Een twee-eiige tweeling is erin geslaagd de stemidentificatie van de Britse HSBC Bank te omzeilen. Voice ID laat bankklanten via hun stem telefonisch bankieren. Volgens de bank is het eenvoudiger en veiliger om bankrekeningen via telefonisch bankieren te benaderen.
Om van de dienst gebruik te maken moet een gebruiker eerst een "voiceprint" aanmaken door vijf keer de zin "My voice is my password" te zeggen. Hierna is het niet meer nodig om met codes of wachtwoorden te werken. Het zeggen van deze zin is voldoende om toegang te krijgen. Een BBC-verslaggever had stemidentificatie voor zijn HSBC-rekening ingesteld. Vervolgens liet hij zijn twee-eiige tweelingbroer opbellen.
Die bleek na zeven mislukte pogingen bij de achtste poging ook toegang tot het account te krijgen. De bank heeft aangegeven dat het naar manieren gaat kijken om het systeem veiliger te maken. Volgens een woordvoerder van HSBC hebben tweelingen gelijke voiceprints, maar heeft de introductie van stemidentificatie voor een grote vermindering van fraude gezorgd en is het veiliger dan pincodes en wachtwoorden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.