Door karma4: Mijn voorkeur is betalingen, al dan niet automatisch, die ik zelf instel. Dat moet door de bank wel nog gemakkelijker gemaakt worden met alle controle mogelijkheden.
Nouja, dat kan dus ook gewoon, tenminste, mijn bankieren-per-website rekening bij de Duitse(!) Postbank had dat allemaal, compleet met "adresboek" van vaker gemaakte overboekingen, ingangsdatum, periodiciteit, en zo verder. En dat was in, eh, 2005. Authorisatie ging per papieren TAN lijstje, waar ze op een gegeven moment naar een specifieke genummerde TAN uit het lijstje gingen vragen. Niks geen ingewikkelde spielerei met magische kastjes en proprietary algorithmen, gewoon een lijstje nummers.
Vrijwel onbegrijpelijk als een bank in oh zo digitaal transformerend Nederland dat twaalf jaar later nog steeds niet kan... tenzij je begrijpt dat ze er gewoon niet voor de klant zitten, maar om de klant zijn geld zoveel mogelijk te laten rollen of de klant dat nou eigenlijk wel zo leuk vindt of niet. "Controle? Dat heeft u niet nodig muhneeh, dat regelen wij wel vooh u."
Het probleem is dan dus weer eens niet de techniek die iets wel of niet kan (het kan gewoon, als je dat even regelt, bank), maar het is de inslag waarmee je begint. Alweer de ov-faalkaart heeft hetzelfde probleem: Ze zijn bij het ontwerp vergeten de reiziger mee te nemen, als iets anders dan een braaf in- en uit-checkend wandelend machientje, te vergelijken met een lopende bandmedewerker, en dat zie je dus echt overal aan af. Tenminste, als je tussen de regels van het ontwerp mee kan lezen.
Iets vergelijkbaars zie je met "iDEAL", wat allerlei integratie vereist met en tussen websites die je niet nodig zou hebben als je de klant zou vertrouwen een overschrijving te doen met een zeker kenmerk
en zulke overschrijvingen lekker vlot, zeggens binnen minuten, afgehandeld zouden worden. Dan geef je als webwinkel een kenmerk-code aan, wellicht vraag je zelfs nog om naam of nummer van de inkomende rekening voor matching, en de klant doet met wat copy-paste werk de overschrijving zelf. En heeft dus complete controle over wat'ie doet, zonder dat er allerlei mechanismen op de achtergrond mee moeten werken. Behalve dan dat de overschrijving zelf lekker vlot moet, en niet nog even een paar dagen achtergehouden omdat de bank zich verrijkt met rente over geld dat "onderweg" is.
Dat terug boeken van onterechte incasso's kan overigens veel later dan die 2 weken.
Wat een hoop gezeik oplevert want dan wel wettelijk verplicht maar de bank hoeft het nog niet leuk te vinden... en dus jij ook niet. Maar daar ging het niet over, de referentie was aan de voorgestelde regels voor "internetbankieren" waar iedereen een tijdje terug (terecht) over viel.