De Consumentenbond is nog altijd niet tevreden over de Grip-app van ABN Amro die transactiegegevens van klanten voor marketing kan gebruiken. De Grip-app werd eind vorig jaar gelanceerd en is een digitaal huishoudboekje waarmee klanten van de bank hun inkomsten en uitgaven kunnen bijhouden.
Inmiddels gebruiken ruim 150.000 mensen deze app, die is gekoppeld aan de Mobiel Bankieren app van ABN Amro. In de privacyverklaring van Grip staat dat de bank alle transactiegegevens van de klant kan gebruiken voor direct marketing. Gebruikers kunnen op basis van hun (betaal)profiel aanbiedingen van de bank ontvangen. ABN Amro laat echter weten dat het hier nog niet mee is begonnen.
Wel heeft de bank na kritiek van de Consumentenbond de mogelijkheid toegevoegd dat als transactiegegevens voor marketingdoeleinden worden gebruikt klanten zich hiervoor kunnen afmelden. De Consumentenbond vindt dit een stap in de goede richting, maar niet voldoende. "Het is onwenselijk als nieuwe en bestaande gebruikers van de app zelf in actie moeten komen om hun privacy te beschermen ('opt-out'). Beter is het als klanten vooraf toestemming geven ('opt-in') en dat ook duidelijk is waarvoor de gegevens eigenlijk gebruikt worden", zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.