image

Google gaat verkopen in fysieke winkels monitoren

woensdag 24 mei 2017, 09:43 door Redactie, 9 reacties

Google heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee het verkopen in fysieke winkels kan monitoren nadat mensen op online advertenties hebben geklikt. Informatie die de internetgigant weer met adverteerders zal delen. Google zal advertentie-clicks gaan combineren met mensen die op Google-diensten zijn ingelogd of op basis van hun e-mailadres. De nieuwe tool wordt "store sales measurement" genoemd.

Winkels die bij de verkoop e-mailadressen voor hun loyaliteitsprogramma verzamelen kunnen winkeltransacties direct in AdWords importeren. In het geval winkels geen loyaliteitsprogramma hebben kan er van Google-partners gebruik worden gemaakt, die volgens Google 70 procent van de credit- en debitcardtransacties in de Verenigde Staten monitoren. Op deze manier kunnen online clicks met verkoopgegevens worden gecombineerd. Het is daarbij niet nodig om klantgegevens te delen, zegt Sridhar Ramaswamy van Google.

Beide oplossingen koppelen de verkopen aan online getoonde advertenties. Volgens Ramaswamy gebeurt dit op een veilige en privacyveilige methode. Daarnaast zou Google alleen informatie over verzamelde en geanonimiseerde verkopen weergeven om klantgegevens te beschermen. Op deze manier zouden adverteerders en marketeers meer inzicht moeten krijgen of online campagnes meer omzet genereren.

Reacties (9)
24-05-2017, 10:26 door Anoniem
Ik betwijfel af of dit in de EU mag. Als je je e-mailadres deelt met een winkel dan mag die winkel dat pas met AdWords delen als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven, het is niet voldoende om het ergens in de algemene voorwaarden te hebben begraven, als ik de privacywetgeving goed heb begrepen. Wat in de VS "privacyveilig" wordt gevonden hoeft nog niet aan de Europese eisen daarvoor te voldoen.
24-05-2017, 10:38 door Anoniem
Wanneer gaan ze dat Google nu eens opsplitsen?
24-05-2017, 13:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-05-2017, 14:37 door User2048
Straks zoek je op internet op waar de kunstmest in de aanbieding is en als je bij het plaatselijke tuincentrum staat af te rekenen springt het arrestatieteam in je nek en wordt je gearresteerd op verdenking van terrorisme.

Ik denk nog steeds dat Google een dekmantel van een Amerikaanse veiligheidsdienst is...
24-05-2017, 15:37 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-05-2017, 17:05 door Anoniem
Waarom zie je dan steeds double click code op een zogeheten beveiligde betaalpagina.

Sta je af te rekenen in de supermarkt, via de wifi daar, begint de check:

Komt er een message langs. U staat nu voor het schap met "plomplomploms".
Overweeg gebruik te maken van onze aanbieding van "Vandaag, twee plomplomploms met 20% korting".

Voor u gerealsiseerd in samenwerking met Google Analytics, uw beste plomplomplom adviseur.

Overdenk het bovenstaande mogelijke scenario goed.

Reageren hoeft niet, want dat doen de meesten inmiddels al niet meer.
24-05-2017, 17:32 door karma4 - Bijgewerkt: 24-05-2017, 18:55
Voor de webwinkels hoeven ze niets meer te verzinnen. Die leveren de data al bijna allemaal vrijwillig aan google.
Dat de fysieke winkels ook aan de google marketing vastgebonden moet gaan worden is een logische vervolgstap.
24-05-2017, 19:23 door Anoniem
Maar maar maar wij zien toch allemaal nooit advertenties omdat we adblock gebruiken???
25-05-2017, 08:31 door Anoniem
Door Anoniem: Reageren hoeft niet, want dat doen de meesten inmiddels al niet meer.
Misschien had je zelf even kunnen aangeven waar je precies op reageerde. Da's wel zo duidelijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.