image

'Merendeel van hacks is te voorkomen'

donderdag 27 april 2017, 14:43 door Redactie, 3 reacties

Acht op de tien hacks zijn te voorkomen omdat ze worden veroorzaakt door het gebruik van zwakke en/of gestolen wachtwoorden. Dat is een van de conclusies in het jaarlijkse Data Breach Investigations Report (DBIR) van Verizon dat donderdag is uitgekomen (pdf).

Volgens de onderzoekers zijn veel hacks te voorkomen als organisaties bepaalde basis veiligheidsmaatregelen in acht zouden nemen. Na slechte wachtwoorden zijn datalekken de belangrijkste oorzaak (62%) van hacks. Social engineering is een veel toegepaste tactiek door cybercriminelen om in een organisatie binnen te komen.

"Medewerkers maken het criminelen veel te gemakkelijk door eenvoudige wachtwoorden te kiezen. Zelfs IT-afdelingen veranderen soms default wachtwoorden niet waardoor deze eenvoudig op te zoeken zijn", aldus de onderzoekers. Verder meldt het rapport dat er een toename is geconstateerd in het gebruik van malware met 50 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Die toename zou onder meer te wijten zijn aan te lage investeringen in beveiligingsmaatregelen.

Vooral ondernemingen tot 1000 werknemers worden steeds vaker getroffen door cyberaanvallen. De drie sectoren waarin datalekken het meest voorkwamen, zijn de financiële dienstverlening (24%), gezondheidszorg (15%) en publieke sector (12%).

Reacties (3)
28-04-2017, 14:50 door karma4
Verhouding Liberale vrije markt en overheid (publieke sector) zoals verwacht.
28-04-2017, 19:59 door Anoniem
Door karma4: Verhouding Liberale vrije markt en overheid (publieke sector) zoals verwacht.

Ik snap deze reactie even niet.
Leg eens uit svp.
30-04-2017, 11:22 door karma4
Door Anoniem:
Door karma4: Verhouding Liberale vrije markt en overheid (publieke sector) zoals verwacht.

Ik snap deze reactie even niet.
Leg eens uit svp.
Kijk even naar het artikel en de bron (executive summary):
"This year’s report is based on analysis of over 40,000 incidents, including 1,935 confirmed data breaches. " pag 9 en
De drie sectoren waarin datalekken het meest voorkwamen, zijn
- de financiële dienstverlening (24%), = liberale vrije markt
- gezondheidszorg (15%) = liberale vrije markt
- Retail and accomodation 15% = liberale vrije markt
- en publieke sector (12%) = overheid.

Nu zal Verizon een bepaalde klantengroep hebben waar de analyses op gebaseerd zijn. Dat zal een bias kunnen geven. Bedenk ze zijn een grote telco (zeg maar kpn / ziggo) met een veel meer op services gerichte aanpak.
Als je naar die statistieken op pag 9 kijkt wordt het best leuk, De datalekken aantallen vertonen in de categorieën opmerkelijke verschillen tussen gemeld aantal incidenten. Let ook even op note 7.

Waar de meeste datalekken plaatsvinden is in de liberale vrije markt de publieke sector loopt er achter aan. Dat is niet het beeld wat vaak naar buiten gebracht wordt. Als je IT en security als kostenpost ziet wat gewoon is in de liberale vrije markt kun je dat resultaat wel verwachten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.