Google heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee het verkopen in fysieke winkels kan monitoren nadat mensen op online advertenties hebben geklikt. Informatie die de internetgigant weer met adverteerders zal delen. Google zal advertentie-clicks gaan combineren met mensen die op Google-diensten zijn ingelogd of op basis van hun e-mailadres. De nieuwe tool wordt "store sales measurement" genoemd.
Winkels die bij de verkoop e-mailadressen voor hun loyaliteitsprogramma verzamelen kunnen winkeltransacties direct in AdWords importeren. In het geval winkels geen loyaliteitsprogramma hebben kan er van Google-partners gebruik worden gemaakt, die volgens Google 70 procent van de credit- en debitcardtransacties in de Verenigde Staten monitoren. Op deze manier kunnen online clicks met verkoopgegevens worden gecombineerd. Het is daarbij niet nodig om klantgegevens te delen, zegt Sridhar Ramaswamy van Google.
Beide oplossingen koppelen de verkopen aan online getoonde advertenties. Volgens Ramaswamy gebeurt dit op een veilige en privacyveilige methode. Daarnaast zou Google alleen informatie over verzamelde en geanonimiseerde verkopen weergeven om klantgegevens te beschermen. Op deze manier zouden adverteerders en marketeers meer inzicht moeten krijgen of online campagnes meer omzet genereren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.