Opera heeft vandaag een vernieuwde browser gelanceerd onder de codenaam "Reborn" die allerlei nieuwe features en verbeteringen bevat. Eerder dit jaar kwam de browserontwikkelaar al met een conceptbrowser genaamd "Neon". Verschillende onderdelen van Neon zijn nu aan Opera toegevoegd.
Volgens Opera is het de hoogste tijd om opnieuw over de browser na te denken. "Sociale messengers hebben ons leven compleet veranderd, door ons op hetzelfde moment te laten werken, nieuwe dingen te ontdekken en te laten communiceren. Deze verschuiving is door de smartphone gekomen, maar desktops en laptops, die in theorie krachtigere multitaskingtools zijn, zijn achtergebleven", zegt Krystian Kolondra van Opera. De nieuwe Opera-browser combineert dan ook browsen en chatten.
Verder biedt Opera gebruikers nu meer controle over het blokkeren van advertenties. De ingebouwde adblocker kan per pagina worden in- of uitgeschakeld. Daarnaast is het beheer van te blokkeren advertenties veranderd. Standaard worden de blocklists genaamd Easylist en EasyPrivacy geladen, maar gebruikers kunnen ook regionale of aangepaste lijsten laden. Verder waarschuwt Opera ook voor het invoeren van wachtwoorden of creditcardgegevens op http-sites. Volgens StatCounter heeft Opera op de desktop een wereldwijd marktaandeel van 2 procent. In Nederland wordt de browser door 5 procent van de desktopgebruikers gebruikt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.