Door Anoniem: De schuldige is niet Facebook maar de gebruiker. Die kiest er immers voor om zich aan te melden. Je weet dat ze vervolgens alles met je data doen. Dit is echt weer een voorbeeld van links politiek correct betuttelend paternalisme.
Dus Facebook mag alles inzetten om mensen te verleiden maar draagt daar geen enkele verantwoordelijkheid voor. En mensen die menselijk reageren op verleidingen en erin trappen hadden maar niet zo stom moeten zijn. Hmm.
Een stapje verder: een oplichter mag alles inzetten om mensen te verleiden maar draagt daar geen enkele verantwoordelijkheid voor. En mensen die mensenlijk reageren op die verleidingen en erin trappen hadden maar niet zo stom moeten zijn. Zie je de overeenkomst?
Voor als het muntje nog niet valt kan ik nog een slag over de kop maken: een seriemoordenaar mag alles inzetten om mensen te vermoorden maar draagt daar geen enkele verantwoordelijkheid voor. En mensen die menselijk reageren op bijvoorbeeld een kogel door het hoofd en doodgaan eraan hadden maar een sterkere schedel moeten hebben.
Het zijn gradaties van hetzelfde fenomeen: de een doet iets waar in ieder geval een deel van de doelgroep geen weerstand tegen weet te bieden, en de vraag is wiens verantwoordelijkheid het is. Het is duidelijk dat je bij Facebook de verantwoordelijkheid volledig bij de doelgroep legt, en ik mag hopen dat je daar in ieder geval in het laatste voorbeeld heel anders over denkt. Als dat zo is is er dus ergens een omslagpunt. De vraag is dan niet of dat er is maar waar je dat legt.
"Wat ge niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet", ken je die uitdrukking? Mark Zuckerberg, toen Facebook nog redelijk nieuw was, vond dat privacy dood is. Er is een moment gekomen dat een familiefoto van hemzelf, zijn zus en nog wat aanverwanten, een volkomen onschuldig plaatje van een kerstfeest, openbaar werd door de manier waarop Facebook dingen deelbaar maakt terwijl je dat niet verwacht. Hij reageerde alsof hij door een wesp gestoken was, dat was duideijk niet de bedoeling. Wat ge niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Volgens die norm zit Facebook duidelijk aan de verkeerde kant van dat omslagpunt.