Zorgverzekeraar ONVZ biedt klanten naast DigiD ook ook de mogelijkheid om via iDIN op hun account in te loggen, een door de banken ontwikkelde inlogdienst. Wanneer een gebruiker op de website van een webwinkel of instelling er voor kiest om zich te identificeren of in te loggen met iDIN, wordt hij doorgestuurd naar de iDIN-pagina van zijn eigen bank.
Nadat de gebruiker bij zijn bank goedkeuring heeft gegeven voor het versturen van persoonsgegevens, stuurt de bank hem weer terug naar de website. In het geval van ONVZ krijgen gebruikers toegang tot hun persoonlijke online omgeving waarmee ze hun zorgadministratie kunnen beheren. Via deze omgeving kunnen gebruikers nota's indienen en declaraties inzien. Ook wordt de huidige stand van het eigen risico weergegeven. In eerste instantie kon er alleen via DigiD worden ingelogd, maar na een pilot is nu ook iDIN als inlogmiddel toegevoegd. Volgens de zorgverzekeraar is het hierdoor minder afhankelijk van één inlogmethode.
Op de vraag welke gegevens de bank aan ONVZ verstrekt laat de verzekeraar het volgende weten: "Banken verstrekken bij activeren éénmalig de persoons- en adresgegevens die bij de bank zijn geregistreerd. Deze gegevens controleert ONVZ met de gegevens in onze backoffice. U doet geen betaling, ONVZ heeft geen inzicht in uw betaalgegevens en de bank heeft geen inzicht in uw gegevens bij ONVZ." Ook de Belastingdienst ondersteunt inloggen via iDIN, maar die blijkt daar nog weinig populair te zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.