en dat zie je dus echt overal aan af. Tenminste, als je tussen de regels van het ontwerp mee kan lezen.

Iets vergelijkbaars zie je met "iDEAL", wat allerlei integratie vereist met en tussen websites die je niet nodig zou hebben als je de klant zou vertrouwen een overschrijving te doen met een zeker kenmerk en zulke overschrijvingen lekker vlot, zeggens binnen minuten, afgehandeld zouden worden. Dan geef je als webwinkel een kenmerk-code aan, wellicht vraag je zelfs nog om naam of nummer van de inkomende rekening voor matching, en de klant doet met wat copy-paste werk de overschrijving zelf. En heeft dus complete controle over wat'ie doet, zonder dat er allerlei mechanismen op de achtergrond mee moeten werken. Behalve dan dat de overschrijving zelf lekker vlot moet, en niet nog even een paar dagen achtergehouden omdat de bank zich verrijkt met rente over geld dat "onderweg" is.

Dat terug boeken van onterechte incasso's kan overigens veel later dan die 2 weken.
Wat een hoop gezeik oplevert want dan wel wettelijk verplicht maar de bank hoeft het nog niet leuk te vinden... en dus jij ook niet. Maar daar ging het niet over, de referentie was aan de voorgestelde regels voor "internetbankieren" waar iedereen een tijdje terug (terecht) over viel.
27-04-2017, 23:31 door Anoniem
Beste mensen, er zijn wettelijke instanties bij wie je klachten kunt indienen over het handelen van financiële instanties. Enerzijds is er de Nederlandsche Bank, anderzijds de Autoriteit Financiën en Markt. Daarnaast is er de Autoriteit Consument en Markt. Deze (overheids)instellingen hebben de macht om in te grijpen in bankreglementen en boetes op te leggen.
28-04-2017, 10:19 door PietdeVries
Door Anoniem: Beste mensen, er zijn wettelijke instanties bij wie je klachten kunt indienen over het handelen van financiële instanties. Enerzijds is er de Nederlandsche Bank, anderzijds de Autoriteit Financiën en Markt. Daarnaast is er de Autoriteit Consument en Markt. Deze (overheids)instellingen hebben de macht om in te grijpen in bankreglementen en boetes op te leggen.

Uhm, ja - dat kan wel wezen, maar ik denk dat voor een bank het aanleveren van de business-case die aantoont dat het niet langer rendabel is, niet heel lastig is. Vooruitgang tegenhouden omdat een vorige generatie er niet mee om kan gaan is maar voor een bepaalde tijd een valide argument. Zaken als overschrijf formulieren en ook acceptgiro's zijn een 'dingetje' van de vorige eeuw. Klaar mee, niet meer doen en vooruit kijken...

Met auto's doen we toch exact hetzelfde? Die wrakken van 30 jaar oud willen we toch niet meer op de weg? Een zo'n wagen vervuilt evenveel als de Hemweg centrale ;-). Je mag er zelfs het centrum van Utrecht niet mee in en in Duitsland houden ze je al tegen bij de grens. Er zijn ongetwijfeld ook senioren die erg gehecht zijn aan hun Simca of Datsun...
28-04-2017, 10:37 door Anoniem
Door PietdeVries: Met auto's doen we toch exact hetzelfde?
Best wel niet eigenlijk. Als je even nadenkt moet je dat kunnen zien.

Die wrakken van 30 jaar oud willen we toch niet meer op de weg? Een zo'n wagen vervuilt evenveel als de Hemweg centrale ;-). Je mag er zelfs het centrum van Utrecht niet mee in en in Duitsland houden ze je al tegen bij de grens. Er zijn ongetwijfeld ook senioren die erg gehecht zijn aan hun Simca of Datsun...
Wat Utrecht betreft, ik begrijp echt niet dat ze daar die Duitse stickers niet gewoon overgenomen hebben, die hangen af van aan welke emissienorm de auto voldoet. In plaats daarvan heeft Utrecht een willekeurige datum genoemd, alsof iedere auto daarvoor supervervuilend is en iedere auto daarna helemaal niet. Dat is wat je noemt bestuurlijke willekeur en een rechtsstaat onwaardig.

Overigens is er weinig mis met een 30 jaar oude auto want het zijn er relatief weinig dus de vervuiling valt wel mee, zeker als goed onderhouden of zelfs van een moderne motor voorzien, of een LPG-installatie. Oh nee, niemand heeft meer LPG want fiscaal weggepest. Slim!

Oh, en als je kijkt waar echt heel erg veel vervuiling vandaankomt, dan is dat niet meer de autos, maar dat is... de grote vaart! Daar is niets geregeld en er wordt heel wat afgepaft dus daar is nog veel winst te halen. Bij de personenwagens, na al een half dozijn rondes met strengere regelgeving, toch wat minder.

Je kan met personenautos nu niet veel meer dan de belastingen zo opschroeven dat niemand meer een auto kan betalen. En dan kom je erachter dat je veel te weinig aan openbaar vervoer hebt dus dat is ook al geen oplossing. En vervangen door electrisch? Die autos zijn zwaarder want batterijen dus minder efficient (en dan heb je ook nog de netverliezen en conversieverliezen en zo verder), en waar denk je dat die stroom vandaan komt? Auto 's nachts opladen? 's Nachts schijnt er geen zon en waait er minder wind. Dus je stroom komt uit de "baseload", dus fossiel of nuclear.

Waarom is dit nou zo moeilijk te snappen, Piet? Ver-van-je bed want de zee is ver weg maar een auto heb je al dan niet voor de deur? Zeg het maar.
28-04-2017, 11:36 door karma4
Door Anoniem: Beste mensen, er zijn wettelijke instanties bij wie je klachten kunt indienen over het handelen van financiële instanties. Enerzijds is er de Nederlandsche Bank, anderzijds de Autoriteit Financiën en Markt. Daarnaast is er de Autoriteit Consument en Markt. Deze (overheids)instellingen hebben de macht om in te grijpen in bankreglementen en boetes op te leggen.
En die doen ook echt wat ze zouden kunnen en zouden horen te doen? Punt voor verbeteringen op zijn zachtst gezegd.
28-04-2017, 23:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat ik nu zie, is dat allerlei instellingen en bedrijven vragen of je maar even een incassomachtiging wilt afgeven voor het te betalen bedrag.
Dat gebeurt al tijden. Het is ook super makkelijk, voor instelling en bank: De een geeft de ander een lijstje van bankrekeningnummers en bedragen en de ander schuift wat getalletjes heen-en-weer ten gunste van de een.

Ze verkopen het als "gebruiksgemak" maar in feite is het een verlies aan controle, zeker als je weet hoe het achter de schermen werkt. De instelling zegt "wij willen wel automatische afschrijvingen en machtigingen ontvangen", de bank doet wat voodoo en zegt dan "okee jullie mogen ook meedoen", en, eh, dat was het, het geld kan nu binnenstromen. De controle is pas achteraf en dan alleen nog pas als er geklaagd wordt. En we kennen vast allemaal de verhalen van bijvoorbeeld ouderen die al tijden ergens voor te blijken betalen maar geen idee waarvoor, of een abonnement is al lang en breed opgezegd maar de afschrijvingen gaan gewoon doorrrrr. Dus zoals gezegd, verlies aan controle.

Dit is een terugkerend thema in de bankierindustrie: Als retail bankklant, dus als consument, wordt je geacht je geld te laten rollen en er zijn velerlij partijen die je daar maar wat graag mee willen helpen, inclusief de bank. Wil je precies bepalen wat er met je geld moet gebeuren dan vinden ze dat ineens niet meer belangrijk of geven ze zelfs gewoon niet thuis.

Het gebeurt ook met andere "diensten" van de bank, bijvoorbeeld dat voorstel om klanten te verplichten iedere twee weken in te loggen en alle afschrijvingen te controleren: Zit er een onterechte of foute tussen, bijvoorbeeld een malafide "machtiging", en merk je het niet binnen twee weken, dan is het jouw fout en de bank vergoedt niets. Terwijl jij geen bankier bent, dat zijn zij. Dit soort gein zie je eigenlijk bij alles wat de banken aan "innovatie" voorstellen.
++ u mag vaker reageren wat mij betreft
28-04-2017, 23:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door karma4: Mijn voorkeur is betalingen, al dan niet automatisch, die ik zelf instel. Dat moet door de bank wel nog gemakkelijker gemaakt worden met alle controle mogelijkheden.
... Alweer de ov-faalkaart heeft hetzelfde probleem: Ze zijn bij het ontwerp vergeten de reiziger mee te nemen, als iets anders dan een braaf in- en uit-checkend wandelend machientje, te vergelijken met een lopende bandmedewerker, en dat zie je dus echt overal aan af. Tenminste, als je tussen de regels van het ontwerp mee kan lezen.
OV chip is een basic track & trace systeem, zoals bij postpakketjes. Bij postpakketjes is het beter geregeld.
28-04-2017, 23:35 door Anoniem
Door PietdeVries:
Door Anoniem: Beste mensen, er zijn wettelijke instanties bij wie je klachten kunt indienen over het handelen van financiële instanties. Enerzijds is er de Nederlandsche Bank, anderzijds de Autoriteit Financiën en Markt. Daarnaast is er de Autoriteit Consument en Markt. Deze (overheids)instellingen hebben de macht om in te grijpen in bankreglementen en boetes op te leggen.

Uhm, ja - dat kan wel wezen, maar ik denk dat voor een bank het aanleveren van de business-case die aantoont dat het niet langer rendabel is, niet heel lastig is. Vooruitgang tegenhouden omdat een vorige generatie er niet mee om kan gaan is maar voor een bepaalde tijd een valide argument. Zaken als overschrijf formulieren en ook acceptgiro's zijn een 'dingetje' van de vorige eeuw. Klaar mee, niet meer doen en vooruit kijken...

Met auto's doen we toch exact hetzelfde? Die wrakken van 30 jaar oud willen we toch niet meer op de weg? Een zo'n wagen vervuilt evenveel als de Hemweg centrale ;-). Je mag er zelfs het centrum van Utrecht niet mee in en in Duitsland houden ze je al tegen bij de grens. Er zijn ongetwijfeld ook senioren die erg gehecht zijn aan hun Simca of Datsun...
Het gaat niet over wel of niet tegenhouden van vooruitgang! Begrijpend lezen is een kunst.
01-05-2017, 11:08 door Anoniem
Nou zijn Nederlanders ook niet bepaald enthousiast over het overstappen naar een andere bank: poeh, moeite, veel werk, doe maar niet. Ik mopper wel maar laat de overheid het maar regelen.

En dus hebben banken weinig reden om zieltjes te winnen door klantgericht te werken. Klanten veranderen toch niet van bank. Voor jongeren zijn ze wel klantgericht, want dat zijn nog te winnen klanten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.